هوافضا! | هوافضای جوان

معرفی رشته هوافضا

daneshkade havafaza-dorous mogheyate shoghly
دانشکده های هوافضا دروس هوافضایی موقعیت های شغلی

آشنایی با مهندسی هوافضا 

هوافضا یکی از رشته های بسیار جذاب علوم مهندسی است. اگه بخواهیم کمی دقیق تر شویم قدمت این رشته در دنیا به قرن ۱۸ و ۱۹ و زمانی که علاقه مندان به پرواز فهمیدند که طراحی وسیله ای که قابل پرواز باشه و براحتی کنترلش کنند همچین کار راحتی نیست و نیاز به انجام محاسبات ریاضی داره و این کار باید علمی انجام بشه. همین موضوع به تدریج باعث شد تا به هوافضا به عنوان یک علم نگاه بشه. شاید بتونیم بگیم علوم سیالات یا علومی که به بررسی گازها یا مایعات مربوط میشه آغازی بود بر هوافضا و طراحی علمی اولین وسایل پروازی مثل بالنها و گلایدرها.

30

جورج کیلی و پرواز با هواپیمای گلایدرش

31

یک بالن که سبکتر از هوای اطرافشه برای پرواز و حرکت به سمت بالا از اصل شناوری ارشمیدس و دانش مربوط به هوای ساکن یا اصطلاحا آیرواستاتیک استفاده میکنه یا هواپیمای گلایدر جورج کیلی و هواپیمای موتور دار برادران رایت که برخلاف بالن، سنگین تر از هوای اطرافش بود از دانش هوای متحرک یا آیرودینامیک برای پرواز مستقیم و طولانی استفاده می کرد. این دو برادر با آزمایش های زیادی که انجام دادند به خوبی از علم آیرودینامیک مطلع شده بودند.

به همین ترتیب با گذشت تمایل بشر به پروازهای طولانی بیشتر و بیشتر شد و علم هوافضا هم روز به روز پیشرفت کرد و از آن پس مهندسان هوافضا به طراحی و ساخت وسایل پرنده ای با عملکرد پروازی و آیرودینامیکی خوب، سازه محکم و سبک که موتورهای قدرتمندی داشته باشد فکر می کردند.

با پیشرفت سایر علوم مهندسی مثل مکانیک، الکترونیک و متالوژی، علوم هوافضا هم پیشرفت کرد طوری که مهمترین دستاورهای علمی این رشته ها، اول در مهندسی هوافضا و ساخت هواپیما، هیلیکوپتر، موشک استفاده می شد. بنابراین هوافضا تبدیل به یک دانش گسترده شد و کشورهای مختلفی در آن سرمایه گذاری های زیادی کردن و مهندسی هوافضا به عنوان یک رشته تحصیلی مهم وارد دانشگاه های مختلف شد و بعدها نیز به ایران اومد.

32

هوافضا در ایران بسیار نوپاست و کمی بیشتر از ربع قرن از قدمتش می گذره. این رشته اولین بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در اواسط دهه شصت توسط دانشگاه صنعتی امیر کبیر یا دانشگاه صنعتی مالک اشتر شروع به جذب دانشجو کرد و بنیانگذاران این رشته، اغلب فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاه های آمریکا بودند که رشته مهندسی هوافضا را با خودشون به ایران آورده بودند و همان روش آموزشی که در آنجا براساسش درس خونده بودند در ایران هم اجرا کردند. با توجه به اینکه مهندسی هوافضا شباهت زیادی با مهندسی مکانیک داشت به دانشگاه های دیگه هم راه پیدا کرد. هر ساله دانشگاه ها مختلفی از طریق کنکور سراسری در این رشته پر مخاطب دانشجو جذب می کنند. از دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر گرفته تا برخی از دانشگاه های آزاد مثل واحد علوم تحقیقات و… که لیست این دانشگاه هارو میتونید اینجا ببینید.

