توپولف 144 (tu-144) | هوافضای جوان

توپولف ۱۴۴ (tu-144)

یکی از دو هواپیمای ترابری مافوق صوت جهان!

0251061

توپولف ۱۴۴ فقط با دو ماه رونمایی زودتر از نمونه ی مشابه خودش یعنی کنکورد انگلیسی-فرانسوی، تونست اولین هواپیمای ترابری و مسافربری باشه که دیوار صوتی رو میشکنه و تو سرعت های بالاتر از سرعت صوت پرواز میکنه. این هواپیما سال ۱۹۶۰ طراحی شد و سال ۱۹۶۸ میلادی اولین پروازش رو انجام داد.

به خاطر نزدیکی رونمایی این دو هواپیمای مافوق صوت ترابری، رقابت شدیدی بین این دو هواپیما به وجود میاد که البته یه حادثه ی عجیب و تلخ توپولف ۱۴۴ رو زودتر با شکست مواجه میکنه. در سال ۱۹۷۳ تو یه نمایشگاه صنایع هوایی تو فرانسه، توپولف ۱۴۴ موقع نمایش دچار سانحه میشه و سقوط میکنه. همین سقوط که باعث شد ۶ سرنشین هواپیما و ۸ نفر روی زمین کشته بشن کافی بود تا تو این رقابت تنگاتنگ کنکورد از توپولف ۱۴۴ جلو بزنه. علت های مختلفی برای این حادثه گفته میشه که بعضیاش حاکی از توطئه علیه شرکت توپولفه ولی علت اصلی هیچ وقت مشخص نشد. تو فیلم زیر میتونین صحنه هایی از این سانحه رو ببینین:

در کل از این هواپیمای چهارموتوره که گنجایش ۱۲۰ تا ۱۴۰ مسافرو داره، ۱۷ فروند در مدت زمان تولیدش ساخته شد. در مقایسه با رقیب غربی خودش کنکورد، گنجایش مسافر و سرعت بیشتری داره، اما به همون نسبت مصرف سوخت بیشتر و برد پروازی کمتری داره. یکی از خصوصیات جالب و منحصر به فرد توپولف ۱۴۴ و کنکورد اینه که دماغه ی متحرک دارن و موقع فرود به پایین خم میشن تا خلبان نسبت به باند دید بهتری داشته باشه.

1979517

بعد از کنار رفتن این هواپیما تو خطوط هوایی و عدم رغبت ایرلاین ها برای استفاده از اون، اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شرکت بوئینگ و همینطور سارمان ناسا برای پروژه های آزمایشی مافوق صوت خودشون از توپولف ۱۴۴ استفاده کردند. طوریکه یه نسخه ی اصلاح شده از این هواپیما به نام Tu-144LL به طور خاص برای پروژه های تحقیقاتی و آزمایشی استفاده شد. در واقع سال ۱۹۹۶ آمریکا و روسیه قرارداد یه همکاری دوجانبه رو برای طراحی های آینده، با کمک استفاده از یکی از هواپیمای توپولف ۱۴۴ بستن. اسم این هواپیمای خاص از اون به بعد لابراتوار پرنده گذاشته شد. برای برنامه های حمل و نقل های تجاری ناسا با سرعت مافوق صوت هم تا سال ۱۹۹۹، توپولف ۱۴۴ بیش از ۳۰ بار پرواز کرد، اما به خاطر هزینه ی خیلی بالای این پروژه، ادامه پیدا نکرد و متوقف شد.

جالبه بدونین این شرکت روسی با وجود عدم موفقیت توپولف ۱۴۴ هنوز ناامید نشده و امیدواره روزی بتونه نسل بعدی این هواپیما رو با نام Tu-244 به بازار عرضه کنه، اما اینکه آیا شرکت روسی توپولف خواهد تونست سرمایه ی مورد نیاز برای تحقق این رویا رو تامین کنه یا نه، سوالیه که فعلا کسی جوابی براش نداره.

gfredws

سرآخر بهتره بریم سراغ بعضی خصوصیات طراحی و عملکردی اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت جهان:

وزن خالی ۸۵۰۰۰ کیلوگرم
بیشینه ی وزن برخاست ۱۸۰۰۰۰ کیلوگرم
بیشینه ی سرعت ۲۵۰۰ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز (بیشینه ی ارتفاع پروازی) ۵۹۰۰۰ پا (حدود ۱۸ کیلومتر)
بیشینه ی برد (با بیشینه ی سوخت) ۶۵۰۰ کیلومتر

3 دیدگاه در ”توپولف ۱۴۴ (tu-144)

  • ۱۶ تیر ۱۳۹۴ در ۱۱:۲۲ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام.
    الان اینا از رو کنکورد کپی کردند یعنی؟ مگه کنکورد نوعی از هواپیما با سرعت زیاد نیست؟

    پاسخ
    • ۱۷ تیر ۱۳۹۴ در ۱:۲۲ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام دوست عزیز
      این هواپیما کمی زودتر از کنکورد ساخته شده و برای همین اگر قرار باشه فرض کنیم کسی از روی دست دیگری کپی کرده، باید بیشتر به سازنده های کنکورد شک کنیم که از روی دست توپولف کپی کردند!
      هم کنکورد و هم توپولف ۱۴۴ مأموریت مشابهی دارند، یعنی هردو هواپیمای مسافربری با سرعت بیش از سرعت صوت هستند.
      برای اطلاع بیشتر درباره کنکورد هم می تونید به متن معرفی کنکورد تو بخش دانشنامه سری بزنید.

      پاسخ
    • ۱۷ تیر ۱۳۹۴ در ۲:۰۴ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام دوست علاقمند
      همواره در این موارد بازار شایعات گرم میشه، عده ای معتقدند روس ها نقشه ی اولیه ی طرح رو از سازنده های کنکورد کپی برداری کردن، که با توجه به شباهت زیادشون احتمالش صفر نیست، اما به هر حال توپولف تونست دو ماه زودتر از کنکورد از ساخته ی خودش رونمایی کنه.
      ولی به خاطر سانحه ای که گفته شد تو نمایشگاه هوایی، از بازار رقابت حذف شد و به همین خاطر بیشتر افراد کنکورد رو اولین و تنها هواپیمای مسافربری مافوق صوت میدونن. منم پیشنهاد میکنم به مقاله ی کنکورد تو دانشنامه سری بزنید.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.