Bell 47 | هوافضای جوان

Bell 47

همه ما از ابتدای زندگی تاکنون شوق پرواز در دلمان بوده و هست، و آرزوی رسیدن به آسمان را داشته ایم، این آرزو نیز توسط برادران رایت در سال ١٩٠٣ به تحقق پیوسته است ولی از گذشته تاکنون با اختراع موتور های پیستونی و موتور های جت تغییرات بسیاری کرده است و و باعث اختراع وسیله های پرنده بسیاری شده است. شاید یکی از جالب ترین آن بالگرد ها باشد که ایده های اولیه آن حدود ۴٠٠ سال بعد از میلاد توسط چینی ها داده شده بود. ایگور ایوانوویچ سیکورسکی نخستین فردی بود که در هواگرد هایش از ملخ هایی استفاده کرد که امروزه نیز از آنها استفاده می شود، هلکوپترهایش قدرت خود را از موتور پیستونی دریافت میکردند. اکنون میخواهیم به معرفی یکی از جالب ترین نوع هواگرد ها به نام Bell 47 بپردازیم.

معرفی هلیکوپتر Bell 47 :

وظیفه : هلیکوپتر سبک چند منظوره
کشور سازنده : آمریکا
سازنده : Bell Aircraft / Bell Helicopter
طراح : Arthur M. Young
اولین پرواز : ٨ دسامبر ١٩۴۵
سال معرفی : ١٩۴۶
کاربران اولیه : ارتش آمریکا ، ارتش بریتانیا
تولید شده : ١٩۴۶ – ١٩٧۴
تعداد ساخته شده : ۵۶٠٠
طراحی و توسعه از : Bell Model 30

بل ۴٧ یک هلیکوپتر سبک دوپره و تک موتوره است که توسط Bell Helicopter و بر اساس سومین مدل اولیه Bell Model 30 تولید شده است. اولین هلیکوپتر بل توسط Arthur M. Young طراحی شده است. بل ۴٧ برای اولین بار برای استفاده غیر نظامی در تاریخ ٨ مارس ١٩۴۶ مورد استفاده قرار گرفت. بیش از ۵۶٠٠ بل ۴٧ تاکنون تولید شده است. این هلیکوپتر تحت لیسانس Agusta در ایتالیا ، Kawasaki Heavy Industries در ژاپن ، Westland Aircraft در انگلستان تولید شده است.
‏Bell 47J Ranger یک نسخه اصلاح شده با کابین و بدنه کاملاً محصور شده می باشد.

مدل های اولیه در ظاهرشان متنوع بودند، با کاپکیت باز و یا کابین پوشیده شده با ورق فلزی و بعضی از آنها چهار چرخ در ارابه فرود خود داشته اند. بعد مدل D و Korean War H-13D و انواع E ، بل ها سبک تر و کاربردشان بیشتر شد. رایج ترین مدل این هلیکوپتر ۴۷G می باشد که در سال ١٩۵٣ معرفی شده است. که محفظه شیشه ای کابین آن به soap bubble (حباب صابون) به رسمیت شناخته شده است. دم آن نیز توسط لوله جوش و توسعه داده شده است .مخزن سوخت آن از نوع saddle و ارابه فرود آن skid می باشد.
بعد ۴۷H با سه صندلی و با کابین کاملاً محصور و پوسته کامل و دم آن با بدنه مونوکوک توسعه داده شده بود، تلاش بازار بر تولید یک نمونه لوکس بر اساس ۴۷G شدت گرفت که تولید کمی داشت.

موتور هایش پیستونی فرانکلین یا لایکومینگ هستند که به صورت عمودی نصب شده اند با قدرت ۲۰۰ تا ۳۵۰ HP (اسب بخار) ( ۱۵۰ تا ۲۳۰ kW).
از سال ٢٠٠۵ هنوز هم بسیار به عنوان مربیان و همچنین در بخش کشاورزی از آن استفاده میکنند.
در آوریل ٢٠١١ ، ١٠۶٨ ثبت نام با اداره هوانوردی فدرال در ایالت متحده آمریکا وجود دارد و ١۵ ثبت نام در انگلستان.
image
‏ Bell 47s در ژاپن توسط یک سرمایه گذاری بل و کاوازاکی تولید شد. که منجر به تولید Kawasaki KH-4 که یک نسخه چهار صندلی از ۴۷ و با کابین شبیه بل ۴۷J شده است ، و با J متفاوت هست و دارای یک استاندارد مناسب در دم می باشد و مخزن سوخت آن مانند سری G می باشد. در سراسر آسیا فروخته شده است و برخی از آن در استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است.
image
در فوریه ٢٠١٠ گواهینامه نوع بل ۴٧ به خدمت هلیکوپتر اسکات منتقل شدند ، شرکت خواهر که تشکیل شد اسکات-بل ۴٧ در روند شروع تولید یک نسخه توربوشفت از Bell 47 ،به نام ۴۷GT با استفاده از یک موتور رولز رویس RR300 و با تیغه های روتور کامپوزیت و برنامه ریزی شده تا در سال ٢٠١۶ تحویل داده شود.

ویژگی های عمومی :

خدمه: ۱ یا ۲
ظرفیت: ۱ مسافر و یا ۲ تخت
طول: ۳۱ فوت ۷ اینچ (۹.۶۳ متر)
قطر روتور: ۳۷ فوت ۲ اینچ (۱۱.۳۲ متر)
ارتفاع: ۹ فوت ۳ اینچ (۲.۸۳ متر)
مساحت دیسک : ۱۰۸۵ فوت مربع (۱۰۰.۸ متر مربع)
وزن خالی: ۱۸۹۳ پوند (۸۵۸ کیلوگرم)
بار مفید: ۱۰۵۷ پوند (۴۸۲ کیلوگرم)
حداکثر وزن برخاست: ۲۹۵۰ پوند (۱۳۴۰ کیلوگرم)
تولید کننده نیروی محرکه: ۱ × لایکومینگ تخت TVO-435-F1A، شش سیلندر، موتور رفت و برگشتی(پیستونی) ، ۲۸۰ اسب بخار (۲۱۰ کیلو وات)
image

عملکرد :

حداکثر سرعت: ۹۱ گره (۱۰۵ مایل در ساعت، ۱۶۹ کیلومتر / ساعت)
سرعت کروز: ۷۳ گره (۸۴ مایل در ساعت، ۱۳۵ کیلومتر / ساعت)
محدوده: ٢١۴ nmi (٢۴۵ mi , ٣٩۵ کیلومتر)
نرخ صعود: ۸۶۰ فوت / دقیقه (۴.۳۷ m / s)


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.