کاموف ۵۰ (kamov-50) | هوافضای جوان

کاموف ۵۰ (kamov-50)

کاموف ۵۰ یک هلیکوپتر نظامی است که توسط روس‌ها تولید می‌شه. این هلیکوپتر برای انجام ماموریت‌های تهاجمی طراحی شده. این هلیکوپتر تنها توسط یک خلبان هدایت می‌شه. طراحی این هلیکوپتر از دهه ۸۰ میلادی شروع و در سال ۱۹۹۵ به نیروی هوایی روسیه برای انجام ماموریت تحویل داده شد. تولید هلیکوپتر کاموف ۵۰ در سال ۱۹۹۰ شروع شد و تا حالا هم ادامه پیدا کرده.

این هلیکوپتر در مدلی دیگه از دو سرنشین استفاده می‌کنه این مدل معروف به کاموف ۵۲ است. یه مدل دیگه از این هلیکوپتر وجود داره که اون دو سرنشین داره. این مدل با همکاری رژیم صهیونیستی تولید شده. به کاموف ۵۰ لقب تمساح داده‌اند به دلیل اینکه شباهت زیادی به این خزنده داره.

کاموف 50 ملقب به تمساح

کاموف ۵۰ ملقب به تمساح

همون طور که در تصاویر این هلیکوپتر مشخصه نوع هلیکوپتر coaxial است. یعنی که روتور اصلی اون دو ردیف پره داره و در عوض دم اون از روتور استفاده نمی‌کنه. پره‌های روتور از جنس پلیمر هستند تا وزن این هلیکوپتر رو کم کنند.

توانایی این جنگنده برای انجام درگیری با نیروی‌های دشمن بسیار زیاده از جمله این که قابلیت درگیری در شب و روز رو داره. این هلیکوپتر با قرار دادن تسلیحات متنوعی روی خودش می تونه در مقابل اهداف هوایی و اهداف زمینی به خوبی ایستادگی کنه.

نحوه قرارگیری تسلیحات کاموف 50

نحوه قرارگیری تسلیحات کاموف ۵۰

طراحی کاموف ۵۰ به صورتیه که بدنه کوچیک داشته باشه و سریع و چابک باشه. به وجود اوردن مانورپذیری بالا در هلیکوپترها کار دشواریه که طراحان در این هلیکوپتر تونستند این کار رو بکنند. برای جابه‌جایی موشک ۴ نقطه در زیر بال‌ها تدارک دیده شده و دو نقطه هم در نوک بال‌ها قرار داره. موشک‌های هوا به هوا در نوک بال‌های این هلیکوپتر قرار می‌گیرند.

کابین کاموف ۵۰ نشون می‌ده که از تجهیزات هدایت و ناوبری پیشرفته‌ای استفاده می‌کنه. وجود نمایشگرهای کریستالی کار خلبان رو آسون‌تر می‌کنه. هدایت موشک‌ها و مدیریت تسلیحات و خلبانی به صورت همزمان کار سختیه که اگه این تجهیزات کمک‌کننده نباشند اینکار تقریبا غیرممکن می‌شه.

کابین کاموف 50

کابین کاموف ۵۰

هلیکوپترها و یا جنگنده‌هایی که در ارتفاع‌های پایین به دشمن ضربه وارد می‌کنند خودشون هم ضربه می‌خورند بنابراین این نوع پرنده‌ها باید در مقابل ضربات دشمن بتونند دوام بیارند. کاموف ۵۰ از دو موتور توربوشفت استفاده می‌کنه که در صورتی که یکی از اونها از بین رفت بتونه با دومی به کار خودش ادامه بده. بدنه اون و ارابه‌های فورد اون در مقابل سقوط بسیار با دوام هستند یعنی می‌تونند انرژی حاصل از سانحه رو جذب کنند تا به سیستم‌های هلیکوپتر آسیبی وارد نشه. عدم استفاده از روتور دم هم باعث می‌شه که آسیب پذیری این پرنده کم بشه.

حمله در ارتفاع های پایین

حمله در ارتفاع های پایین

به غیر از نیروی هوایی روسیه، نیروی هوایی مصر هم از این هلیکوپتر بهره می‌بره و تنها ارتشی است که از کاموف ۵۰ استفاده می‌کنه. مصر ۵۲ فروند از مدل کاموف ۵۲ به روسیه سفارش داده است. از ۱۹۸۲ که از اولین پرواز کاموف ۵۰ می‌گذره این هلیکوپتر در جنگ‌های مختلفی شرکت کرده که از جمله اون می شه به حملات روسیه به تروریست‌ها در سوریه اشاره کرد.

مشخصات فنی : برای مدل کاموف ۵۰

تعداد خدمه : ۱ نفر
طول بدنه : ۱۶.۰ متر
قطر روتور : ۱۴.۵ متر
ارتفاع : ۴.۹۳ متر
وزن خالی : ۷,۷۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۰,۸۰۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۲,۴۰۰ اسب بخار

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت
برد : ۵۴۵ کیلومتر
سقف پروازی : ۱۸,۰۰۰ پا
نرخ اوج گیری : ۱۲ متر بر ثانیه
سه نمای کاموف 50

سه نمای کاموف ۵۰

منابع :
http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/military/ka-52.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-50


2 دیدگاه در ”کاموف ۵۰ (kamov-50)

  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ در ۶:۰۵ ب.ظ
    پیوند یکتا

    به چه علتی این هلی کوپتر , ملخ دم عقب نداره؟!

    پاسخ
    • ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ در ۵:۲۳ ق.ظ
      پیوند یکتا

      به دلیل این که دو روتوری که داره خلاف جهت هم می چرخند بنابراین گشتاوری همدیگه رو خنثی می کنند و نیازی به دم وجود نداره. در هلیکوپترهای تک روتور گشتاوری از طریق چرخش روتور به بدنه وارد می شه که دم با ایجاد نیرویی این گشتاور رو کنترل می کنه.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.