بازيافت از فرچرخ (Spin recovery) | هوافضای جوان

بازیافت از فرچرخ (Spin recovery)

یکی از مهم ترین و خطیرترین وظایف سکان عمودی متحرک (Rudder)، بازیافت هواپیما از فرچرخ است. ابزار اصلی هواپیماها در کنترل فرچرخ و خروج از آن، یک سکان عمودی متحرک قوی است. قدرت سکان عمودی متحرک باید آنقدر باشد تا جلوی چرخش و گردش هواپیما در هنگام فرچرخ را بگیرد.
image

سوانح هوایی به علت فرچرخ به عنوان بیشترین نوع سانحه و سقوط در طول تاریخ پرواز در نظر گرفته می شود. در طول سالهای ١٩۶۵ تا ١٩٧٢ میلادی (٧ سال)، نیروی دریایی آمریکا به طور متوسط ماهانه ٢ هواپیما به دلیل فرچرخ و جمعاً، ١۶٩ هواپیما از دست داد.
در این لیست که بیشترین تعداد مربوط به هواپیمای فانتوم (F-4) با عدد ۴۴ هواپیما بود، جان بسیاری از خلبانان از دست رفت.

این آمار نشان دهنده خطرناک بودن فرچرخ و اهمیت سکان عمودی متحرک قوی است. فرچرخ که معمولاً به دنبال واماندکی رخ می دهد، سبب گردش هواپیما به دور محور عمودی (Zها) به همراه چرخش حول محور طولی (Xها) شده و در نهایت در صورت عدم کنترل آن سبب سقوط هواپیما و برخورد آن با زمین می گردد.

image
ملاک خروج از فرچرخ می تواند به عنوان ملاک اصلی طراحی سکان عمودی متحرک در هواپیما هایی باشد که قابلیت فرچرخ دارند (Spinnable). معمولاً هواپیماهای آموزشی بایستی قابلیت فرچرخ داشته باشند. ولی هواپیماهایی نیز وجود دارند که به هیچ وجه وارد فرچرخ نمی شوند. یکی از عوامل فرچرخ، زودتر وامانده شدن نوک بال هواپیما قبل از ریشه بال است که در صورت توجه به آن دیگر بازیافت از فرچرخ ملاکی برای طراحی سکان عمودی متحرک نمی باشد.
image در هواپیما های با قابلیت فرچرخ، بر طبق قوانین استاندارد هوایی قدرت سکان عمودی بایستی آنقدر باشد تا در مدت زمان خاصی هواپیما از فرچرخ خارج شود. به عنوان مثال یک هواپیمای خیلی سبک بایستی قادر باشد از یک دور فرچرخ در عرض حداکثر یک دور دیگر خارج شود.


2 دیدگاه در ”بازیافت از فرچرخ (Spin recovery)

  • ۱۳ تیر ۱۳۹۵ در ۶:۰۳ ق.ظ
    پیوند یکتا

    چقدر جالب هست.
    یعنی خلبان زنده میمونه در اسپین؟

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.