کامپوزیت | هوافضای جوان

قوانین بقا

قوانین بقا

جهان پیرامون ما، همواره در حال تغییر و دگرگونی است. در واقع، تغییر عنصر اصلی گذر زمان است. بدون اندازه گیری تغییرات، مفهوم زمان نامحسوس خواهد بود. اما در میان همه ی تغییرات، همیشه مفاهیم ثابتی وجود دارند که با گذر زمان، ذات و ماهیت آنها عوض نمی شود و فقط شکل و ظاهر دیگری به خود میگیرند. مثال هایی از این دست، چرخه ی آب در کره ی زمین، تغییر آب و هوا و فصل ها و حتی ثابت ماندن هویت فردی در گذر زمان می باشد. این پدیده ها نشان می دهند که حتی با تغییر شکل های گوناگون، بعضی مفاهیم ماهیت اصلی خود را در گذر زمان حفظ می کنند و به عبارتی گویی یک نوع قانون بقا در میان آنها حاکم است.

یک حوض آب با یک فواره ی مداوم را در نظر بگیرید. معمولا حوض های دارای فواره، یک مقدار آب ثابتی دارند که این آب از مجرای خروجی حوض به داخل موتور کمپرسور و از آنجا به داخل فواره هدایت می شود. از فواره نیز دوباره آب مسیر خود را به داخل حوض پیدا می کند. در سیستم فواره و حوض هیچ آبی تولید و یا از بین نمی رود، ( البته اگر تبخیر آب و یا نشتی لوله و غیره را در نظر نگیریم) به عبارتی در این سیستم آب بقا پیدا می کند و در یک سیستم بسته آب در جریان است. پدیده های مختلف فیزیک، از قوانین بقای مختلفی پیروی می کنند. مفهوم قانون بقا این است که در یک سیستم ایزوله ی فیزیکی که در طول زمان دستخوش تغییرات می شود، مقدار های قابل اندازه گیری مانند جرم، انرژی، تکانه و غیره، در این سیستم ثابت می مانند.

ادامه نوشته

 

 

صنعت هوا و فضا، راه ها و بی راهه ها

صنعت هوا و فضا، راه ها و بی راهه ها

صنایع هوا و فضا از جمله شناخته شده ترین و تاثیرگذارترین صنایع در زندگی بشر از نیمه دوم قرن بیست بوده است. کاربردهای خدماتی و نظامی بیشمار، لزوم توسعه روز افزون آن را به همراه داشته است. از این رو کشورهای مختلفی با شناخت نیازهای خود سعی در بکارگیری و یا فتح و توسعه این صنعت هایتک در کنار سایر صنایع مرتبط با آن داشته اند. در کشورمان نیز تلاش هایی با هدف خودکفایی، بی اثر کردن تحریم ها و تبدیل آن به فرصت و در راستای رفع نیازهای نظامی و غیرنظامی در چند دهه اخیر انجام پذیرفت اما در زمینه هایی بسیار موفق و در زمینه های دیگری بسیار ناموفق بوده است.

ادامه نوشته

 

 

حفظ و گسترش قلمرو – نگاهی به دلایل خریدهای بزرگ توسط دو شرکت بوئینگ و ایرباس

حفظ و گسترش قلمرو – نگاهی به دلایل خریدهای بزرگ توسط دو شرکت بوئینگ و ایرباس

 

صنعت حمل و نقل هوایی از مهمترین و تاثیرگذارترین محورهای توسعه ­ای در نیم قرن گذشته بوده است. شناخت آینده نگرانه این تاثیرگذاری، مدیران و برنامه ­ریزان این حوزه را بر آن داشت تا سرمایه­ گذاری­ های هدفمندی را روانه این صنعت سازند. اگرچه به علت تکنولوژی سطح بالا و پر هزینه بر بودن این صنعت، کشورها و شرکت ­های معدودی به تدریج به این حوزه وارد شدند، اما هم اکنون صنعت هواپیماسازی به عنوان یک صنعت مهم و پرسود در برنامه­های راهبردی کشورهای بیشتری قرار دارد. این رویکرد، عموما از جنبه ­های کاهش وابستگی و سود­آوری شکل گرفته است. در حقیقت این صنعت به دلیل قرارگیری در مرکز دایره­ ی مجموعه صنایع یک کشور، موجب توسعه تکنولوژیکی و فناورانه سایر صنایع شده و سرریز دانشی آن حول تعامل فناورانه شرکت ­ها، نقش مهمی در توسعه محصولات مهندسی داشته است.

