جرم پرواز ، مقصد بهشت | هوافضای جوان

جرم : پرواز ، مقصد : بهشت

صبح روز یکشنبه آسمان صاف و دریا آرام است . از ساعت ۶ صبح سه رزمناو وینسنز ، سایدز( USS Sides) و مونت گومری( USS Elmer Montgomery ) وارد تنگه هرمز شده اند. ماموریت آن ها گشت زنی ، حفاظت کشتی های تجاری و نفتکش ها از حمله قایق های تندروی ایرانی بود اما روز های آخر جنگ است و جنگ نفتکش ها فروکش کرده و نیروهیا ایرانی فقط مقابله مثل میکنند . آن های برای تحریک قایق های تندروی ایرانی مکالمه رادیویی ساختگی ترتیب میدهند که در آن نفتکش لیبریایی استووال (Stoval ) نفتکشی که اصلا وجود خارجی ندارد ، ناخدای پاکستانی آن از ناوگان آمریکا برای عبور از تنگه هرمز درخواست کمک میکند ، اما این مکالمه بین این ناو ها انجام شده بود. قایق های تندرو نیز برای انجام مقابله به مثل به منطقه شنیده شده میروند ( در روز قبل عراق نیز به یکی از کشتی های ایرانی حمله کرده بود ) . قایق های ایرانی بعد از رسیدن به نقطه مورد نظر با رزمناو وینسنز رو به رو میشوند . آتش مختصری میان قایق های تندرو و ناو رد و بدل میشود ، فاصله قایق ها ۱۰۰تا۱۵۰ متری ویسنز بود ، وینسنز به دلیل ازدیاد و پراکندگی قایق های تندرو شروع به ارسال سیگنال اخطار به اطراف میکند یک فروند هلی کوپتر Sikorsky SH-60 Seahawk برای تعقیب و انهدام قایق ها از روی وینسنز بلند میشود . دستور بازگشت قایق ها از نیروی دریایی سپاه پاسداران صادر میشود حتی برای دوری از درگیری هواپیمای گشت دریایی P3ارتش که در منطقه حضور داشت از آن جا دور میشود اما مونت گومری و وینسنز با شلیک توپ به تعقیب آن ها میپردازد ، سایدز نیز در ابتدای تنگه هرمز میماند…

در همین زمان سه ناو آمریکایی روی دارار خود پرواز ۶۵۵ ایران ایر که طبق برنامه و زمانبندی از مسیر بین المللی آلفا۵۹ ( کوتاه ترین مسیر به دبی از بندر عباس که در هفته ۱۸۰ پرواز از آن عبور میکرد ) را میبینند.ناخدا راجرز سریعا دستور میدهد تا ناو در جهت موافق مسیر هواپیما تغییر دهد به طوری که بسیاری از وسائل درون ناو شروع به حرکت و یا به زمین افتادند .پرواز ۶۵۵ یکی از ۱۰ پرواز روزانه فرودگاه بندرعباس بود که مسیر مقاصد تهران – بندرعباس – دبی و بالعکس را طی می نمود.

شهادت مسافران هواپیمای مسافربری ایران

شهادت مسافران هواپیمای مسافربری ایران

طبق ادعای خدمه وینسنز آن ها برای تصمیم گیری کمتر از ۴ دقیقه زمان داشتند و از نابودی قایق های تندرو ناتوان مانده بودند ، هواپیمای ایرباس را در حالی که در آسمان و بر فراز آب های سرزمینی ایران در دقیقه هفتم از پرواز ۲۸ دقیقه ای خود ، تنها ۱۵ مایل از مبدا خود فاصله گرفته بود و در حال اوج گیری در ارتفاع ۱۴ هزار پایی مورد اصابت دو فروند موشک سطح به هوای RIM-66 قرار گرفت و از سطح رادار محو شد . طبق دیده شاهدان عینی( بومیان ساحل جزایر قشم و هنگام ، ملوانان وینسنز ، ماهیگیران حاضر در منطقه و خدمه قایق های تندرو ) هواپیما در لحظه اول انفجار به دو قسمت تقسیم شد و بارانی از قطعات آهنی ، مسافران و چمدان ها بر روی سطح آمد که موجب وحشت و فرار صیادان شد. مونت گومری نیز سقوط تعداد زیادی قطعات بزرگ را گزارش میدهد . از آن جایی که وینسنز برای مقابله با ایران آمده بود عده ای خبرنگار و فیلمبردار همراه آن بود و لحظه انفجار توسط فیلمبرداران روی عرشه وینسنز و قایق های تندروی ایرانی ثبت شد.

