اف-۴ (F-4) | هوافضای جوان

اف-۴ (F-4)

ماک آپ جنگنده اف-۴ تو سال ۱۹۵۴ به نمایش در اومد. این هواپیما به سفارش نیروی دریایی آمریکا ساخته شد. نیروی دریایی یه مناقصه ای برگزار کرد و گفت یه جنگنده ناو نشین با سرعت فراصوت می خوام. شرکت مک دانل هم سریع فعالیت خودش رو شروع کرد.

کم کم توجه نیروی دریایی به فعالیت های پیگیر مک دانل جلب شد , تا آخرش تو ۲۷ مه ۱۹۵۸ پیش نمونه ی طرح نهایی , به نام _۱ H_4  اولین پرواز آزمایشی خودش رو انجام داد . بعدا اسم این هواپیما به F_4 تغییر کرد, و اون رو فانتوم گفتن.

F 4

F 4

شکل ظاهری F_4 ویژگی های خاصی داره. دم افقی فرو افتاده است و این که بال هواپیما را که از جلو بهش نگاه می کنی به شکل هفت هست. این دو ویژگی تو پایداری هواپیما خیلی موثره. استفاده ی همزمان از این دو نکته , باعث شکستگی بالها (به سمت بالا) شد.

شکستگی روی بال باعث شده که بشه بال رو به صورت لولایی بسازند که بتونه روی ناو جای کمتری بگیره. ارتفاع دم عمودی فانتوم اجبارا کوتاه تر از اون حد بود که بتواند پایداری سمتی را کاملا تامین کنه. برا همین, افتادگی دم افقی تا حدی کمبود سطح دم عمودی را جبران می کنه. مجراهای ورودی موتور جوری طراحی شدن که بتونه تو پاکت پروازی (ارتفاع و سرعت) بزرگتری حرکت کنه. این طراحی جوریه که هوای کم سرعت لایه مرزی بدنه تاثیری رو هوای ورودی مجرا نمی ذاره.

F 4

F 4

فانتوم چندتا رکورد عجیب غریب داره برا همین شگفت انگیز ترین جنگنده دنیا لقب گرفته اونم به خاطر اینه که تونسته رکورد ارتفاع رو بشکونه. سال ۱۹۵۸ رکورد ارتفاع پرواز مطلق با ۳۰۰۴۰ متر شکسته شد سال ۱۹۶۱ هم رکورد سرعت با ۶.۲ ماخ شکسته شد. میزان فروش بالای هواپیماهای تو بازارهای جهانی تجاری ملاکیه برای مقایسه دو هواپیما مثلا هواپیمایBoeing727  با تولید بیشتر از ۱۵۰۰ فروند و سسنا ۱۵۰ با فروش ۲۳۰۰۰ فروند، هواپیماهای بسیار موفقی هستن. اما صنایع نظامی این طور نیست یعنی ملاک های دیگه ای هم مطرحه. مثلا برای ارزیابی یه بمب افکن، میزان ظرفیت حمل بمب ملاک قرار می گیره و یه وقت دیگه قابلیت دستیابی اون به هدف و وضعیت تهاجمی بمب افکنه که مهم می شه. یا بعضی وقتها هم ملاک سنجش ارزش تو تعداد جنگنده ایه که توسط اون منهدم می شه.

جنگ آمریکا با ویتنام خیلی تو تولید انبوه این هواپیما موثر بود چون تو اون جنگ نیروی هوایی و دریایی آمریکا از اون استفاده میکردن. تو همون تاریخ قرار ساخت ۳۷۵ تا از این هواپیما بسته شد. این جنگ تو آزمایش این هواپیما هم مؤثر بود. بعد از این جنگ هم به خاطر این که عملکرد خوبی داشت به صورت گسترده صادر شد و از این راه پول زیادی رو به جیب زدن.

مدلی که از همه بیشتر تولید شد مدل E این هواپیماست. اولین پرواز این مدل هم تو سال ۱۹۶۵ انجام شد. قبل از انجام این پرواز هم مک دانل یه توپ ۲۰ میلیمتری زیر دماغه هواپیما گذاشت و برای اولین بار از سیستم هدف یاب لیزری استفاده کردن. همین هواپیما بعدا تو جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل استفاده شد و اسرائیل تونست ۴۰۰ جنگنده اعراب تو دو روز اول از بین ببره.

F 4

F 4

یکی از مهمترین قابلیت های این جنگنده شتاب اونه. اون قدر شتاب داره که خلبان های وارد هم قبل از پرواز تصمیم نهایی رو بگیرن که پرواز کنن یا نه.