ادامه نوشته

 

 

لزجت

لزجت

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است که به هنگام خوردن صبحانه، گاهی اوقات مقداری عسل به دست شما خورده و از چسبندگی بیش از حد آن اذیت شده اید. این چسبندگی بیش از حد عسل به دلیل مفهوم لزجت سیال می باشد.

ادامه نوشته

 

 

عدد رینولدز

عدد رینولدز

علم مکانیک سیالات راجع به مفاهیمی است که رفتار پیچیده‌ی سیال را بررسی می‌کند. محققان در این زمینه برای پیش بینی و بررسی رفتار سیال در طبیعت، از معادلات ریاضی کمک می‌گیرند. یکی از مفاهیم پایه‌ای در زمینه‌ی مکانیک سیالات، عدد رینولدز است. این مفهوم به قدری مهم است که در بررسی اکثر مسائلی که شامل سیال باشد، دیده می‌شود.

ادامه نوشته

 

 

Luna X 2000

Luna X 2000 یک پرنده بدون سرنشین آلمانی (UAV) در خدمت Bundeswehr (ارتش آلمان) است و توسط EMT آلمان ساخته شده است. این پرنده برای اهداف شناسایی از فاصله نزدیک، انتقال داده‌های ویدئویی زنده یا گرفتن تصاویر با وضوح بالا در نظر گرفته شده بود. اما همچنین می‌تواند کارهای دیگری مانند نمونه برداری نقاط و اقدامات پشتیبانی الکترونیکی (ESM) را با توجه به محموله‌ای که حمل می‌کند انجام دهد. این پرنده پهباد کوچکی است، با قطر بال ۴.۱۷ متر و وزن بارگیری  ۳۷ کیلوگرم. بدنه و بال‌ها از کامپوزیت اپوکسی فیبر شیشه‌ای ساخته شده‌اند. سیستم اویونیک این پرنده شامل یک سیستم کنترل خودکار هواپیما و سیستم مدیریت کامل دیجیتال است.

 

سنسورهای این پرنده شامل ژیروسکوپ، سنسورهای نرخ دور زدن، قطب‌نمای مغناطیسی، سنسورهای داده هوا، جی پی اس و شتاب سنج می‌باشند.

این پرنده با یک منجنیق ساده به پرواز در می‌آید. پس از پرتاب با منجنیق، برنامه خودش که در صورت لزوم می‌تواند در طول پرواز تغییر یابد، را دنبال می‌کند. پس از انجام ماموریت به طور خودکار با کمک چتر نجات و ضربه گیرهایش فرود می‌آید.

در سال ۱۹۹۹، پس از یک مرحله توسعه دو ساله، سیستم LUNA مجوز نظامی خود را دریافت کرد. این پرنده (Luna X 2000) از سال ۲۰۰۰ توسط نیروهای KFOR آلمان استفاده می‌شود و همچنین توسط نیروهای آلمانی در افغانستان نیز استفاده شد. در اواسط سال ۲۰۰۹، ارتش آلمان دستور ساخت ۴ سیستم دیگر با مجموع ۴۰ پهپاد را داد. نیروی دریایی پاکستان در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲ با EMT برای خرید سیستم های UAV LUNA قرارداد امضا کرد.

عملیات

LUNA توسط  خدمه‌ای شامل دو اپراتور با یک تیم راه اندازی و بازیابی دو نفره اداره می‌شود و توسط وسیله نقلیه کوچک یا هواپیمای کوچک حمل می‌شود. یک مجموعه ی معمولی این پرنده شامل ده هواپیما، دو پرتابگر (منجنیق) و دو ایستگاه کنترل زمینی (GCS) می باشد. در تصویر زیر منجنیق ۶ متری این پرنده را مشاهده می‌کنید.