اما اولین سوالی که برای همه علاقه مندان پیش میاد این هست که چطوری وارد این رشته شوند. همونطور که گفتیم مهندسین هوافضا از طریق قبولی در کنکور میرن دانشگاه و هوافضا یکی از رشته های زیر مجموعه گروه علوم ریاضی و فنیه یعنی فقط بچه های ریاضی می تونند این رشته رو بخونند. با توجه به اینکه هوافضا یکی از رشته ها پرمخاطبه و دانشگاهای محدودی این رشته رو دارند و رتبه نسبتا بالایی رو برای قبولی میخواد. بنابراین قبولی در این رشته نیاز به کمی تلاش داره البته با برنامه ریزی و پشتکار، دور از دسترس نیست.

با توجه به اینکه هوافضا یک رشته مهندسیه ریاضیات و تا حدی فیزیک در آن حرف اول رو میزنه و کسانی که این رشته رو میخوان بخونن باید پایه ریاضی نسبتا خوبی داشته باشن چون از همان ابتدای تحصیلشون در دانشگاه تا زمانی که قراره فارغ التحصیل شوند با ریاضیات به طور مستقیم و غیر مستقیم سروکار خواهند داشت. البته دروس مهندسی که با ریاضیات سروکار دارن بسیار جذابند و کاربرد عملی ریاضیات و فیزیک رو میشه بصورت جالبی در حل مسائل مهندسی دید. زبان انگلیسی هم کمی در این رشته مهمه چون اکثر کتاب های تخصصی و مرجع هنوز به فارسی ترجمه نشدند شاید دلیلش جدید بودن این رشته در ایرانه و دلیل دیگر هم شاید ترغیب دانشجوها به یادگیری زبان انگلیسیه چون اکثر مقالات و دستاوردهای جدید این رشته فقط به زبان انگلیسی منتشر میشه و دانشجویی که میخواد ادامه تحصیل بده و به اندوخته های علمیش اضافه کنه حتما باید به زبان انگلیسی در حد متوسط به بالا مسلط.

دانشجوهای هوافضا در دوره کارشناسی یا لیسانس مطالب یا دروس بسیار متنوع و جالبی رو میخونند. با توجه به اینکه هوافضا یک رشته مهندسیه دروس مشابهی با سایر رشته ها داره البته این اشتراک دروس بیشتر در درس های پایه ای با موضوع ریاضی و چند درس دیگه هست. هوافضا بیشترین شباهت رو با رشته پرطرفدار مهندسی مکانیک داره جالب است بدونید در گذشته گاهی از هوافضا به عنوان یکی از گرایش ها مکانیک یاد می شد. این شباهت به بیشتر از ۵۰ درصد میرسه برای همین در برخی از دانشگاه ها، دانشکده های مکانیک و هوافضا همراه هم هستند و جالبتر آنکه در بسیاری از دانشگاه ها کلاس ها بصورت مشترک برگزار میشه. اگر کمی دقیق تر شویم، دروس کارشناسی هوافضا در چند بخش دسته بندی میشه: آیرودینامیک، کنترل و دینامیک پرواز، سازه های هوایی، جلوبرندگی و فضایی و اگر باز هم دقیق تر شویم تمامی دروسی که در دوره لیسانس ارائه میشه شامل پنج دسته اند:

