Dornier Do 228 | هوافضای جوان

Dornier Do 228

هواپیمای Dornier Do 228 یک هواپیمای دو موتوره با موتورهای توربوپراپ است که ابتدا توسط یه شرکت آلمانی به اسم  Dornier GmbH  ساخته می‌شد اما بعدا گواهی نامه‌های ساخت اون به شرکت‌های دیگه فروخته شد. این هواپیما که برای کاربردهای مسافربری استفاده می‌شه برای پروازهای منطقه­‌ای به کار می‌ره.

هواپیمای Dornier Do 228

هواپیمای Dornier Do 228

اولین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۸۱ اتفاق افتاده و معرفی اون یه سال بعد از اولین پروازش بوده. تولید این هواپیما از ۱۹۸۱ تا حالا ادامه پیدا کرده و کشورهای مختلفی در دنیا از این هواپیما استفاده می‌کنند. این هواپیما در مدل‌های نظامی و غیرنظامی طراحی شده.

بعضی از کشورها از مدل نظامی استفاده می‌کنند و بعضی هم غیر نظامی. کشورهایی مثل هند ، هلند ، عمان ، آنگولا ، فلاند ، نیجریه ، ونزوئلا ، ایتالیا ، تایلند ، ایران و … از مدل نظامی استفاده می‌کنند. نیروی دریای ارتش ایران از این هواپیما برای گشت ساحلی و مرزبانی استفاده می‌کنه.

مدل نظامی Dornier Do 228

مدل نظامی Dornier Do 228 متعلق به هند

مدل نظامی این پرنده ماموریت جابه‌جایی نیروی‌های نظامی ، گشت دریایی ، گشت مزری ، جستجو و نجات رو برعهده داره. قابلیت نصب انواع رادارها روی این هواپیما باعث شده که بتونه ماموریت‌های خودش رو به خوبی انجام بده.

از ویژگی‌های خوبه این هواپیما که باعث شده کشورهای زیادی از اون استفاده کنند اینه که مداومت پروازی بالایی داره و می‌تونه به مدت ۱۰ ساعت گشت زنی داشته باشه علاوه بر اون برد بالایی داره. از همه ویژگی‌ها مهم‌تر اینکه هزینه‌های عملیات Dornier Do 228 پایینه. یکی دیگه از عواملی که باعث می‌شه هزینه‌های این هواپیما کم بشه اینه که موتورش دیر به دیر نیاز به بازبینی و تعمیر داره.

هواپیمای Dornier Do 228

هواپیمای Dornier Do 228

مدل غیر نظامی این هواپیما برای دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیره، جابه‌جایی مسافر و بار. با توجه به اینکه این هواپیما برای مسیرهای کوتاه و منطقه‌ای طراحی شده باید بتونه در باندهای کوچک که در مناطق دور افتاده وجود داره نشست و برخاست داشته باشه.

مدل مسافربری می‌تونه تا ۱۹ نفر مسافر داشته باشه و یا این که با تغییر طراحی داخلی به عنوان هواپیما شخصی مورد استفاده قرار بگیره.

در مدل‌های اولیه کابین خلبان به صورت کابین مدرن امروزی که به کابین‌های شیشه‌ای معروف هستند نبود اما با گذشت زمان و پیشرفت در تجهیزات الکتریکی این هواپیما هم به روز شد. علاوه بر این جنس مواد به کار رفته در بدنه هواپیما هم در مدل‌های جدیدتر تغییر کرده و بیشتر از مواد کامپوزیتی استفاده می‌کنند.

نسل جدید Dornier Do 228

نسل جدید Dornier Do 228

از لحاظ ایمنی قابلیت اطمینانی که برای این هواپیما گفته شده ۹۹% است و در طول ۱۰ سال هیچ سانحه‌ای نداشته. ولی در سال‌های عمر خودش سوانحی داشته مثلا در سال ۲۰۱۵ یه فروند از این هواپیما که به نیروی هوایی ارتش نیجریه تعلق داشت بلافاصله بعد از برخاست با ساختمانی برخورد کرد و تمامی ۷ مسافری که داشت کشته شدند.

مشخصات فنی  :

تعداد خدمه : ۲ نفر
ظرفیت : ۱۹ نفر
وزن محموله : ۲,۳۴۰ کیلوگرم
طول بدنه : ۱۶.۵۶ متر
طول دهانه بال : ۱۶.۹۷ متر
ارتفاع : ۴.۸۶ متر
وزن خالی : ۳,۷۳۹ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۶,۴۰۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۷۷۶ اسب بخار
قطر ملخ : ۲.۶۷ متر

 

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۴۱۳ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت
سرعت واماندگی : ۱۳۹ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱,۱۱۱ کیلومتر
سقف پروازی : ۲۸,۰۰۰ پا
نرخ اوج گیری : ۷.۵ متر بر ثانیه
سه نمای Dornier Do 228

سه نمای Dornier Do 228

منابع :

http://www.airforce-technology.com/projects/dornier-do-228-light-transport-aircraft/

https://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_228

 


2 دیدگاه در ”Dornier Do 228

  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۶:۲۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    بدنه اش تخم مرغی نیست؟
    شبیه به جعبه و مکعب مستطیله اخه؟

    پاسخ
    • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۴:۱۸ ب.ظ
      پیوند یکتا

      بله. تولید بدنه های تخم مرغی گران تر است بنابراین در جاهایی که نیاز به شکل های دایروی نباشد صرف هزینه های زیاد الزامی نیست.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.