موتور

یک موتور دو سیلندر دو زمانه با توان ۵.۰ کیلو وات در بالای بدنه نصب شده است­، این موتور یک پروانه‌ی (Pusher)سه تیغه‌ای در اختیار دارد­، اپراتور می تواند موتور را خاموش کند تا پرنده بتواند در سکوت به سمت هدف حرکت کند و بر فراز آن بچرخد(Loiter)­، این موتور پس از آنکه هواپیما از منطقه هدف خارج شد دوباره راه اندازی می شود، تا ماموریت نظارت را ادامه دهد یا به پایگاه بازگردد.

تبادل داده

محدوده تبادل داده‌ی این پرنده ۸۰ کیلومتر است. این محدوده با استفاده از رله‌های هوایی یا زمینی توسعه یافته است. 

محموله

یک دوربین رنگی برای ناوبری و کنترل خلبان در دماغه این پرنده نصب شده است. سنسور شناسایی استاندارد سیستم LUNA یک دوربین فیلم برداری CCD با کیفیت پایین است. برای عملیات در شب یک دوربین مادون قرمز با مصرف انرژی کم و وزن پایین روی پرنده نصب شده است. همچنین ظرفیت بار ۱۰ لیتری با تعدادی از سنسورهای دیگر را می‌توان روی این پرنده نصب کرد. در تصویر زیر دوربین این پرنده را مشاهده می‌کنید.

رادار

برای عملیات تحت تمام شرایط آب و هوا، LUNA می‌تواند با یک رادار دیافراگم مصنوعی مجهز شود. در فوریه سال ۲۰۰۴، ارتش آلمان با موفقیت برنامه ریزی آزمایشات رادیویی دیافراگم مینیاتوری(MiSAR) را در سیستم LUNA انجام داد.

ایستگاه کنترل زمینی

ایستگاه کنترل زمینی در یک کانکس  قرار دارد، مثلا در سیستم ارتش آلمان، ایستگاه کنترل زمینی در کانکس یک کامیون سبک یا در جیپ ۴ × ۴ Wolf قرار دارد. صفحه نمایش ال سی دی موجود در این استگاه تصاویر هوایی را نمایش می‌دهد؛ همچنین سیستم کنترل کابین خلبان مجازی این پرنده از نقشه‌های دیجیتال سه بعدی استفاده می‌کند.

از بازپخش ماموریت برای ارزیابی پست‌های ماموریت، شبیه سازی و آموزش استفاده می‌شود. از قابلیت‌های پردازش اختیاری LUNA می‌توان به بهبود تصویر دیجیتال، همپوشانی داده‌های تصویری و مادون قرمز، تصویر هوایی و تطابق نقشه و … اشاره کرد.

سوانح

در ژوِین ۲۰۱۷ یک نمونه از این پهباد در پاکستان سقوط کرد.

در دسامبر ۲۰۱۳ یک نسخه از آن در افغانستان توسط طالبان هک شد و سقوط کرد.

مشخصات فنی

  • نیروی محرکه: دو موتور ضربه ای دو سیلندر
  • سرعت معمول: ۷۰ کیلومتر بر ساعت
  • ارتفاع پروازی: ۳۵۰۰ متر
  • مداومت پروازی: ۶ ساعت (تا ۸ ساعت قابل افزایش)
  • طول: ۲.۳۶ متر
  • طول بال ها : ۴.۱۷ متر
  • برد: ۱۰۰ کیلومتر
  • ارتفاع: ۰.۷۸ متر
  • وزن برخاست: کمتر از ۴۰ کیلو گرم
  • محدوده تبادل داده : بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر

در زیر فیلمی از این پهباد مشاهده می‌کنید:

 

مراجع

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=198454

https://backcountryvoices.wordpress.com/2013/12/17/german-heron-drone-hacked-and-crashed-by-taliban-in-afghanistan/

https://www.dawn.com/news/1192274

https://en.wikipedia.org/wiki/EMT_Luna_X-2000

 

 

پرنده ی Boeing A160 HummingBird

پرنده ی Boeing A160 HummingBird

A160  یک پرنده­‌ی بدون سرنشین و یا به بیان دقیق‌­تر یک هلیکوپتر بدون سرنشین است­­­­، هلیکوپترها ویژگی‌های زیادی دارند که آن‌ها را به پرنده­‌های محبوبی تبدیل کرده، به عنوان مثال در مقایسه با هواپیماها (­با سرنشین یا بدون سرنشین­) از قابلیت نشست و برخاست عمودی و همین­طور از قابلیت پرواز شناور (Hover) بهره مندند که می‌تواند در موقعیت‌هایی مثل نشست و برخاست روی ناوها (به دلیل کمبود جا) و یا کمک رسانی (به دلیل پرواز شناور) خیلی مفید باشند.