F 4

F 4

یکی از عیب های این جنگنده موتورهای جی ۷۹ بود که خیلی دود تولید می کرد و از دور قابل شناسایی بود. خلبان ها هم برای این که دود رو از بین ببرن از پس سوز استفاده می کردن که این باعث می شد مصرف سوخت بالا بره. بعضی خلبان ها هم از پس سوز یه موتور استفاده می کردن که همون شتاب مورد نظر رو می داد و دود غلیظ رو هم کم می کرد.

یکی از ضعف های دیگه این جنگنده نبود مسلسل داخلی بود. اصلا تو طراحیش چنین چیزی رو در نظر نگرفتن چون معتقد بودن اون قدر سرعتش زیاد که کسی قادر نیست با اون درگیر بشه برای همین به خلبان هم یاد نمی دادن که چه جوری درگیر شدن. آخرش این ضعف رو با اضافه کردن یه مسلسل ۲۰ میلیمتری ام ۶۱ از بین بردن.

F 4

F 4

اف-۴ جنگنده ایه که ۱۵ رکورد رو بدست اورده و تو زمانی که دنیا تو تکنولوژی خیلی داره سریع پیشرفت می کنه می تونه ۲۰ سال تولید بشه و هر ماه ۷۰ تا از اون تولید بشه یعنی این هواپیما از همه نظر استانداره.

F 4

F 4

انواع مدل هاش :

۱- نوع اولیه: F-4A به تعداد ۴۷ فروند با احتساب مدل F4H-1F

۲- F-4B جنگنده ی اصلی نیروی دریایی ایالات متحده در دهه ی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به تعداد ۶۴۹ فروند.

۳- RF-4B : نوع شناسایی گر مدل B ؛ دارای دستگاههای حساس و جاسوسی به تعداد ۴۶ فروند.

۴- F-4C : مدل ساخته شده برای نیروی هوایی ایالات متحده به تعداد ۵۸۳ فروند

۵- RF-4C : نوع شناسایی مدل C ؛ دارای دستگاههای حساس جهت اکتشاف وضعیت نیروهای زمینی دشمن به تعداد ۵۰۵ فروند.

۶- F-4D : نمونه ی اصلاح شده و پیشرفته تر مدل C به تعداد ۸۲۵ فروند.

۷- F-4E : جنگنده ای برای حفظ برتری هوایی و حفظ پشتیبانی نزدیک به تعداد ۱۳۷۰ فروند.

۸- F-4EJ : مدل ساخته شده برای نیروی هوایی ژاپن مجهز به موشکهای AAM-2 (ساخت Mitsubishi) به تعداد ۱۴ فروند.

۹- RF-4E : نوع بسیار پیشرفته تر مدل RF-4C به تعداد ۱۴۹ فروند.

۱۰- F-4F : جنگنده ی سفارشی برای نیروی هوایی آلمان غربی به تعداد ۱۷۵ فروند.

۱۱- F-4G: نوع بسیار پیشرفته تری از F-4B برای نیروی دریایی ایالات متحده؛ مجهز به دستگاههای اخلال گر رادار دشمن و موشکهای HARM (موشکی که امواج رادار دشمن رو دریافت کرده و با استفاده از اون، رادار دشمن رو نابود می کنه) به تعداد ۱۱۶ فروند.
۱۲- RF-4CCV : نوع جاسوسی فانتوم جهت سازمان ناسا به تعداد نامعلوم.

۱۳- F-4J : نوع بازهم پیشرفته تر مدل B جهت نیروی دریایی به تعداد ۵۲۲ فروند.

۱۴- F-4K : نوعی از مدل B مجهز به موتورهای رولزرویس ساخت انگلیس جهت نیروی دریایی انگلستان به تعداد ۵۲ فروند.

۱۵- F-4M : مدلی دیگر و بهتر شده ی مدل K برای انگلستان به تعداد ۱۱۸ فروند.

۱۶- F-4S : طرح تغییر داده شده ی مدل J برای نیروی دریایی. مجهز به سیستم Fly by Wire به تعداد ۲۴۸ فروند.

F 4

F 4

تسلیحات  :

همون طور که گفتم این جنگنده از یه مسلسل ۶۰ میلیمتری با ۶۴۰ گلوله استفاده می کنه. هم چنین می تونه ۴ تا موشک هوا به هوای اسپایرو رو با خودش حمل کنه. هر کدوم از ۴ پایه ی نصب زیر بالها می تونن یه فروند موشک هوا به سطح شرایک یا والی رو حمل کنن. کلا می تونه ۱۶۰۰۰ پوند یعنی تقربیا ۷۲۵۰ کیلوگرم با خودش مهمات حمل کنه و ۷ تا جا زیر بال و بدنش وجود داره  که موشک همه توی اون جا ها قرار می گیرن.

