Bombardier Dash 8Bombardier Dash 8 | هوافضای جوان

Bombardier Dash 8

یکی دیگه از هواپیماهایی که شرکت بمابردیر طراحی و تولید می‌کنه Bombardier Dash 8 است که البته به اسم سری Q هم شناخته می‌شه. این هواپیما که از موتورهای توربوپراپ استفاده می‌کنه در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیره و برای همین به هواپیماهای منطقه‌ای معروف هستند.

هواپیمای Dash 8 در سال ۱۹۸۳ تونست برای اولین بار پرواز کنه و در سال ۱۹۸۴ توسط ایرلاین کانادایی رونمایی و معرفی شد. عملیات تولید این هواپیما تا حالا ادامه پیدا کرده و طبق آماری که توسط این شرکت منتشر شده تا سال ۲۰۱۵ به تعداد ۱۱۷۹ فروند از این هواپیما ساخته شده. این تعداد زیاد از هواپیما نشون می‌ده که ایرلاین‌های زیادی در دنیا از این هواپیما استفاده می‌کنند. که برای نمونه می‌شه به Japan Air Commuter ، QantasLink ، United Airways و … اشاره کرد.

Bombardier Dash 8

Bombardier Dash 8

هواپیمایی که قبل از این هواپیما توسط بمباردیر تولید می‌شد Dash 7 بود که در طراحی اون طول کم باند برای نشست و برخاست یکی از نکات اساسی بوده اما در هواپیمای Dash 8 طراحان تمرکز خودشون رو روی فاز کروز هواپیما قرار دادند. طراحان می‌خواستند که با ارتقا عملکرد این فاز از پرواز هزینه‌های عملیات هواپیما رو کاهش بدهند.

مدل‌های مختلفی از این هواپیما وجود داره که عمده اختلاف اون‌ها در تعداد صندلی است. البته در بعضی از مدل‌ها مانند DHC-8-106 مدل موتور تغییر کرده است. تغییر در مدل موتور در حداکثر وزن برخاست هواپیما نیز تغییر ایجاد می‌کنه. مدل‌های نظامی این هواپیما نیز تولید شده و از اون برای ماموریت‌های مختلف مانند گشت دریایی مورد استفاده قرار می‌گیره.

مدل نظامی Bombardier Dash 8

مدل نظامی Bombardier Dash 8

یکی از قابلیت‌هایی که به هواپیما از سال ۱۹۹۶ اضافه شد این بود که سیستم‌های کنترلی خاصی برای کم کردن سر و صدا و ارتعاشات قرار دادند. این سیستم‌ها فضای داخل کابین رو برای مسافر مطلوب‌تر می‌کنه و مسافر از نشستن داخل این هواپیما لذت می‌بره همین موضوع باعث می‌شه تا ایرلاین‌های دنیا از این هواپیما استقبال کنند و از اون در ناوگان خودشون استفاده کنند.

کابین خلبان Bombardier Dash 8

کابین خلبان Bombardier Dash 8

همون طور که گفته شد موتورهای هواپیمای Dash 8 از نوع توربوپراپ است. استفاده از این نوع موتورها باعث می‌شه که مصرف سوخت هواپیما کاهش پیدا کنه. علاوه بر این اجازه نشست و برخاست در فرودگاه‌های کوچک رو هم می‌ده این یکی از تفاوت‌های اصلی این هواپیما با هواپیماهای جت منطقه‌ای است. اما در کنار مزایا استفاده از این نوع موتور در این هواپیما باید معایب هم گفته بشه مثل این که هزینه تعمیر این نوع موتور بیشتر می‌شه. همچنین استفاده برد و سرعت کروز این هواپیما نسبت به جت‌های منطقه‌ای کمتر است.

کروز Bombardier Dash 8

کروز Bombardier Dash 8

یکی از جدی‌ترین رقیب‌های این هواپیما ، هواپیماهایی است که توسط شرکت ATR تولید می‌شه. که هر دو شرکت سعی می‌کنند بازار بیشتری رو برای خودشون جذب کنند.

 

در دوران عملیات این هواپیما سوانح مختلفی داشته. برای نمونه می‌شه به سانحه سال حوادث متوالی‌ای که در سال ۲۰۰۷ برای این هواپیما اتفاق می‌افتاد. تو این دو حادثه که با فاصله ۴ روز اتفاق افتاده ارابه‌های فرود هواپیما دچار نقص می‌شوند و در هنگام نشستن بر روی باند جمع می‌شوند.

جمع شدن ارابه فرود Bombardier Dash 8

جمع شدن ارابه فرود Bombardier Dash 8

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۲ نفر
ظرفیت : ۷۸ صندلی
طول بدنه : ۳۲.۸۱ متر
ارتفاع : ۸.۳ متر
حداکثر وزن برخاست : ۲۹,۲۶۰ کیلوگرم

مشخصات عملکردی :

سرعت کروز : ۶۶۷ کیلومتر بر ساعت
طول باند برخاست : ۱,۴۰۲ متر
سقف پروازی : ۲۷,۰۰۰ پا
برد : ۲,۵۲۲ کیلومتر
سه نمای bombardier dash 8

سه نمای bombardier dash 8

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8

http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=122

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.