هم چنین در مقایسه با مولتی روتورها هلیکوپتر برتری‌هایی مثل بازده بیشتر و همین طور مداومت پروازی و برد بیشتر  را دارد.

طراحی این پرنده شامل بسیاری از فناوری­‌های جدید است که قبل از آن  در هیچ  هلیکوپتری استفاده نشده بود­، این فناوری‌ها به این پرنده  اجازه می­‌دهد تا با مداومت پروازی  و ارتفاع بیشتر نسبت به هر هلیکوپتر عملیاتی حال حاضر پرواز کند­. توسعه هومینگ برد توسط Frontier Aircraft در سال ۱۹۹۸ آغاز شد. از سال ۲۰۰۳­، ارتش ایالات متحده و نیروی دریایی ایالات متحده نیز به تامین مالی این پروژه کمک کردند.

در ماه مه سال ۲۰۰۴­،  این شرکت (Frontier Aircraft) توسط شرکت بوئینگ  خریداری شد و به  Boeing Phantom Works و سپس به گروه سیستم‌های پیشرفته سامانه‌های دفاع یکپارچه بوئینگ ( Boeing Integrated Defense Systems ) پیوست­. مدل‌های پیشین A160 دارای موتورهای شرکت خودرو سازی Subaru بودند.

این پروژه دارای اهداف جاه‌­طلبانه مانند برد ۲۵۰۰ مایل (۴۰۰۰ کیلومتر)­، حمل بار ۱۳۵ کیلوگرمی­، مداومت پروازی ۲۴ ساعته و ارتفاع ۳۰،۰۰۰ فوت (۹۱۰۰ متر) بود­. A160 به حداکثر سرعت بیش از ۱۴۰ گره (knot) دست یافت­، هر چند اهداف اصلی آن استقامت بودند و نه سرعت. همچنین پروازهای A160 به جای تکیه بر کنترل انسان­، عمدتا خودکار بودند­، و پرنده خود در مورد چگونگی پرواز برای رسیدن به اهداف خاص تصمیم می‌گرفت.

امکان قرار گیری یک مخزن در زیر این پرنده وجود دارد که برای اهداف متفاوتی مثل حمل یک محموله مخابراتی، سوخت اضافه و … استفاده می‌شود.

در بالا تصویر پرنده بدون این مخزن و در زیر تصویر پرنده با این مخزن مشاهده می‌شود.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینیم برای پرواز این هلیکوپتر دو ملخ به کار رفته است، ملخ اصلی که برای ایجاد نیروی برآ استفاده شده است و باعث می‌شود هلیکوپتر از روی زمین بلند شود و پرواز کند، ملخ دوم که کوچکتر از ملخ اول است روی دم این پرنده نصب شده است و وظیفه ی آن خنثی کردن گشتاور ناشی از چرخش ملخ اول و پایداری پرنده می‌باشد.

ملخ‌ها

اولین نمونه‌ی این هلیکوپتر بدون سرنشین توسط سه ملخ پرواز می‌کرد، این در حالی است که نسخه چهار ملخ A160 در نوامبر سال ۲۰۰۲ با استفاده از یک موتور چهار سیلندر سوبارو، و بعد از آن با موتور پیستونی شش سیلندر به پرواز درآمد. در دو شکل زیر ماکت‌های سه ملخه و چهار ملخه را مشاهده می‌کنید.

موتور

Hummingbird A160T توسط یک موتور توربوشفت Pratt and Whitney Canada PW207D طراحی شده است. موتور می‌تواند ۴۲۶.۷ کیلو وات (۵۷۲ اسب بخار) توان تولید کند. این موتور همچنین دارای کنترل کامل موتور دیجیتال قدرتمند (FADEC) است که برای کاهش بار کاری خلبان، از جمله خود راه اندازی به کار گرفته شده است. شرکت Frontier طراحی یک موتور دیزلی KW600  برای A160 را آغاز کرد اما هرگز آن را تکمیل نکرد. موتور دیزلی به دلیل مصرف سوخت پایین‌تر، مداومت پروازی A160 را تقریبا دوبرابر می‌کرد. در زیر تصویری از موتور PW207D مشاهده می‌کنید.