F 4

F 4

06411831890412125518

یک F4 ایرانی در حال سوخت رسانی هوایی به یک F14

مشخصات فنی :

     خدمه: ۲

    طول: ۶۳ فیت ۰ اینچ (۱۹٫۲ متر)

    پهنای بال: ۳۸ فیت ۴٫۵ اینچ (۱۱٫۷ متر)

    ارتفاع: ۱۶ فیت ۶ اینچ (۵٫۰ متر)

    بال: مساحت ۵۳۰٫۰ فیت مربع (۴۹٫۲ مترمربع)

    وزن خالی: ۳۰٬۳۲۸ پوند (۱۳٬۷۵۷ کیلوگرم)

    وزن بارگیری: ۴۱٬۵۰۰ پوند (۱۸٬۸۲۵ کیلوگرم)

    بیشینه وزن برخاست: ۶۱٬۷۹۵ پوند (۲۸٬۰۳۰ کیلوگرم)

    پیشرانه: ۲× J79-GE17A توربوفن اکسیال کمپرسور, ۱۷٬۸۴۵ پوند نیرو (۷۹٫۴ کیلونیوتن) هرکدوم

    ظرفیت سوخت: ۱٬۹۹۴ گالون، با سه مخزن سوخت، ۳۳۳۵ گالون.

    حداکثر وزن برخاست: ۳۶٬۸۳۱ پوند یا ۱۶۷۰۶.۲۶۱ کیلوگرم

مشخصات عملکردی :

     سرعت بیشینه: ماخ ۲٫۲۳ (۱٬۴۷۲ مایل بر ساعت, ۲٬۳۷۰ کیلومتر بر ساعت) در ۴۰۰۰۰ فیتی

    سرعت پیمایش: ۵۰۶ گره (۵۸۵ مایل بر ساعت، ۹۴۰ کیلومتر بر ساعت)

    شعاع عملیاتی: ۳۶۷ ۳۶۷ ناتیکال مایل (۴۲۲ مایل، ۶۸۰ کیلومتر)

    برد ترابری: ۱٬۴۰۳ ناتیکال مایل (۱٬۶۱۵ مایل, ۲٬۶۰۰ کیلومتر) با سه مخزن سوخت اضافی

    سقف پروازی: ۶۰٬۰۰۰ فیت (۱۸٬۳۰۰ متر)

    نرخ اوج‌گیری: ۴۱٬۳۰۰ فیت بر دقیقه (۲۱۰ متر بر ثانیه)

    بارگیری بال: ۷۸ پوند بر فیت مربع (۳۸۳ کیلو بر مترمربع)

    نسبت بلندکردن به کشیدن (نسبت برا به پسا): ۸٫۵۸

    مسافت برخاست: ۴٬۴۹۰ فیت (۱٬۳۷۰ متر) در ۵۳٬۸۱۴ پوند (۲۴٬۴۱۰ کیلوگرم)

    مسافت فرود: ۳٬۶۸۰ فیت (۱٬۱۲۰ متر) در ۳۶٬۸۳۱ پوند (۱۶٬۷۰۶ کیلوگرم)

سه نمای F 4

سه نمای F 4


6 دیدگاه در ”اف-۴ (F-4)

  • پینگ‌بک: میگ 21 (Mig-21) | هوافضای جوان

  • پینگ‌بک: شهید علیرضا یاسینی | هوافضای جوان

  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۵ ق.ظ
    پیوند یکتا

    میشه درخواست کنم موشک ای فونیکس و سایدوایندر رو معرفی کنین؟!!

    پاسخ
    • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۲:۴۴ ب.ظ
      پیوند یکتا

      در اولویت قرار می دهیم.

      پاسخ
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    راستی هفته ی پیش هواپیمای اف ۷ سقوط کردش, واقعا اف ۷ داریم؟!!
    مگه ما اف ۴ و ۵ و اف ۱۴ نداریم فقط؟ پس اف ۷ چیه؟!
    جدید خریدیمش؟ معرفی اش کنی

    پاسخ
    • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۲:۴۲ ب.ظ
      پیوند یکتا

      این هواپیما ساخت چین هست نه آمریکا که نیروی هوایی ارتش هم از اون داره قبلا این محصول معرفی شده می تونید اینجا رو کلیک کنید.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.