Sikorsky S-76 | هوافضای جوان

Sikorsky S-76

شرکت سیرکورسکی که یکی از تولید کننده‌های معروف هلیکوپتر در آمریکاست محصولی به نام Sikorsky S-76 تولید کرده. این هلیکوپتر تجاری از نظر اندازه جزء هلیکوپترهای متوسط محسوب می‌شه. از لحاظ ظاهری هم جزء هلیکوپترهای متداول اون رو می‌شمرند. Sikorsky S-76 در سال ۱۹۷۷ اولین پرواز خودش رو انجام داد و از همون موقع تولید اون شروع شد و تا الان هم ادامه پیدا کرده.

هلیکوپتر Sikorsky S-76

هلیکوپتر Sikorsky S-76

به دلیل این که این هلیکوپتر از لحاظ عملکردی مناسب بوده تولیدش تا سال ۲۰۱۵ به ۱۰۹۰ فروند رسید. این تعداد تولید نشون می‌ده که تعداد زیادی از کشورهای دنیا از این محصول استفاده می‌کنند. Sikorsky S-76 در مدل نظامی و غیر نظامی تولید می‌شه و به کشورهای مختلف صادر می‌شه. کشورهایی مثل آرژانتین ، چین ، هندوراس ، عربستان ، ژاپن ، اردن ، هنگ کنگ ، فیلیپین ، صربستان ، اسپانیا ، تایلند ، انگلیس و … از این هلیکوپتر استفاده می‌کنند.

هلیکوپتر Sikorsky S-76 متعلق به اسپانیا

هلیکوپتر Sikorsky S-76 متعلق به اسپانیا

در مدل‌های غیرنظامی این پرنده چندین ماموریت مختلف تعریف شده مثلا گاها برای ماموریت‌هایی که به جابه‌جایی افراد نیاز داره این هلیکوپتر مورد استفاده قرار می‌گیره و یا این که برای رساندن مصدومین به بیمارستان‌ها از اون استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای گسترده اون تو دنیا جابه‌جایی مسئولین اون کشور است. یعنی می‌شه گفت که هلیکوپتر Sikorsky S-76 هلیکوپتر سیاستمداران است.

هلیکوپتر Sikorsky S-76 برای حمل مصدومین

هلیکوپتر Sikorsky S-76 برای حمل مصدومین

همون طوری که گفته شد شکل این هلیکوپتر متداوله یعنی این که از یک روتور اصلی و یک روتور دم استفاده می‌کنه. تعداد پره‌هایی که روتور اصلی استفاده می‌کنه ۴ عدد است. مطابق انتظار موتورهایی هم که در این هلیکوپتر به کار رفته از نوع توربوشفت هستند و در بالای کابین مسافرین قرار دارند.

جنس پره‌های این هلیکوپتر از تیتانیوم است تا در مقابل بارهای شدیدی که به اون وارد می‌شه مقاومت بالایی داشته باشه. تیتانیوم از لحاظ وزن هم نسبت به مقاومتی که داره خیلی مناسبه یعنی وزن اون کم و مقاومتش بالاست. اما این نکته رو هم در نظر بگیرید که استفاده از تیتانیوم هزینه پروژه رو افزایش می‌ده به دلیل اینکه فلز گران بهایی است. بدنه این هلیکوپتر از ترکیب فلز و کامپوزیت ساخته شده.

می‌شه گفت این هلیکوپتر از معدود هلیکوپترهایی است که ارابه‌های فرود اون جمع می‌شه. در بسیاری از هلیکوپترها اصلا ارابه فرود چرخی وجود نداره و در تعدادی هم که وجود داره قابلیت جمع شدن وجود نداره. همین قابلیت اجازه می‌ده که سرعت هلیکوپتر در فاز کروز بیشتر باشه. برای فرود اضطراری هم ارابه‌های فرود بادی داره که می‌تونه هلیکوپتر رو روی آب شناور کنه.

هلیکوپتر Sikorsky S-76 با ارابه های فرود جمع شده

هلیکوپتر Sikorsky S-76 با ارابه های فرود جمع شده

با توجه به این که هلیکوپتر Sikorsky S-76 عمر طولانی داشته بنابراین انتظار وجود مدل‌های مختلف از این هلیکوپتر وجود داره. در بین مدل‌های غیرنظامی اون چیزی که تفاوت ایجاد می‌کنه قدرت موتور و سیستم‌های ناوبری است. قدرت موتور در بعضی از مدل‌ها افزایش پیدا کرده است.

در مدل‌های جدیدی که از این هلیکوپتر تولید می‌شه سر و صدای اون در هنگام پرواز کاهش داده شده. علاوه بر این بردش افزایش پیدا کرده و می‌تونه در مناطقی که برف و یخ زدگی وجود داره هم پرواز داشته باشه.

مشخصات فنی :

تعداد خلبان : ۲ نفر
ظرفیت : ۱۲-۱۳ صندلی
طول : ۱۶.۰۰ متر
ارتفاع : ۴.۴۲ متر
وزن خالی : ۳,۱۷۷ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۵,۳۰۷ کیلوگرم
قدرت موتور : ۹۲۲ اسب بخار
قطر روتور : ۱۳.۴۱ متر

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۲۸۷ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۲۸۷ کیلومتر بر ساعت
برد : ۷۶۱ کیلومتر
سقف پروازی : ۱۳,۸۰۰ پا
سه نمای هلیکوپتر Sikorsky S-76

سه نمای هلیکوپتر Sikorsky S-76

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-76

http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=362

http://www.sikorsky.com/Pages/Products/Commercial/S76/S76D.aspx

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.