  • دروس پایه: ریاضی عمومی ۱، ریاضی عمومی ۲، فیزیک ۱، فیزیک ۲، الگوریتم‌ها و برنامه سازی کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، آزمایشگاه فیزیک ۱، آزمایشگاه فیزیک ۲و محاسبات عددی
  • دروس اصلی: استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، ریاضیات مهندسی، مبانی مهندسی برق، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، مقدمه‌ای بر مهندسی هوافضا، مکانیک سیالات، ترمودینامیک ۱، ترمودینامیک ۲، آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت، آزمایشگاه سیالات، آزمایشگاه مقاومت مصالح، ارتعاشات مکانیکی، علم مواد، کنترل اتوماتیک، انتقال حرارت، نقشه کشی صنعتی ۱، نقشه کشی صنعتی ۲و تحلیلی سازه‌های هوایی
  • دروس تخصصی: آیرودینامیک ۱، آیرودینامیک ۲، مکانیک پرواز ۱، مکانیک پرواز ۲، طراحی هواپیما ۱، طراحی هواپیما ۲، طراحی سازه‌های هوافضایی، اصول جلوبرنده‌ها، آزمایشگاه آیرودینامیک ۱، آزمایشگاه آیرودینامیک ۲ و زبان تخصصی
  • دروس اختیاری: مکانیک مدارهای فضایی، مقاومت مصالح ۲، تئوری تنش حرارتی، پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات، آیرودینامیک هلیکوپتر، آیروالاستیسیته، طراحی اجزا۱، طراحی اجزا ۲، آمارو احتمالات، آیرودینامیک ۳، روشهای تجربی در آیرودینامیک، تئوری آیرودینامیک ملخ، جریان لزج، مقدمه‌ای بر مکانیک سیالات عددی، موتورهای احتراق داخلی، سوخت و احتراق، اصول راکتها، توربوماشینها، مدیریت صنعتی، طراحی، کنترل و کاربرد سیستمهای ماهواره، سیستمهای اتوماتیک در فضا، کاربرد المانهای محدود وطراحی به کمک کامپیوتر
  • و دروس کارگاهی: کارگاه ورقکاری و جوشکاری، کارگاه ابزار دقیق و اندازه گیری در هواپیما، کارگاه موتور، بدنه و سیستمهای هواپیما

که در دروس سیالاتی یا آیرودینامیکی دانشجوها ابتدا با اصول کلی آشنا می شوند و به طور کلی یاد می گیرند که شکل جسمی که جریان هوا از روی آن عبور می کنه چگونه طراحی می شه، در بخش کنترل و دینامیک پرواز با اصول اولیه طراحی وسایل پرنده و معادلات ریاضی حاکم بر آنها و نحوه طراحی سیستم هایی که قراره آنها را کنترل کنه آشنا می شوند، در بخش سازه یاد می گیرند که یک سازه یک جسم که قراره پرواز کنه بر چه اساسی طراحی می شه و به طور خاص با اصول طراحی سازه ها هوایی و فضایی آشنا می شوند، در بخش جلوبرندگی که بی شباهت به آیرودینامیک نیست ابتدا اصول اولیه و سپس نحوه کارکرد و طراحی انواع موتورها را فرا می گیرند و در بخش فضایی که در دروس دوره کارشناسی کمتر به آن پرداخته میشه با اصول ریاضی حاکم بر مدارهای فضایی و حرکت ماهواره ها آشنا می شوند البته بحث فضایی کمی شبیه مباحث دینامیک پرواز و کنترله. در نهایت این پنج بخشی که مرور شد گرایش های مهندسی هوافضا رو دوره کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل میده.

با نگاهی گذرا به درس هایی که بچه های هوافضا میخونند میشه فهیمد که این رشته تفاوت های بسیار زیادی با رشته های تقریبا هم نام مثل هوانوردی یا خلبانی داره این تفاوت رو میشه اینطور بیان کرد که وظیفه طراح یک ماشین با وظیفه یک راننده خیلی فرق داره یعنی به طور ساده مهندس های هوافضا یاد می گیرند که چطور باید قسمت های مختلف یک وسیله پرنده  مثل هواپیما یا هلیکوپتر رو طراحی کرد و خلبان ها هم یاد می گیرند چطور از اون چیزی که مهندسای هوافضا طراحی کردند باید استفاده کنند. البته فعالیت های کاری مهندس های هوافضا خیلی فراتر از تصور است و حتی به کارهای مهندسی غیرهوافضایی هم ربط پیدا میکنه که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. بنابراین رشته هایی مانند خلبانی و مهندسی پرواز بسیار متفاوت با هوافضاست البته فارغ التحصیلان برخی از رشته های مرتبط با هوانوردی مثل مهندسی پرواز می تونن رشته هوافضا رو برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنند. گاهی اوقات هم رشته نجوم به طور اشتباه ممکنه به هوافضا ربط داده بشه که لازمه اینجا بگوییم که هوافضا هیچ گونه ارتباطی با نجوم نداره و تنها شباهت لغوی ممکنه داشته باشند.

