پیشرانش | هوافضای جوان

پیشرانش

.::فهرست طرح درس پیشرانش::.

(توجه، هنوز تمامی موارد فهرست نگارش و لینک نشده اند)

.:فصل ۱:.

.:مقدمات پیشرانش:.

در این فصل، با موضوعاتی مثل اینکه چرا به نیروی پیشران نیاز داریم و اینکه چطور میتونیم این نیرو رو در وسایل پرنده ایجاد کنیم آشنا می شیم. همچنین مفاهیم اولیه که در ادامه درس پیشرانش بهشون نیاز خواهیم داشت رو در این فصل بررسی می کنیم.

۱ پیشرانش چرا و چطور؟ در این درس با این سوال شروع کردیم: چرا پیشرانش لازم داریم؟
۲ تحلیل عملکرد یک موتور این درس با معرفی مفاهیمی مثل نیروی پیشران (تراست)، توان تولیدی، راندمان تبدیل انرژی سوخت به حرکت، مصرف سوخت ویژه، ضربه ویژه و… به ما ابزارهایی میده تا بتونیم بوسیله اون ها عملکرد یک موتور رو تحلیل کنیم. در حاشیه این درس متوجه میشیم که از موتورمون دقیقاً چه چیزی میخوایم: تراست، توان، راندمان و ضربه ویژه بالاتر، به همراه مصرف سوخت پایین تر. فهمیدن این موارد نقش موتور در پرواز رو برای ما مشخص تر میکنه.

.:فصل ۲:.

.:انواع پیشرانش هوایی:.

سامانه های پیشرانش هوافضایی (شامل موتورها و تراسترها) انواع بسیار متنوعی دارند. برای اینکه بین این تنوع گیج نشیم و به خوبی بتونیم با پیشرانش های هوایی آشنا بشیم، لازمه از همین اول اون ها رو دسته بندی شده بشناسیم. این دسته بندی ها بر اساس مهم ترین تفاوت های پیشران های مختلف انجام شده که در ادامه در فهرست این فصل میبینید.

۱ از نظر وابستگی به هوا در این درس با ابتدایی ترین دسته بندی موتورهای هوافضایی آشنا میشیم. این دسته بندی شامل تقسیم موتورهای هوافضایی به دو دسته هواتنفسی و غیر هواتنفسیه.
۲ از نظر ساحتار کلی در این درس متوجه میشیم که دسته بندی درس قبل خودش بر اساس ساختار تشکیل دهنده موتور میتونه به چندین دسته فرعی تر تقسیم بشه (مثل موتورهای جت (شامل موتورهای توربینی و موتورهای راکتی و تراسترها)، موتورهای سیلندری، موتورهای الکتریکی و…)
۳ از نظر سیکل موتور/سیکل اتو موتورهای هواتنفسی برای آنکه انرژی سوخت رو به انرژی جنبشی تبدیل کنند (یعنی برای اینکه با استفاده از انرژی سوخت بتونند حرکت کنند) باید اون سوخت رو در فرآیند حساب شده ای بسوزونند. در این درس با یکی از این فرآیندها یعنی سیکل اتو آشنا میشیم.
۴ از نظر سیکل موتور/سیکل دیزل در ادامه درس قبل، در این درس با فرآیند دیگری به نام سیکل دیزل آشنا میشیم.
۵ ازنظر سیکل موتور/سیکل برایتون در ادامه دو درس قبل در این درس با یک فرآیند جدید به نام سیکل برایتون آشنا می شیم. این سیکل بر خلاف ذو سیکل قبلی که مربوط به موتورهای سیلندری بودند، مربوط به بخشی موتورهای جت هواتنفسیه
۶ انواع موتورهای جت هواتنفسی در این درس وارد یکی از دسته های تقسیم بندی درس این فصل میشیم و با انواعش آشنا میشیم: موتورهای جت هواتنفسی. این دسته از موتورها شامل موتورهای توربوجت، توربوفن، توربوپراپ، توربوشفت، رمجت، پالسجت و اسکرمجت میشن.
۷ انواع موتورهای راکتی بعد از موتورهای جت هواتنفسی، نوبت به شناخت انواع دیگر موتورهای جت میرسه. در این درس به بررسی انواع موتورهای راکتی پرداخته شده که شامل موتورهای سوخت جامد، موتورهای سوخت مایع،  موتورهای سوخت ترکیبی و… میشن.
۸ انواع تراسترهای فضایی تراسترها انواعی از موتورهای جت هستند که نیروی بسیار کمی تولید میکنند اما در عوض میتونند سوختشون رو چندین سال حفظ کنند! این موتورهای فقط در کاربردهای فضایی (کنترل سفینه، ماهواره و…) مورد استفاده هستند. در بعضی تقسیم بندی ها به تراسترها “موتور راکتی غیر شیمیایی” گفته میشه.
۹ جمع بندی گمونم این فصل کمی پیچیده شد:) در این درس به عنوان جمع بندی این فصل و برای اینکه سردرگمی دسته بندی به حداقل برسه، میتونید همه دسته بندی های بالا رو در یک اینفوگرافی ببینید.

در ضمیمه این فصل میتونید مطالب جدول زیر رو هم مطالعه کنید:

ض۱ موتورهای جت در روی زمین شاید شما هم فکر کنید موتورهای جت هواتنفسی فقط در هواپیماهای جت به کار برده میشه. اگر همینطوره در این مطلب متوجه میشید که این نوع از موتورها چه کاربردهای گسترده و متنوعی در جاهایی که فکرش رو هم نکنید پیدا کردند.
ض۲ خودروهایی با قلب پرنده در این مطلب هم با خودروهایی آشنا خواهید شد که از موتور هوایی استفاده می کنند.

.:فصل ۳:.

 .:اجزای موتور:.

هر موتوری از چندین قسمت مهم تشکیل شده که هرکدوم بخشی از وظیفه موتور رو به عهده دارند و از مجموع عملکرد همه این اجزاست که موتور میتونه وظیفه اصلی خودش رو انجام بده. برای شروع در این فصل به اجزای موتورهای جت هواتنفسی پرداختیم. البته بعضی از این موارد با انواع دیگر موتورهای هم مشترک هست. مثل ملخ که در موتورهای سیلندری و الکتریکی و.. هم دیده میشه و ضمناً نازل و محفظه احتراق که در موتورهای راکتی هم وجود داره.

۱ ملخ
۲ فن
۳ دهانه ورودی
۴ کمپرسور
۵ محفظه احتراق
۶ توربین
۷ پس سوز
۸ نازل ۱
۹ نازل ۲