دوربین 

قرار قود A160 به سیستم تصویربرداری ARGUS-IS توسعه یافته توسط DARPA مجهز شود، که دارای یک دوربین ۱.۸ گیگاپیکسل است. ارتش آمریکا مدعی است که این سیستم، توانایی ردیابی مردم و وسایل نقلیه را از ارتفاع بالاتر از ۲۰،۰۰۰ فوت دارد. در تصویر زیر این سیستم تصویر برداری را مشاهده می‌کنید.

تاریخچه عملیاتی

Hummingbird اولین پرواز خود را در ژانویه سال ۲۰۰۲ با استفاده از یک موتور سوبارو ( یک شرکت خوروسازی ژاپنی ) ۴ سیلندر انجام داد و  پس از آن که بوئینگ در ماه مه ۲۰۰۴ این برنامه را برعهده گرفت، در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۴، Hummingbird اولین پرواز خود را زبر نظر این شرکت آغاز کرد.

در اوت ۲۰۰۵، Hummingbird  بر روی شهر ویکتورویل در یک  دور ۱۲۰۰ مایلی با سرعت ۶۰ گره ( knot ) و ارتفاع ۴۰۰۰ فوت، یکی از طولانی‌ترین پروازهای هلیکوپتر را انجام داد.

در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۰۵، این پرنده با موفقیت اولین پرواز خود را با یک موتور پیستونی ۶ سیلندر با قدرت ۲۹۰ کیلو وات( ۳۹۰ اسب بخار)، که حدود نیم ساعت طول کشید، را انجام داد.

یک نسخه توربو شفت پیشرفته، A160T ، اولین بار در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۷ به پرواز در آمد.

این پرنده در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۷، در حالی که بار ۱۰۰۰ پوندی را حمل می‌کرد، ۸ ساعت پرواز کرد. در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۷، یکی از نمونه‌های اولیه A160T در جریان آزمایش پرواز در مرکز تست‌های پیشرفته بوئینگ در شهر Victorville سقوط کرد.

در تاریخ ۹ می ۲۰۰۸، در Yuma Proving Ground ( یک مرکز ارتش ایالات متحده و یکی از بزرگترین تأسیسات نظامی در جهان) در آریزونا، A160T توانایی خود را برای از بین بردن اثر زمین (HOGE) در ۱۵۰۰۰ فوت نشان داد، یک هفته بعد، در شب ۱۴ مه، A160T یک پرواز ۱۸.۷ ساعته انجام داد، در حالی که پس از فرود هنوز به اندازه ۹۰ دقیقه پرواز سوخت داشت، این پرواز به عنوان طولانی‌ترین پرواز چرخ بال (rotorcraft)  شناخته شد.

در آگوست ۲۰۰۹، A160 توسط نیروی دریایی ایالات متحده همراه با هلی کوپتر Kaman K-MAX برای نشان دادن توانایی حرکت ۶۰۰۰ پوند برابر با ۲۷۲۲ کیلوگرم محموله در کمتر از ۶ ساعت در سه روز متوالی انتخاب شد.

سوانح

یک فروند از این پرنده در تاریخ ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۰ A160T در فرودگاه لجستیک جنوبی کالیفرنیا سقوط کرد.

سقوط دیگری ناشی از ارتعاش در شهر ویکتورویل در ۱۷ آوریل ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که باعث آسیب رساندن به سنسور ARGUS و هواپیما شد.

همچنین سایت Flight Global گزارش می‌دهد که Hummingbird بوئینگ A160 در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۱۰ در آزمایشات پرواز در بلیز سقوط کرد.