اما یک مهندس هوافضای خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه، با توجه به اینکه هوافضا برخلاف سایر رشته ها مثل برق و عمران از اول بدون گرایشه بنابراین در دوره کارشناسی دانشجوها مطالب متنوعی رو یاد می گیرند و به قولی همه کاره و هیچ کاره هستند البته ممکنه دانشجوها در ترم های پایانی تحصیلشون به یک موضوع یا گرایش خاص تمایل پیدا کنند و بر همین اساس هم موضوع پروژه پایانی که برای آخر دوره کارشناسی برایشان در نظر گرفته شده رو انتخاب کنند. اما بطور کلی یک مهندس خوب باید به دروسی که در دوره ۴ ساله یا ۸ ترمه لیسانس خونده تسلط کافی داشته و دید مهندسی پیدا کرده باشه. همچین باید به حداقل یک زبان برنامه نویسی تسلط کافی پیدا کنه که معمولا زبان برنامه نویسی فرترن (Fortran) به عنوان زبان پایه و در درس الگوریتم‌ها و برنامه سازی کامپیوتر به دانشجوها یاد داده می شه یادگیری و تسلط بر برنامه هایی مانند متلب (matlab) هم که موضوع آن ریاضیات است برای همه رشته های مهندسی بسیار مهمه. به طور دقیق تر در گرایش پیشرانش یا آیرودینامیک در دوره کارشناسی ارشد زبان اصلی برنامه نویسی براساس زبان فرترنه و زبان برنامه نویسی متلب هم جزو جدانشدنی دروس گرایش دینامیک پرواز و کنترله. همچنین دانشجوها اگر گرایش ارشد یا علاقه مندی خودشون رو در اواخر دوره لیسانس انتخاب کرده باشند لازمه که به نرم افزارهای تخصصی مربوطه تسلط کافی پیدا کنند و اگر قرار شد بعد از دوره لیسانس مستقیما وارد بازار کار شوند از این بابت مشکلی نداشته باشند بنابراین به صورت خلاصه یک مهندس هوافضا خوب باید به توانایی های زیر برسه:

  • مهارت عالی در تحلیل و حل مسائل
  • آشنایی با نرم افزارهای تخصصی
  • دانش فنی و دید مهندسی عالی
  • توانایی برنامه ریزی و مدیریت پروژه
  • توانایی کار تیمی بالا
  • داشتن اطلاعات بروز یا آپدیت بودن
  • آگاهی کامل نسبت اصول و قوانین مهندسی
  • تسلط کافی به زبان انگلیسی

اگر مهندس های پر تلاش تازه فارغ التحصیل شده هوافضا قصد ادامه تحصیل داشته باشند، گزینه ای مختلفی دارند که لازمه پس از انتخاب گزینه صحیح تست ها در آزمون کارشناسی ارشد و قبولی در آن به گزینه اصلی خودشون یعنی گرایش مورد علاقشون برسند. همونطور که اشاره کردیم هوافضا در دوره ارشد دارای پنج گرایشه که دانشگاه های محدودی این گرایش ها رو دارند که در اینجا لیست این دانشگاه ها آورده شده. همچنین دانشجوها برای ادامه تحصیل می تونن به دانشگاه های خارج بروند البته دانشگاه های کشورمون از لحاظ سطح علمی و رتبه اگر از دانشگاه های مطرح دنیا بالاتر نباشند مطمئنا خیلی پایین تر هم نیستند برای همین هم فارغ التحصیلای هوافضا ترجیح میدن درسشون رو در دانشگاه های داخل ادامه بدهند.

