AH-56 بالگرد نظامی Cheyenne | هوافضای جوان

بالگرد تهاجمی AH-56 Cheyenne

شرکت هواپیما سازی لاکهید مارتین که یکی از شرکت‌های معروف در زمینه ساخت جنگنده است در طراحی و ساخت هلیکوپترهای جنگی هم محصولاتی داره. از جمله این هلیکوپترها می‌شه به هلیکوپتر AH-56 Cheyenne اشاره کرد. این هلیکوپتر تهاجمی که از لحاظ ظاهری هم قیافه جالبی داره در سال ۱۹۶۷ اولین پرواز خودش رو انجام داده.

این هلیکوپتر رو نمی‌شه جزء هلیکوپترهای موفق دونست به دلیل این که تنها ۱۰ فروند از اون ساخته شد و نتونستند ناوگانی از این هلیکوپتر تشکیل بدهند تا در نیروی هوایی آمریکا خدمت کنه. علت اصلی عدم موفقیت این پرنده این طور گفته شده که از لحاظ تکنیکی مشکلاتی داشته و حادثه کشنده‌ای که داشت باعث لغو این پروژه شد. البته همزمان با این اتفاقاتی که برای این پرنده رخ داد شرکت هلی‌کوپتر سازی بل اقدام به طراحی هلیکوپتر کبری کرد که حتما می‌دونید این پرنده چه قدر موفق بود.

هلیکوپتر AH-56 Cheyenne

هلیکوپتر AH-56 Cheyenne

یکی از مشکلات فنی هلیکوپتر AH-56 Cheyenne این بود که نمی‌تونست پایداری خودش رو در ارتفاع‌های کم حفظ کنه. علت این اتفاق هم وجود اثر زمین اعلام شده بود. برای این که با موضوع اثر زمین آشنا بشید می‌تونید در قسمت ایروپدیا ببینید. این نقص در همان پروازهای اول پرنده مشاهده شد.

تست پروازی AH-56 Cheyenne

تست پروازی AH-56 Cheyenne

این هلیکوپتر از لحاظ طراحی به هلیکوپتر ترکیبی معروفه به دلیل این که علاوه بر این که از روتور استفاده می‌کنه از بال‌های ثابت هم برای تولید نیروی لیفت استفاده می‌کنه. این نوع طراحی از لحاظ عملکردی باعث ارتقا هلیکوپتر مخصوصا از نظر سرعت می‌شه. روتورهایی که به موتور این هلیکوپتر متصل است صلب هستند و مانند هلیکوپترهای دیگه نیستند که روتور‌های اون خم بشه. بال‌های ثابت پرنده در زیر بدنه قرار داره.

بال های ثابت AH-56 Cheyenne

بال های ثابت AH-56 Cheyenne

همون طوری که در تصاویر هلیکوپتر AH-56 Cheyenne دیده می‌شه یک موتور در انتهای بوم دم قرار داده شده که نیروی جلوبرنده ایجاد می‌کنه. این نوع هم برای افزایش سرعت هلیکوپتر خیلی موثره. علاوه بر این در پروازهای رو به جلو باری که به روتور اصلی پرنده وارد می‌شه نسبت به هلیکوپترهای عادی کمتر می‌شه. یه روتور دیگه برای خنثی کردن گشتاوری که روتور اصلی به هلیکوپتر وارد می‌کنه در انتهای دم قرار داره. موتورهای این هلیکوپتر از نوع توربوشفت هستند که هر سه روتور پرنده رو می‌چرخونند. قدرت موتور از طریف شفت‌هایی به ملخ‌های منتقل می‌شه.

دم هلیکوپتر AH-56 Cheyenne

دم هلیکوپتر AH-56 Cheyenne

نحوه چیدمان خلبانان در این پرنده به صورت پشت سر هم است و همین موضوع باعث شده که هلیکوپتر کشیده به نظر برسه. خلبان در صندلی عقب می‌شینه و کسی که تسلیحات رو کنترل می‌کنه در صندلی جلو قرار داره. برای طراحی شکل بیرونی پرنده ساعت‌های زیادی این هلیکوپتر در تونل‌های باد ناسا مورد آزمایش قرار گرفته.

تسلیحات AH-56 Cheyenne

تسلیحات AH-56 Cheyenne

همون طوری که گفته شده ماموریت هلیکوپتر AH-56 Cheyenne تهاجم به نیروی‌های دشمنه بنابراین باید قابلیت حمل تسلیحات رو به خوبی داشته باشه. طراحان این پرنده ۶ نقطه از این پرنده رو برای قرار دادن موشک‌ها و راکت‌ها قرار داده‌اند. ۴ محل روی بال‌ها در نظر گرفته شده و ۲ نقطه هم روی بدنه. در نوک دماغه این پرنده یک اسحله نیز قرار داده که تیرهایی با ۴۰ میلی متر قطر شکلیک می‌کنه این هلیکوپتر علاوه بر حمل تسلیحات می‌تونه با خودش مخازن سوخت هم حمل کنه با این کار برد هلیکوپتر افزایش پیدا می‌کنه.

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۲ نفر
طول بدنه : ۱۶.۶۶ متر
قطر روتور : ۱۵.۶۲ متر
ارتفاع : ۴.۱۸ متر
وزن خالی : ۵,۵۴۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۱,۷۴۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۳,۹۲۵ اسب بخار

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۳۹۳ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱,۹۷۱ کیلومتر
سقف پرواز : ۲۰,۰۰۰ پا
نرخ اوج گیری : ۱۵.۲۳ متر بر ثانیه
سه نمای AH-56 Cheyenne

سه نمای AH-56 Cheyenne

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_AH-56_Cheyenne

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=258

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.