جنایت امریکا در حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران

جنایت امریکا در حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران

جنایت امریکا در حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران

جنایت امریکا در حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران

 

بعد از شنیدن کلمه برخورد خدمه ۴۰۰ نفری وینسنز به خوشحالی پرداختند زیرا از ناخدا شنیده بودند که هواپیمای مورد نظر یک فروند اف-۱۴ است ، بی خبر از آنکه هدف آن ها ۲۹۰ نفر از افراد غیرنظامی بودند . افراد روی عرشه گزارش دادند که هیچ از خلبانان موفق نشدند با چتر از هواپیما بیرون بپرند . هلی کوپتر  Sikorsky SH-60 Seahawk برخاسته از ناو نیز به دستور فرمانده راجرز از تعقیب قایق های تندرو دست کشیده و برای بررسی لاشه هواپیما به سمت آن میرود ، قایق های تندروی سپاه که شاهد انهدام هواپیمای مسافربری بودند ، دستور عقب نشینی را متوقف کرده و موفق میشوند که توسط موشک دوش پرتاب استرینگر( FIM-92 Stinger ) هلی کوپتر۳۰میلیون دلاری شاهین دریا (Sikorsky SH-60 Seahawk ) را ساقط کنند و لاشه هلی کوپتر به دلیل ورود به حریم هوایی آسمان ایران در نزدیکی ساحل قشم و آب های سرزمینی ایران سقوط میکند و عملیات نجات احتمالی افراد و جمع آوری اجساد با قایق های تندرو ، قایق های صیادی و هاورکرافت های نیروی دریایی آغاز شد .

پنتاگون چند ساعت بعد از حادثه اعلام کرد که یک فروند جنگنده رهگیر اف-۱۴ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را که قصد حمله به یک رزمناو آمریکایی در خلیج فارس را داشت را سرنگون کرده است ، اما با فشار های بین المللی و اعتراضات کمی بعد  از آن حادثه به عنوان یک اشتباه یاد میکند .

شهادت مسافران هواپیمای ایران توسط موشک ناو امریکایی

شهادت مسافران هواپیمای ایران توسط موشک ناو امریکایی

حمله نظامی ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

حمله نظامی ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

 

Airbus A300 B2-203:

ساخت و طراحی هواپیمای پهن پیکر کوتاه و میانبرد ایرباس A300 در سال ۱۹۶۹ به عنوان اولین محصول کنسرسیوم صنایع هوافضای اروپا ، ایرباس با مشارکت بریتانیا ، آلمان غربی و فرانسه آغاز شد. این هواپیما در سال ۱۹۷۲ اولین پرواز خود را انجام داد و در ۱۹۷۴ با تحویل به ایرفرانس معرفی شد . هواپیمای مورد اصابت قرار گرفته ایران ایر در سال ۱۳۶۱ وارد هما شد و EP-IBT تا روز فاجعه ۱۱.۴۹۷ ساعت سابقه پرواز داشت .