یکی از مهمترین موضوع هایی در انتخاب هر رشته ای وجود داره بحث بازار کار و آینده شغلی اون رشته هست. شاید این سوال برای هوافضا به علت جدید بودنش بیشتر مطرح باشه یا به چشم بیاد. در یک جواب کلی برای این سوال باید بگیم که با توجه به رشد و پیشرفت چشمگیر هوافضا در کشور، نیاز جدی به حضور متخصصین هوافضا در صنایع نظامی و غیرنظامی احساس میشه و جالبه بدونید هوافضا به عنوان رشته اول علمی ایران در نقشه جامع علمی کشور شناخته می شه. شاید در نگاه اول کمی بنظر برسه که بازار کاری هوافضا محدود به کارهای صرفا نظامی مثل موشک و هواپیما باشه اما در عمل اینطور نیست. به عنوان مثال اصول آیرودیناک خودرو بسیار شبیه آیرودینامیک وسایل پرنده هست و مهندسان آیرودینامیک براحتی میتونن با استفاده از محاسبات کامپیوتری و انجام تست های عملی با وسیله ای به نام تونل باد، یک ماشین آیرودینامیک، کم مصرف و حتی پرسرعت طراحی کنند یا به عنوان یک مثال دیگه طراحی توربین های بادی بزرگ و کوچک که از باد انرژی برق تولید می کنه، توسط مهندس های آیرودینامیک انجام میشه. در بحث هایی مثل کنترل، سازه و پیشرانش هم کاربردهای غیرنظامی بسیار زیاد هست. مثلا مهندسای سازه می تونند سازه هر نوع وسیله ای مثل، خودرو، قطار و حتی کشتی رو طراحی کنند. و برای یکی از کاربردهای گرایش پیشرانش میشه به توربین های گازی نیروگاه های تولید برق اشاره کنیم که بسیار شبیه موتورهای جت هواپیماست. بنابراین فرصت های شغلی زیادی برای مهندسان توانمند و پرتلاش هوافضا در صنایع نظامی و غیر نظامی اعم از خصوصی و دولتی مانند صنایع خودروسازی، صنایع پالایشگاهی و نفت و گاز، نیروگاه ها و حتی فرودگاه ها وجود داره. پس به طور خلاصه هر جایی که مهندسان مکانیک در اونجا مشغول به کار باشند جای خالی مهندسان هوافضا هم حس خواهد شد. مراکز اصلی هوافضایی کشور که مهندسای هوافضا می تونن در اونجا یا مراکز زیر مجموعه آنها یک شغل هوافضایی داشته باشند به شرح زیر:

  • سازمان فضایی ایران
  • سازمان صنایع هوافضا
  • سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح
  • سازمان هواپیمایی کشوری
  • شرکت های خصوصی متعدد
  • مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما
  • نیروی هوافضای سپاه پاسدارن و نیروی هوایی ارتش

بحث مهم دیگه، میزان حقوق یا درآمده، حقوق مهندسان هوافضا هم تقریبا شبیه سایر رشته های مهندسیه. البته میزان حقوق دریافتی هر فرد به عوامل زیادی بستگی داره. متوسطی از میزان حقوق رشته های مختلف در سال ۹۲ توسط وب سایت ایران تلنت منتشر شد که حقوق مهندسان هوافضا هم در این گزارش آماری اومده بود که در ۲ جدول زیر به صورت دقیق و دسته بندی شده آورده شده:

اگه حدود ۳۵ درصد به میزان حقوق های بالا اضافه بشه، حقوق سال ۹۴ مهندسان هوافضا رو میشه تخمین زد. البته با درآمد مهندسای هوافضای سایر کشور مثل آمریکا یا کاندا اصلا قابل مقایسه نیست. در اغلب کشورها هوافضا یکی پر درآمدترین شغلهاست. به عنوان مثال در رتبه بندی که به تازگی در آمریکا برای درآمد دانشجویان مهندسی که دارای مدرک لیسانس، ۲۵ سال سن با دو سال سابقه کاری، انجام شده، هوافضا در رتبه دوم قرار گرفته:

