Sea Harrier | هوافضای جوان

Sea Harrier

شکارچی دریا لقب جنگنده‌ای انگلیسی است که قابلیت نشست و برخاست عمودی داره. اسم این جنگنده Sea Harrier است. دلیل این لقب اینه که انگلیس‌ها از اون در ناوهای خود استفاده می‌کردند. از اون جایی که ناوها فضای کوچکی برای نشست و برخاست دارند قابلیت نشست و برخاست عمودی خیلی می‌تونه نکته مثبتی برای این جنگنده تلقی بشه. ماموریتی که برای این جنگنده در نظر گرفته شده شناسایی و حمله است.

این پرنده که در نیروی دریایی انگلیس بازنشسته شد در سال ۱۹۷۸ رونمایی شد و در طول دوران عمرش صد و یازده فروند از اون ساخته شد. به غیر از نیروی دریای انگلیس، نیروی دریایی هند هم برای ناو خودش از همین جنگنده استفاده می‌کنه اما فرق این دو نیروی دریایی اینجاست که انگلیس‌ها این جنگنده رو در سال ۲۰۰۶ و هندی‌ها در سال ۲۰۱۶ بازنشسته کردند.

ناو هواپیمابر انگلیس با جنگنده Sea Harrier

ناو هواپیمابر انگلیس با جنگنده Sea Harrier

این جنگنده مافوق صوت تنها از یه موتور توربوفن استفاده می‌کنه. دهانه‌های ورودی موتور در کنار بدنه قرار دارند و خروجی‌های موتور که نازل گفته می‌شوند ۴ عدد است. این چهار نازل قابلیت حرکت دارند یعنی می‌تونند گازهای خروجی رو هدایت کنند به سمتی که می‌خواهند. تحرک داشتن نازل‌ها به جنگنده این اجازه رو می‌ده که بردار تراست رو در جهت‌های مختلف تغییر بده و هواپیما توانایی مانورهای بیشتری داشته باشه.

در دوران خدمت جنگنده Sea Harrier جنگ‌هایی رخ داده که این جنگنده تو اون جنگ‌ها خودش رو محک زده. یکی از اون جنگ‌ها ، جنگ فالک لند است که Sea Harrier نقش اول رو در حمله به نیروی‌های زمینی دشمن داشت. این جنگنده توانایی خودش رو در نبرد هوایی هم به خوبی نشون داد. به طوری که تونست ۲۰ جنگنده از آرژانتین رو ساقط کنه بدون این که خودش تو این نبردها آسیب ببینه.

به مانورپذیری این جنگنده بسیار توجه شده. این موضوع رو می‌شه از بال‌های اون فهمید. البته این که بردار تراست قابل کنترل است و می‌شه اون رو تغییر داد هم نشونه‌ی دیگه‌ای از مانورپذیری بالای Sea Harrier است. بال‌های این جنگنده به سمت پایین است و از رو به رو که به اون نگاه می‌کنیم مانند عدد هشت فارسی است. این ویژگی بال باعث می‌شه که پایداری در جنگنده کاهش پیدا کنه. کم شدن پایداری نشون می‌ده که با کوچکترین تغییر در شرایط محیطی، جنگنده تغییرات شدیدی پیدا می‌کنه.

دید از رو به روی جنگنده Sea Harrier

دید از رو به روی جنگنده Sea Harrier

به دلیل این که بال‌ها به سمت زمین هستند امکان برخورد بال‌ها با زمین در هنگام فرود وجود داره برای رفع این مشکل دو چرخ هم در انتهای بال‌ها قرار داده‌اند. این چرخ‌ها به غیر ارابه فرود هواپیما هستند.

دو توپ ۳۰ میلی‌متری در زیر بدنه این جنگنده قرار داره که هر کدوم ۱۳۰ فشنگ ظرفیت دارند. ۴ نقطه در زیر بال و یک نقطه هم در زیر بدنه برای حمل موشک‌ها و بمب‌ها در نظر گرفته شده. قابلیت حمل انواع موشک در این جنگنده وجود داره مثلا می‌تونه موشک هوا به هوای AIM-120 AMRAAM یا موشک ضد کشتی Sea Eagle رو در نبردها استفاده کنه. علاوه بر این در نقاطی که قابلیت اتصال بمب و … وجود داره می‌تونه تانک سوخت اضافی حمل کنه تا بردش رو افزایش بده.

جنگنده Sea Harrier با تسلیحات کامل

جنگنده Sea Harrier با تسلیحات کامل

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۱ نفر
طول بدنه : ۱۴.۲ متر
طول دهانه بال : ۷.۶ متر
ارتفاع : ۳.۷۱ متر
وزن خالی : ۶,۳۷۴ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۱,۹۰۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۹۵.۶۴ کیلونیوتون

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۱,۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
شعاع درگیری : ۱,۰۰۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۵۱,۰۰۰ پا
نرخ اوج گیری : ۲۵۰ متر بر ثانیه
سه نمای Sea Harrier

سه نمای Sea Harrier

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_Sea_Harrier

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=413


3 دیدگاه در ”Sea Harrier

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۵:۱۳ ق.ظ
    پیوند یکتا

    یه سوال؟
    با شلیک موشکی از طرفین بال, تقارن بهم میخوره.بعدش تعادل از بین میره؟!!

    پاسخ
    • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۵:۳۷ ق.ظ
      پیوند یکتا

      هواپیماها حتی اگه موشک هم شلیک نکنند تقارن ندارند بنابراین سیستم های کنترل برای هواپیما نامتقارن طراحی شده و با شلیک یه موشک تعادل به هم نمی خورد.

      پاسخ
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۵:۴۹ ق.ظ
    پیوند یکتا

    تو طراحی هواپیما هیچ محدودیتی از نظر متقارن یا نامتقان بودن هواپیما وجود ندارد چرا که با تعیین درست static margin و توزیع مناسب جرم هواپیما در راستای سه محور و cg range درست اگر هواپیما متقارن هم نباشد میتواند پرواز پایداری داشته باشد البته بحث تقارن در زیبایی ظاهری هواپیما تاثیر بسزایی دارد و اغلب هواپیماهای غیر متعارف جزوه دسته بندی homebuilt قرار میگیرند که موفق به کسب گواهینامه پرواز از سوی سازمان هوانوردی نمی شوند و به صورت prototype باقی می مانند…
    لازم به ذکر است که دریافت گواهینامه صرفا فقط برای شرکت در بازار فروش جهانی است و عامل محدود کننده در طراحی هواپیما به شمار نمیرود!

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.