زاویه بال | هوافضای جوان

زاویه نصب بال (Wing Setting angle یا Incidence)

زاویه بین وتر ریشه بال و خط مرکزی بدنه را زاویه نصب بال (iw) گویند. این زاویه می‌تواند ثابت باشد یعنی بال به بدنه جوش بخورد و یا مثلاً پیچ و مهره شود. همچنین زاویه نصب بال می‌تواند متغیر باشد و در طول پرواز با چرخش بال حول یک محور تغییر کند (مثل هواپیمای Vought F-8 Crusader). این نوع نصب بال به بدنه ایمنی هواپیما را دچار مشکل می‌کند و وزن هواپیما را نیز افزایش می‌دهد.
در صورت متغیر بودن زاویه نصب بال، زاویه نیازی به تعیین ندارد. ولی در صورت انتخاب زاویه ثابت نصب بال، ملاک این زاویه سرعت کروز است. یعنی باید بتواند CL ( ضریب برآ) مورد نیاز در کروز با حداقل پسا را ایجاد کند.
image
زاویه نصب بال باید آن مقدار باشد که :
١-بتواند CL مورد نیاز در سرعت کروز را ایجاد کند.
٢-حداقل CD (ضریب پَسا) در سرعت کروز را ایجاد کند.
٣-بتوان این زاویه را در هنگام برخاستن (T/O) افزایش داد.
۴-در هنگام کروز زاویه حمله بدنه صفر باشد (یا مساوی با زاویه حمله‌ای باشد که پسای بدنه در آن حداقل است)
imageimage
معمولاً این زاویه بین صفر تا ۴ درجه است و حدود ١٠ درجه برای (T/O) هنگام برخاستن هواپیما باقی می ماند.
به طور آماری زاویه نصب بال
١-در هوپیماهای GA دست ساز حدود ١ تا ٣ درجه
٢-در هواپیماهای حمل نقل مسافری حدود ٣ تا ۵ درجه
٣-در هواپیماهای نظامی جنگنده حدود صفر تا ١ درجه است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.