هواپیمای آبی,باور2 | هوافضای جوان

باور-۲

باور ۲ یک هواپیمای آبی(flying boat) ساخت کشور ایرانه که اولین پروازش رو در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام داد و تا حالا ۱۲تا از این پرنده ساخته شده. این هواپیما که قابلیت برخاست و فرود و حرکت در آب رو داره می تونه با سرعت تقریبی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع بگیره. این پرنده می تونه با کمک اثر زمین(ground effect) در فاصله ی کمی از سطح آب پرواز کنه و به همین دلیل از دید رادارها پنهان می مونه؛ البته طراح ها برای انتخاب ویژگی های مختلف مثل محل نصب موتور و نوع بال و.. باید خیلی پارامترها رو در نظر بگیرن و گاهی طراحان برای اینکه عملکر هواپیما رو تو یه موضوع مهمتر بهبود بدن، مجبور می شن به از دست دادن بعضی قابلیت ها که اهمیت کمتری دارن، رضایت بدن مثلا در این هواپیما هم محل نصب موتور به پنهان کاری بهتر هوایپما کمک نمی کنه و تا حدودی بر ضد این ویژگی عمل می کنه ولی از طرفی قرار دادن موتور در بالای بدنه باعث شده که بتونه هم در هوا و هم در آب به فعالیت خودش ادامه بده. این هواپیما توانایی حمل سلاح رو داره و شناسایی و گشت زنی از جمله ماموریت های اون هستن و برای اینکه بتونه این ماموریت رو به خوبی انجام بده، از یک دوربین با وضوح تصویر بالا کمک می گیره و می تونه عکس های گرفته شده رو به مراکز فرماندهی دریایی یا زمینی مخابره کنه.

باور ۲، با یک خلبان به پرواز در می یاد و ابزارهایی داره که می تونه با کمک اونها در شب هم پرواز کنه.

1

همونطور که در تصاویر پیداست این هواپیما بال بالا بوده و دارای زاویه ی انهدراله (یعنی اگه از رو به رو به این هواپیما نگاه کنیم، بالها در کنار هم مثل عدد “هشت” به نظر می رسن). طراحانِ بعضی از هواپیماهای بال بالا برای افزایش پایداری هواپیما از زاویه ی انهدرال استفاده می کنن؛ اما در این هواپیما چون زاویه ی انهدرال باعث می شه که نوک بال در آب فرو بره، بال به صورتی که در شکل می بینین در اومده. برای حرکت راحت تر این هواپیما در آب، همونطور که می بینین زیر بدنه به شکل قایق ساخته شده و دم هواپیما هم از نوع تی شکله(T-Tail) و احتمالا یکی از دلایل این انتخاب اجتناب از فرو رفتن دم افقی در آب بوده.

2


4 دیدگاه در ”باور-۲

  • ۲۶ تیر ۱۳۹۴ در ۳:۳۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    خب اگه یه وقت موج زد و آب دریا رفت تو کمپروسورش چی؟!!!
    فکر می کنید اونایی که اینو طراحی کردند باقالی فروش بودن؟

    پاسخ
    • ۲۷ تیر ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۵ ق.ظ
      پیوند یکتا

      در مورد سوال اولتون باید بگم، موتورها انواع مختلفی دارن و همه اونها از کمپرسور استفاده نمی کنند. موتور این وسیله از نوع پیستونی-ملخیه. و در رابطه با اینکه آب توی موتور می ره یا نه، همونطور که تو شکل می بینید پایه هایی در زیر موتور قرار داده شده، تا فاصله ی اون با بدنه و آب حفظ بشه و مطمئنا طراحان برای ارتفاع پایه ها بهینه ترین اندازه رو انتخاب کردند. حتی اگه فرض کنیم موج های دریا انقدر بلند باشند که به موتور آسیب برسوندن “باور” می تونه از روی آب بلند شه و مانع از آسیب رسیدن به موتور بشه.

      پاسخ
    • ۲۷ تیر ۱۳۹۴ در ۱۱:۵۶ ق.ظ
      پیوند یکتا

      برای آشنایی با انواع موتورهای هواپیما می تونید در قسمت آموزش و درس عملکرد هواپیما در مورد سیستم های پیشرانش که همون موتورها هستند مطالبی رو ببینید.

      پاسخ
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۴ در ۳:۴۱ ب.ظ
    پیوند یکتا

    بیشتر کاربردش شناسایی با توجه به دوربینهایی که روش نصب کردن قصدشون هم از اول همین بوده این قایق برای خلیج فارس کاربردی نداره باید سایزشو بزرگ تر کنن با قدرت نظامی تحاجمی با بالهای تا شو هر ناو جنگیکه به اقیانوس میفرستند دوتا شو با خودش ببره کار بردش بهتر ازهلکوپتره چون سرعت عملش از یک ناو بیشتره میتونه سریع تر وارد عمل بشه البته در صورتی که برای مسلح کردنش یک فکری بکنن فقط تیربار وموشکارو مثل موتورش نصب نکنن شاید بشه بهشون یک بارکلا گفت

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.