آنتونوف ۱۴۸ | هوافضای جوان

آنتونوف ۱۴۸

جت منطقه‌ای آنتونوف ۱۴۸ یکی دیگه از محصولات شرکت آنتونوف است. تو دهه ۹۰ میلادی فرآیند طراحی این هواپیما شروع شد و در سال ۲۰۰۴ اولین پرواز خودش رو انجام داد. ۵ سال بعد از این که اولین پرواز هواپیما انجام شد روس‌ها تونستند گواهی‌نامه‌های لازم برای پرواز اون رو بگیرند و در سال ۲۰۰۹ اون رو به همه معرفی کنند. تولید این هواپیما از همون سال ۲۰۰۴ شروع شد و تا الان هم ادامه پیدا کرده.

آنتونوف 148

آنتونوف ۱۴۸ در نمایشگاه هوایی

مثل خیلی از هواپیماهای روسی بال این هواپیما هم در بالای بدنه قرار داره و اصطلاحا بال بالا گفته می‌شه. آنتونوف ۱۴۸ از دو موتور توربوفن استفاده می‌کنه که در زیر بال نصب شده‌اند. این نحوه چیدمانی بال و موتور این مزیت رو داره که از خطر برخورد اشیاء خارجی با موتور مخصوصا در حالت نشست و برخاست روی باند جلوگیری می‌کنه.

آنتونوف 148

آنتونوف ۱۴۸

کابین خلبانی که برای این هواپیما جدید در نظر گرفته شده از نوع نمایشگرهای کریستالی است که کار خلبان رو آسون می‌کنه. تجهیزات ناوبری اون همگی به روز هستند. مثل هواپیماهای ایرباس از سیستم پرواز با سیم استفاده می‌کنه یعنی فرمان‌های خلبان به سطوح کنترلی توسط یه سیگنال انتقال داده می‌شه.

کابین خلبان آنتونوف 148

کابین خلبان آنتونوف ۱۴۸

نحوه قرارگیری ارابه‌های فرود آنتونوف ۱۴۸ شبیه به هواپیما بوئینگ ۷۳۷ است. از جمله ویژگی‌های دیگه این هواپیما اینه که پلکان داخلی داره یعنی بدون اینکه به تجهیزات زمینی احتیاج داشته باشه می‌تونه مسافرین رو پیاده و سوار بکنه. این قابلیت اجازه می‌ده که این هواپیما بتونه در فرودگاه‌های زیادی در دنیا نشست و برخاست داشته باشه. موتورهای استفاده شده در آنتونوف ۱۴۸ مصرف سوخت پایینی دارند.

درب های دارای پیلکان آنتونوف 148

درب های دارای پیلکان آنتونوف ۱۴۸

کشورهای زیادی هنوز از این محصول سفارش نداده‌اند و اصلی‌ترین مشتری این هواپیما ایرلاین‌های داخلی روسیه هستند. به غیر از ایرلاین‌های روسی، ایرلاین‌های کوبا ، کره شمالی ، اوکراین و سوریه از آنتونوف ۱۴۸ استفاده می‌کنند.

انواع مدل :

با وجود اینکه از عمر این هواپیما نگذشته اما مدل‌های مختلفی از این هواپیما تولید شده.

  • An-148-100A : مدل اصلی از این هواپیما است که برای اولین بار تولید شد. برد این پرنده به ۲۱۰۰ کیلومتر می‌رسه.
  • An-148-100Bc : تغییراتی در این مدل اعمال شد که برد این هواپیما به ۳۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرد. از جمله این تغییرات اضافه کردن افزایش حجم مخزن‌های سوخت بود.
  • An-148-200 : در این مدل ظرفیت مسافرین هواپیما افزایش پیدا کرد و تعداد صندلی‌های بیشتری در هواپیما قرار داده شد. علت این تغییر بلندتر شدن طول هواپیما بود.
  • An-158 : این مدل هم که از مدل اصلی بلندتره ظرفیت بیشتری برای جا به جایی مسافر داره. تغییرات دیگه‌ای هم در این مدل اعمال شده از مثلا قرار دادن وینگلیت‌هایی در نوک بال. اولین پرواز این مدل در سال ۲۰۱۰ انجام شد.

مشخصات فنی : برای اولین مدل

تعداد خدمه : ۲ نفر
طول بدنه : ۲۹.۱۳ متر
طول دهانه بال : ۲۸.۹۱ متر
ظرفیت : ۸۵ صندلی در یک کلاس
حداکثر وزن برخاست : ۳۸,۵۵۰ کیلوگرم
حداکثر وزن محموله : ۹,۰۰۰ کیلوگرم

مشخصات عملکردی:

سقف پروازی : ۴۰,۰۰۰ پا
طول باند برخاست : ۱,۵۶۰ متر
سرعت کروز : ۸۰۰ تا ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت : ۱,۵۵۰ کیلوگرم بر ساعت
قدرت هر موتور : ۶۳.۰ کیلونیوتون
سه نمای آنتونوف 148

سه نمای آنتونوف ۱۴۸

منابع :

http://www.antonov.com/aircraft/passenger-aircraft/an-148

https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-148


4 دیدگاه در ”آنتونوف ۱۴۸

  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ در ۴:۱۰ ق.ظ
    پیوند یکتا

    دو تا سوال ؟
    بال های این هواپیما چرا رو به پایین هست؟
    الان موتور در درون بال تعبیه شده است؟

    پاسخ
    • ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ در ۲:۴۵ ق.ظ
      پیوند یکتا

      وقتی بال های های هواپیما در بالای بدنه قرار میگیره از پایداری عرضی هواپیما زیاد می شه برای اما وقتی که بال ها زاویه ای رو به پایین داره پایداری عرضی اون کم می شه برای این که هواپیما زیاد پایدار نشه که مانور پذیر هم باشه وقتی بال رو بالا قرار می دهند زاویه بال رو پایینی می کنند تا خاصیت همدیگه رو خنثی کنه.
      نه موتور در بیرون از بدنه قرار داره.

      پاسخ
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ در ۴:۲۵ ق.ظ
    پیوند یکتا

    چون بال رو به پایین هست باید دم عقبی رو به بالا باشه؟

    پاسخ
    • ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۰:۱۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      برای اینکه راجع به این موضوع نظر داد باید بررسی های دقیق دینامیکی انجام بشه. در تصاویر آنتونوف۱۴۸ که چنین موضوعی دیده نمی شه.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.