  1. مهندسی نفت
  2. مهندسی هوا و فضا
  3. مهندسی شیمی
  4. مهندسی الکترونیک
  5. مهندسی هسته ای

در آمریکا متوسط درآمد سالیانه مهندسای هوافضا۹۷.۴۸۰ دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان ۸۳.۳۴۰ دلار و برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۱۰۲.۱۰۰ دلار بوده و در انگلیس متوسط درآمد برای افراد تازه کار سالانه ۳۰ تا ۳۷ هزار دلار، برای افراد باتجربه بین ۴۲ تا۶۰ هزار دلار و برای مهندسان ارشد بین ۶۷ تا۹۸ هزار دلاره که اگه این اعداد رو در دلار تقریبا ۳هزار تومانی ضرب کنیم بهتر قابل درک است. البته در کشورهای توسعه یافته تمامی مهندسین درآمد بالاتری نسبت به کشورهایی مثل ایران دارند و هوافضا هم تقریبا در صدر آنهاست. شاید یکی از دلایل بالا بودن درآمد، بازار کار بسیار گسترده صنعت هوافضا در این کشورها باشه اما با توجه به پیشرفت کشور در این زمینه، هوافضا آینده خوبی در ایران خواهد داشت.

34

گزارش سایت ایران تلنت از میزان متوسط حقوق مهندسین مکانیک و هوافضا

22 دیدگاه در ”معرفی رشته هوافضا

  • ۱۰ آذر ۱۳۹۴ در ۹:۵۴ ب.ظ
    پیوند یکتا

    اگه ممکنه نام شرکت های خصوصی در زمینه ی رشتمونم بگین، انگار تو اینترنت هیچ ردی ارشون نیست یا اگرم سایتی داشته باشن اصلا به روز نیست آدم نمیدونه چطوری با هاشون تماس بگیره. همچنین تو آگهیا اصلا حرفی از مهندس هوافضا نیست 🙁

    پاسخ
    • ۱۰ آذر ۱۳۹۴ در ۱۰:۱۳ ب.ظ
      پیوند یکتا

      دقیقاً تو برناممون هست که به زودی شرکت های خصوصی رو هم معرفی کنیم. شرکت های خصوصی هوافضایی چون مشتری عام ندارند خیلی به تبلیغات و شناسوندن خودشون برای مردم اهمیت نمیدن و برای همین خیلی سخت میشه در موردشون مطلب پیدا کرد!

      پاسخ
  • ۵ بهمن ۱۳۹۴ در ۴:۲۱ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما،
    من یک نوجوان علاقمند به دانش هوافضا بخصوص شاتل های فضایی و جت ها هستم و به امید خدا قصد دارم وارد این عرصه شوم،
    میخواستم بدونم فردی مانند من که با پایه ها آشنایی نداره باید از کجا شروع کنه؟چه کتاب هایی مناسب با سن منه؟
    ممنون میشم اگر پاسخ یک نوجوان علاقمند رو بدید 🙂

    پاسخ
    • ۵ بهمن ۱۳۹۴ در ۷:۵۷ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      ممنون از شما دوست عزیز.
      خیلی خوشحالم که به هوافضا علاقه دارید، برای شروع چی بهتر از سایت خودمون؟! 🙂
      سایت ما با همین هدف راه اندازی شده و تو بخش های مختلف سعی کردیم برای سلیقه های متفاوت هوافضا رو از جنبه های مختلف معرفی کنیم. همین سایت خودمون بهترین جاست برای شروع! 🙂

      پاسخ
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ در ۲:۵۳ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام من رشته ام برقه ولی علاقه زیادی به هوافضا دارم. به نظرتون برای ارشد شانسی دارم برای هوافضا؟

    پاسخ
    • ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ در ۸:۱۹ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      بله، اگر به هوافضا علاقه مندید چرا که نه؟ اگر به موضوعات کنترلی علاقه مند باشید که بین رشته برق و هوافضا مشترکه میتونید تو این بخش رشته هوافضا رو دنبال کنید.