ویژگی‌های عمومی

• خدمه: ۰

• طول: ۳۵ فوت (۱۰.۷ متر)

• قطر اصلی روتور: ۳۶ فوت (۱۱ متر)

• وزن خالی: ۲۵۰۰ پوند (۱۱۳۴ کیلوگرم)

• وزن ناخالص: ۶۵۰۰ پوند (۲۹۴۸ کیلوگرم)

• نیروی محرکه: یک موتور Prat and Whitney Canada PW207D، ۵۵۰ اسب بخار (۴۱۰ کیلو وات)

عملکرد

• حداکثر سرعت: بیشتر از ۱۶۰ مایل ( بیشتر از ۲۵۸ کیلومتر بر ساعت )

• مداومت پروازی: بیشتر از ۲۰ ساعت

• سقف پرواز سرویس دهی: بین ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ فوت (۶۱۰۰ تا ۹۱۵۰ متر)

• حداکثر نسبت برآ به پسا: ۷

در لینک زیر فیلمی از این پرنده مشاهده می‌کنید:

مراجع

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_A160_Hummingbird#Design_and_development
  • https://www.flightglobal.com/news/articles/karem-aircraft-confident-military-investment-will-bear-404813/
  • https://web.archive.org/web/20081205030915/http://www.boeing.com/news/releases/2007/q4/071016a_pr.html
  • https://web.archive.org/web/20081020163247/http://www.boeing.com/news/releases/2008/q2/080521c_nr.html
  • https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=796
  • https://www.helis.com/database/engines/PW207D/
  • https://www.airforce-technology.com/projects/hummingbird/

 

 

دسته بندی موتورها- از نظر ساختار کلی

در درس پیش از مجموعه درس پیشرانش (این لینک) متوجه شدیم که موتورهای مورد استفاده در وسایل پرنده می‌توانند بر اساس وابستگی یا عدم وابستگی به هوا، به دو دسته تقسیم شوند؛ اما ما برای شناخت بهتر موتورها به دسته بندی جزئی‌تری احتیاج داریم. پس بیایید در این درس از زاویه‌ای جدید با موتورهای هوافضایی آشنا بشیم.

ادامه نوشته

 

 

لندیگراف هواناو

لندیگراف هواناو

فرض کنید در هنگامه‌ی جنگ هستید و تعدادی از سربازان شما همراه با تعداد زیادی تجهیز در یک منطقه‌ی ساحلی تحت محاصره دشمن قرارگرفته‌اند و شما باید به سرعت این مقدار نیرو و تجهیزات رو از این ساحل تخلیه کنید و یا فرض کنید نقطه‌ای از ساحل برای حمله مشخص شده و شما باید در یک زمان خاص تعداد زیادی نیرو، تانک و ادوات جنگی رو به اون نقطه از ساحل برسونید. خب یکی از بهترین راه‌کارها برای انجام این کار استفاده از شناورهای بزرگ جهت حمل سرباز و تجهیزات است، ولی یک مشکل بزرگ وجود داره، ممکنه دشمن برای از کار انداختن نیرو و توان شما اسکله‌ی موجود در ساحل رو تخریب کرده باشه و یا به دلیل جزر و عقب نشینی آب، اسکله غیرقابل استفاده شده باشه و یا ساحل موردنظر اصولا اسکله نداشته باشه تا شما بتونید از شناورهاتون برای انتقال و جابجایی نیرو استفاده کنید.

ادامه نوشته

 

 

خنک کاری در موتورهای جت

در صبح روز ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵، ساختمان معروف پلاسکوی تهران در اثر یک آتش سوزی فروریخت. فروریختن یک ساختمان در اثر زلزله برای همه ما ملموس و قابل فهم است، اما در روزهای بعد از این حادثه، برای بسیاری از مردم قابل هضم نبود که «چطور آتش می تونه یک ساختمان رو به کلی تخریب کنه؟». پاسخ این سوال ساده است: حقیقت اینه که شاید فلزات در مقابل تنش های سازه ای، فشار، کشش و خمش مقاومت بسیار خوبی داشته باشند، اما این همه ماجرا نیست، فلزات به نسبت بسیاری از مواد معدنی دیگر مقاومت خیلی کمتری در مقابل گرما دارند. شعله های ناشی از سوختن مقداری لباس که در مغازه های ساختمان پلاسکو انبار شده بود، توانستند سازه های فولادی مستحکم این ساختمان رو به کلی وادار به تسلیم کنند. اگر چند ساعت مجاورت ستون های فولادی این ساختمان با آتش، می تونه منجر به این میزان خرابی بشه، چطور انتظار داریم محفظه های احتراق که قلب موتورهای احتراقی هستند، مدت های طولانی در دمای شعله های احتراق این موتورها دوام بیاورند؟  ادامه نوشته

 

 

صفحه 1 از 13112345...102030...قبلی »