A330 - | هوافضای جوان

ایرباس A330

هواپیمای A330 از جمله هواپیماهای تولید ایرباس است که برای بردهای توسط و بلند طراحی شده. این هواپیما که جزء دسته هواپیماهای پهن پیکر محسوب می‌شه از دو موتور توربوفن با توان‌های بالا استفاده می‌کنه. اولین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۹۲ انجام شده و از همون موقع تولید اون شروع شده و تا الان هم ادامه پیدا کرده.

در سال ۱۹۹۴ یعنی دو سال بعد از اولین پرواز، این هواپیما معرفی شده و تونست مشتری‌های زیادی رو به خودش جذب کنه. این هواپیما به خوبی تونسته نظر ایرلاین‌های بزرگ دنیا رو به خودش جذب کنه که تا سال ۲۰۱۶ به تعداد ۱,۲۷۶ فروند از اون ساخته شده و تقریبا ۲۰۰ فروند دیگه هم سفارش داشته که باید ایرباس اون‌ها رو تحویل بده.

A330

A330

ایرلاین ترکیش یکی از بزرگترین کاربران این هواپیما است به دلیل این که در ناوگان این خط هوایی ۵۹ فروند از این هواپیما دیده می‌شه. بعد از اون هم می‌شه دو ایرلاین چینی رو نام برد که روی هم دیگه ۱۰۴ فروند از این هواپیما دارند.

برای تولید این هواپیمای پهن پیکر سرمایه گذاری‌های زیادی انجام شد و همزمان با توسعه این هواپیما، هواپیمای A340 هم توسعه داده شد. بعد از تولید این هواپیما بوئینگ برای این که رقابت رو از دست نده اقدام به تولید هواپیماهای ۷۶۷ ، ۷۷۷ و ۷۸۷ کرد و در ادامه این رقابت ایرباس دست به طراحی و تولید هواپیمای A350 زد.

ایرباس A330 از ساخت تا پرواز

ایرباس A330 از ساخت تا پرواز

بال این هواپیما توسط متخصصین هوافضا انگلیس طراحی شد و برای این که از نظر آیرودینامیکی در وضعیت مناسبی باشه نسبت منظری این هواپیما رو بالا در نظر گرفتند. بال این هواپیما با بال هواپیمای A340 شباهت‌های زیادی داره برای همین از لحاظ عملکرد آیرودینامیکی عملکرد شبیه به همی دارند.

A330

A330

مدل‌های مختلفی از این پرنده وجود داره که اون‌ها رو معرفی می‌کنیم.

۱- A330-200 : این مدل کوتاه‌ترین مدل است و بدنه اون طول کمتری داره. اگر چه از لحاظ طولی کوچکترین محسوب می‌شه ولی از لحاظ برد بیشتری برد رو داره. سال ۱۹۹۸ اولین بار وارد ناوگان هوایی کره جنوبی شد. بدنه کوتاه این هواپیما باعث شده که بازوی ممان دم عمودی و افقی کاهش پیدا کنه برای این که این مشل رو رفع کنند مجبور شدند که اندازه دم عمودی رو افزایش بدهند.

۲- A330-300 : این مدل نسبت به مدل قبل بلندتر است و بال‌های اون با مدل قبل فرق می‌کنه. این مدل از سیستم پرواز با سیم استفاده می‌کنه. این مدل قبل از مدل ۲۰۰- وارد خدمت شد و در سال ۱۹۹۴ توسط خطوط هوایی مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل این که طول بدنه افزایش پیدا کرده می‌تونه تعداد مسافر بیشتری رو با خودش حمل کنه اما برد این مدل کمتر است و به همین دلیل به این مدل ، مدل منطقه‌ای A330 هم گفته می‌شه.

۳- A330-200F : ایرباس مدل را ۲۰۰- رو به یه هواپیمای باری تبدیل کرد و این هواپیما رو تولید کرد. اما برای این که ماموریت هواپیما رو تغییر بدهند مجبور شدند تغییراتی روی هواپیما ایجاد کنند که از جمله اون ارابه‌های فرود دماغه اون بود. در شکل زیر می تونید این تغییر رو ببینید.

تغییر در ارابه فرود A330

تغییر در ارابه فرود A330

ایرباس در نظر داره که در آینده مدل ۳۰۰- رو هم به یه هواپیما باری تبدیل کنه. اون مدلی که اخیرا توسط ایرباس از این هواپیما ارائه داده مدل A330neo است که از موتورهای جدیدتر استفاده می‌کنه. این موتورها مصرف رو تا ۱۴% کاهش می‌دهند.

مدل‌های نظامی از A330 تولید شده که این هواپیماها برای سوخت رسانی هوایی و برای جا به جایی مورد استفاده قرار می‌گیره. این مدل توسط ارتش‌های مختلف از جمله امارات، سنگاپور و انگلیس مورد استفاده قرار گرفته.

سوخت رسانی مدل نظامی A330

سوخت رسانی مدل نظامی A330

مشخصات فنی : برای مدل ۲۰۰-

تعداد خدمه : ۲ نفر
ظرفیت : ۲۹۳ صندلی با دو کلاس
طول  : ۵۸.۸۲ متر
طول دهانه بال : ۶۰.۳ متر
حداکثر وزن برخاست : ۲۴۲,۰۰۰ کیلوگرم
وزن خالی : ۱۱۹,۶۰۰ کیلوگرم

مشخصات عملکردی :

سرعت کروز : ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت : ۹۱۳ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱۳,۴۵۰ کیلومتر
طول باند برخاست : ۲,۷۷۰ متر
سقف پرواز : ۴۱,۱۰۰ پا
سه نمای A330

سه نمای A330

منابع :

http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a330family/

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.