      پاسخ
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ در ۸:۴۶ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام خیلی ممنون بابت سایت خوبتون من خیلی به دانش هواو فضا علاقه دارم رشته مهندسی من فناوری کنترل است تقریبا به برنامه نویسی مسلط هستم میخواستم بگم میشه برای ارشد در رشته هوا فضا اقدام کنم با تشکر فراوان از شما و سایت خوبتون

    پاسخ
    • ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ در ۸:۲۰ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      ممنون از شما
      موضوعات کنترلی در مهندسی هوافضا کاربرد زیادی دارند و میتونید با پیش زمینه رشته مرتبط با کنترل به صورت جدی روی هوافضا فکر کنید

      پاسخ
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۷:۱۴ ب.ظ
    پیوند یکتا

    با سلام.

    رشته دینامیک کنترل پرواز نمی تواند انتخاب خوبی باشد چون از لحاظ فضای صنعتی و اشتغال وضعیت اسف باری را دارد.

    بهتر است روی گرایش های دارای بازارکار و دارای تقاضای صنعتی مثل سازه هوایی تمرکز کنید.
    پس از آن می توان به پیشرانش و فضایی و ایرودینامیک توجه کرد.

    اما با توجه به شرایط جذب و شغل، دینامیک پرواز کتترل نمی تواند انتخاب صحیحی باشد.

    پاسخ
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در ۵:۳۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    باز هم به معرفی رشته ی هوافضا و مراکز شغلی بپردازید.
    خوبید شما:)

    پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۵ در ۶:۴۷ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام
    کسی میتونه چند رشته ی مختلف برای مثال آیرودینامیک،سازه های هوایی، جلوبرندگی و فضایی همزمان با هم بخونه؟

    پاسخ
    • ۱۹ تیر ۱۳۹۵ در ۱۲:۲۶ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام.
      امکان تحصیل هم زمان در گرایشات هوافضا در مقطع ارشد وجود نداره.
      ممنونم از همراهی تون

      پاسخ
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ در ۸:۱۰ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام کسی که هوافضا خونده چقدر میتونه برای ارشد توی مکانیک موفق بشه مخصوصا جامدات و برای کنکور ارشد چند درصد دروس مشترکند؟

    پاسخ
    • ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ در ۸:۰۱ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام حسین گرامی,
      سوال تون کمی فاصله داره با فلسفه ی کاری سایت ما ولی برای پاسخ گویی به سوال شما, میتونم بگم که رشته ی مکانیک با رشته ی هوافضا در ۶ کتاب اختیاری تفاوت دارند.
      و افرادی (تعداد قابل ملاحظه ای) بوده اند که در ارشد( از هوافضا) به مکانیک برند.

      پاسخ
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۱ ق.ظ
    پیوند یکتا

    بی شوخی این صفحه تون, یکی از صفحات بی نظیره برای معرفی.
    فقط میشه بگید که حقوق هوافضایی ها واقعا خوبه یا نه؟
    من فکر نمیکنم زیاد باشه!!

    پاسخ
    • ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ در ۷:۵۸ ب.ظ
      پیوند یکتا

      ممنون از همراهی شما,
      بطور نسبی یه هوافضایی دارای حقوق متوسطی نسبت به دیگر مهندسی ها هستش.

