F-102 | هوافضای جوان

جنگنده F-102

یکی از جنگنده‌های قدیمی دنیا که برای ماموریت‌های رهگیری مورد استفاده قرار می‌گرفت جنگنده F-102 است. این جنگنده آمریکایی که توسط شرکت Convair تولید می‌شد در سال ۱۹۷۹ بازنشسته شد. اولین پرواز این جت جنگنده به سال ۱۹۵۶ برمی‌گرده که در نیروی هوایی ارتش آمریکا به خدمت گرفته شد.

در دوران جنگ سرد آمریکایی‌ها برای این که بتونند بمب افکن استراتژیک توپولوف ۹۵ رو مهار کنند دست به طراحی و تولید این جنگنده زدند. از زمانی که فرآیند تولید این هواپیما شروع شد ۱۰۰۰ فروند از اون ساخته شد. البته این تعداد فروند مخصوص ارتش آمریکا نبود و کشورهایی مثل ترکیه و یونان هم از این جنگنده خریداری کرده‌اند و در سال‌های گذشته از اون استفاده می‌کردند. یونانی‌ها از این جنگنده تا سال ۱۹۷۸ از این جنگنده استفاده کردند و این جنگنده رو با جنگنده میراژ جایگزین کردند.

جنگنده مافوق صوت F-102 برای رسیدن به سرعت‌های بالا از یک موتور توربوجت به همراه پس سوز استفاده می‌کنه. استفاده از پس سوز تنها برای رسیدن به سرعت‌های مافوق صوت است و گر نه در حرکت کروز این جنگنده سرعت مادون صوت است. علاوه بر این نوع بال این هواپیما از نوع دلتا است که مثلثی شکل است. این نوع بال نیروی پسای کمتری در سرعت‌های بالا داره.

F-102

F-102

این جنگنده در میدان‌های واقعی هم مورد استفاده قرار گرفته مثلا می‌شه گفت در جنگ ویتنام به صورت محدود استفاده شده. همون طوری که گفته شده این جنگنده برای رهگیری هوایی مورد استفاده قرار می‌گیره ولی در جنگ ویتنام برای ماموریت‌های دیگه مورد استفاده قرار گرفت. بمب ریزی و حمله به مناطق زمینی از جمله ماموریت‌هایی بود که این جنگنده انجام داده.

مانور جنگنده F-102

مانور جنگنده F-102

تو این جنگ ۱۴ فروند از این جنگنده سقوط کرد که یکی از اون‌ها به خاطر درگیری هوایی بود و تعدادی از اون‌ها به دلیل تیراندازی از زمین به سمت این جنگنده بود. آمریکایی برای این که بتونند از این جنگنده برای ماموریت‌های دیگه استفاده کنند مجبور شدند آموزش‌های جدید رو به خلبان‌های این جنگنده آموزش بدهند.

F-102 در موزه

F-102 در موزه

قانون مساحتی که برای جنگنده‌های مافوق صوت کشف شد در اثر آزمایش این جنگنده بود. مهندسین هوافضا برای که بتونند با انرژی و نیروی پیشران کمتری به سرعت‌های مافوق صوت برسند باید نیروی درگ یا همون پسا رو کاهش می‌دادند. با آزمایش روی این جنگنده به این نکته رسیدند که برای کمتر شدن نیروی درگ در سرعت‌های مافوق صوت باید سطح مقطع جنگنده به آرامی تغییر کنه. برای این که با این قانون آیرودنامیکی آشنا بشید به درس درگ موجی از سری درس‌های آیرودینامیک مراجعه کنید.

قانون مساحت در F-102

قانون مساحت در F-102

مدل‌های متنوعی در دوران عمر این جنگنده ساخته شد که بعضی از اون برای قبل از کشف قانون مساحت بوده و بعضی‌ها هم برای بعد. بعضی از مدل‌ها به صورت تک سرنشین هستند و بعضی دیگه هم دو سرنشین. مدل TF-102A که دو سرنشینه است برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گرفت. از این مدل ۱۱۱ فروند ساخته شد. عمده اختلافی که بین مدل‌های مختلف وجود داره بیشتر در موتور و کابین خلبان است.

اف-۱۰۲ می‌تونه موشک‌ها و بمب‌های مختلفی رو با خودش حمل کنه. اما به دلیل این که برای درگیری هوایی و جنگ هوایی طراحی شده بیشتر قابلیت حمل موشک‌های هوا به هوا رو داره. برای نمونه می‌شه گفت موشک‌های AIM-4 Falcon و AIM-26 Falcon توسط این جنگنده حمل می‌شوند.

F-102 در حال شلیک موشک هوا به هوا

F-102 در حال شلیک موشک هوا به هوا

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۱ نفر
طول بدنه : ۲۰.۸۳ متر
طول دهانه بال : ۱۱.۶۱ متر
ارتفاع : ۶.۴۵ متر
وزن خالی : ۸,۷۷۷ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۴,۳۰۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۵۲.۰ کیلونیوتون

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۱.۲۵ ماخ
برد : ۲,۱۷۵ کیلومتر
سقف پروازی  : ۵۳,۴۰۰ پا
نرخ اوج گیری : ۶۶ متربرثانیه
سه نمای اف-102

سه نمای اف-۱۰۲

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_F-102_Delta_Dagger

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=157


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.