      پاسخ
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ در ۳:۱۳ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام،
    من عاشق رشته هوا فضا هستم، الانم رشته مکانیک سیالات میخونم
    کلی راجع به این رشته خوندم و میدونم میتونم ارشدمو هوافضا بخونم،
    فقط ی سوالی دارم تو یکی از سایتا نوشته بود ک این رشته بازار کار اصلا نداره بدشم سطح علمی دانشکده های هوافضا در ایران خیلی خیلی پایینه
    درسته؟ لطفا حقیقتو بگین

    پاسخ
    • ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ در ۵:۵۰ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام.
      آقا افشین خیلی خوشحالیم که دغدغه تون رو با ما در میان گذاشتید.خودتون بهتر میدونین که مکانیک سیالات خیلی ارتباط و شباهت تنگاتنگی با گرایش ایرودینامیک هوافضا داره.
      ان شالله اگه تصمیم به اومدن به هوافضا در مقطع ارشد دارین ، این گرایش احساس رضایت بیشتری دارین.

      حرف اصلی ام اینکه، حقوق یک مهندس هوافضا بین مهندسی های دیگه، متوسط هست ولی با توجه به جایگاه خاص این رشته چه در بحث دفاعی و چه در بحث هوایی و ایرلاین ها و چه در بحث نیروگاه ها، دارای مزایا و پاداش های نسبتا خوبی هست.
      از نظر سطح علمی که فرمودین، سه دانشگاه برتر هوافضا، یعنی شریف امیرکبیر و خواجه نصیر ، هرکدام در گرایشی از هوافضا بهترین هستن و واقعا واژه ی سطح پایین به نوعی بی احترامی میتونه تلقی بشه.
      امیدوارم با تحقیق بیشتر به ارامش و اطمینان بهتری دست پیدا کنین.

      پاسخ
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۴ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام. من دانش آموز پیش دانشگاهی ام.
    میخواستم ازتون بپرسم که اگه کسی ارشد پیشرانش از دانشگاه شریف یا امیرکبیر داشته باشه و کلی کار بلد باشه میتونه توی سازمان های درجه اول مثل سازمان صنایع هوافضا مشغول به کار بشه؟؟
    من خیلی دوست دارم توی صنایع موشکی و نظامی برای جمهوری اسلامی فعالیت کنم. آیا با داشتن مشخصاتی که در بالا ذکر کردم میتونم به هدفم برسم؟. یا باید دنبال پارتی بگردم؟!!؟
    سازمان های درجه اول چجوری استخدام میکنن؟ شرایطش چجوریه؟
    ممنون میشم پاسخ ب.دین. آخه خیلیا میگن بیکار تو این رشته زیاده

    پاسخ
    • ۲ مهر ۱۳۹۵ در ۷:۳۵ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام آقا محمد.

      اولا توکل بر خدا ان شالله میتونین با تلاش مناسب ، هوافضا در سه دانشگاه مطرح این حوزه قبول بشین.و از الان صحبت برای مقطع ارشد با توجه به اینکه پیش دانشگاهی هستین رو پسندیده نمیدونم.
      و در مرحله ی دوم، این حس مسیولیت پذیری و قبول انجام خدمت به کشور رو تحسین میکنم، ان شالله با نیت زیباتون ، به درجات بالا برسین

      پاسخ
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ در ۱۰:۲۹ ب.ظ
    پیوند یکتا

    ایا دانشگاه مالک اشتر در رشته ی هوا فضا اونقدری خوب هست که ۴ سال رو اونجا درس بخونیم یا بهتره وایسیم سال دیگه برای سه دانشگاه برتر هوافضا، یعنی شریف امیرکبیر و خواجه نصیر بخونیم که اون جاها قبول شیم ؟

    پاسخ
    • ۲ مهر ۱۳۹۵ در ۷:۳۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام بر شما
      در زمینه ی تعریف پروژه های روز کشور و از لحاظ قرار گرفتن در کنار اساتید صنعتی حوزه ی هوافضای کشور، هوافضای مالک اشتر شایسته ی تحسین و تقدیر هست.
      امیدوارم با کلام و حرف بالا تونسته باشم وضعیت این دانشگاه رو شرح بدم

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.