ایرباس آ300 مسافربری هواپیمای جمهوری اسلامی ایران

ایرباس آ۳۰۰ مسافربری هواپیمای جمهوری اسلامی ایران

 

ناو نظامی وینسنز USS Vincennes (CG-49) :

سفارش ساخت این ناو ۱۷۳ متری در سال ۱۹۸۱ برای نیروی دریایی آمریکا صادر و در ۱۹۸۴ نامگذاری و به آب انداخته شد و بعد از یک سال یعنی سال ۱۹۸۵ وارد ناوگان نیروی دریایی شد و نهایتا بعد از ۲۰ سال و ۴۶ هزار مایل دریایی در ۲۰۰۵ از خدمت خارج و در سال ۲۰۱۰ اوراق میشود.
این ناو مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین رادار ها و سامانه های موشکی از جمله سامانه شناسایی دوست از دشمن (Identification Friend or Foe) IFF و سامانه راداری یک میلیارد دلاری AN/SPY-1 که قابلیت مدیریت رایانه ای رزمی ، توانایی ردیابی و شناسایی ۱۰۰ هدف تا شعاع ۴۰۰ کیلومتری را همزمان داشت ، بود . کارشناسان نظامی وقت امکانات این ناو را در حد جنگ ستارگان قیاس میکردند.
مارک نیلسون افسر مخابرات وینسنز در همین رابطه میگوید : از نظر راداری و موشکی تقریبا هیچ کاری غیر ممکن نبود.
رزمناو وینسنز در نیروی دریایی آمریکا به ناوی که به دلخواه خود شلیک میکند و کشتی باجگیر شهرت داشت.

رزم ناو امریکایی وینسنز در حال برگشت به امریکا

رزم ناو امریکایی وینسنز در حال برگشت به امریکا

 

 

نکات مهم این جنایت :

* ایرباس A300 هواپیمایی پهن پیکر با ابعاد ۴۴ در ۵۵ متر و اف-۱۴ در کمترین حالت و پرواز فراصوت ۱۲ در ۱۹ متر ابعاد دارد که طبیعتا بازتاب راداری ابعاد و شکل هندسی آن ها متفاوت است و با توجه به سیستم های پیشرفته راداری و رهگیری وینسنز که توانایی تشخیص موشک های کروز دریایی کرم ابریشم و هارپون با حدود ۶ متر طول را دارد ، احتمال اشتباه در این زمینه غیرممکن است .
•  * تمامی هواپیماهای مسافربری دارای فرستنده رادار شناسایی حالت هستند که غیرنظامی بودن ، مشخصات و ارتفاع را با دقت یک متر منتشر میکند و برای تمامی رادار ها قابل دریافت است . پرواز ۶۵۵ از لحظه برخاست تا زمان انهدام این مشخصات را ارسال میکرده است یعنی به مدت ۱۴ دقیقه نه به ادعای ویل راجرز کمتر از ۴ دقیقه!
•  * دیوید کارلسون فرمانده ناو سایدز : هواپیما را از لحظه برخاست روی رادار رصد و مکالماتش را شنود میکردم ، ابتدا به سمت ما می آمد و بعد تغییر مسیر داد . سرعت آن کم و درحال اوجگیری بود و احتمال اف-۱۴ بودن ویا قصد حمله داشتن برایم رد شد و با شناختی که از اف-۱۴ های خودمان داشتم ، میدانستم که از نظر موشک های هوا به سطح ضعیف است و آن را تهدید و خطر محسوب نکردم.
•  * هواپیما در حریم هوایی ایران و در مسیر بین المللی شناخته شده درحال پرواز بود و این ناو وینسنز بود به تمامی حریم های هوایی و دریایی ایران تجاوز کرده بود.
•  * هیچ اخطاری در رابطه با حمله به هواپیما صادر نشد

موشک ضدهوایی استاندارد (RIM-66 standard)

موشک ضدهوایی استاندارد (RIM-66 standard)

 

کشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ شمسی ، ۳ جولای ۱۹۸۸ میلادی
۱۲/۰۴/۱۳۶۷
۱۰:۱۰ –  صدور اجازه برخاست از برج مراقبت
۱۰:۱۷ –  برخاست
۱۰:۲۴ –  انهدام در حال اوجگیری
۲۵/۰۴/۱۳۶۷  تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت به درخواست ایران
۲۷/۰۴/۱۳۶۷ پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران ( عراق یک سال قبل این قطعنامه را قبول کرده بود )
۲۹/۰۴/۱۳۶۷  تصویب قطعنامه ۶۱۶ که آن فقط شامل ابراز تاسف عمیق ، خبری از معرفی متجاوز ، مجازات و غرامت در آن نبود ، استفاده از کلمه خلیج به جای خلیج فارس و ایجاد ارتباط میان جنگ و ساقط شدن هواپیمای غیرنظامی
۲۹/۰۵/۱۳۶۷  اجرای قطعنامه ۵۹۸ و ایجاد آتش بس میان ایران و عراق
۱۳۷۵  صدور حکم دادگاه لاهه مبنی بر پرداخت ۱۳۱.۸۰۰.۰۰۰ دلار به جانباختگان (۲۱۳,۱۰۳ دلار برای هر جانباخته )، ایران ایر و دولت ایران.

آمار و جانباختگان
هیچ یک از ۲۹۰ نفر مسافر و خدمه پرواز نجات نیافتند ، ۶۶ نفر از مسافران کمتر از ۱۳ سال سن داشتند .بسیاری از مسافران افراد بومی بودند که به دنبال کار عازم دبی بودند که اولین پرواز با هواپیما را نتوانستند کامل تجربه کنند . کاپیتان محسن رضائیان ۳۷ ساله با سابقه بیش از ۱۰ هزار ساعت پرواز و دانش آموخته خلبانی از آمریکا بود که متاسفانه جدی وی هرگز پیدا نشد.کمک خلبان کامران تیموری ،مهندس پرواز محمدرضا امینی و سرمهماندار طالبی از دیگر افراد شناخته شده کادرپروازی بودند.۴ نفر از مسافرین مادر و فرزندان یک خانواده بودند ، هزینه غرامت دریافتی توسط پدر خانواده صرف ساخت مدرسه و امور خیریه در مناطق محروم اطراف بندر عباس شد .

امار جانباختگان هواپیمای مسافربری ایران

امار جانباختگان هواپیمای مسافربری ایران

این حادثه بعد از پرواز شماره۱۷ خطوط هوایی مالزی که در سال ۲۰۱۴ در اوکراین مورد حمله واقع شد و کشته شدن ۲۹۸ نفر   هشتمین فاجعه هوانوردی تاریخ است.
ناخدا راجرز که در پی دریافت درجه دریاسالاری بود بعد از برگشت از خیلج فارس و انهدام هواپیمای مسافربری به مقر نیروی دریایی بندر سن دیگو نه تنها محاکمه نمیشود که بلکه به عنوان یک قهرمان ملی از او استقبال میشود و از رئیس جمهور وقت ایالات متحده بوش پدر نشان لیاقت دریافت میکند و به عنوان فرمانده وینسنز ابقی میشود .
تحلیل گران سیاسی این فاجعه را یک پیام از طرف آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اتمام جنگ تلقی کردند و جنگ تحمیلی و به تبع آن جنگ نفت کش ها طولانی ترین جنگ قرن بیستم بعد از جنگ ویتنام که حتی طولانی تر از جنگ جهانی دوم بود ، پایان یافت .
فیلم موج به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا تولید سال ۱۳۷۹ که سال ها توقیف بود نیز براساس اقتباسی آزاد از داستان واقعی حمله انتقام جویانه به ناو وینسنز از طرف یک فرمانده نیروی دریایی داغ دیده که توسط دولت وقت در حال مذاکره با غرب خنثی میشود ، سردارمرحوم محمدناظری فرمانده اسبق نیروی های ویژه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار پرویز پرویز پرستویی ایفای نقش کرد.

جنایت بزرگ امریکایی در دریای خلیج فارس

جنایت بزرگ امریکایی در دریای خلیج فارس

منابع

مستند Mayday   قسمت  ۱۸  Mistaken Identity( فصل ۳ ، قسمت ۶ )
مستند پرواز ۶۵۵ شبکه ۴ تولید سال ۱۳۸۸
مستند پرواز ۶۵۵ شبکه ۱
مستند پرواز روز یکشنبه
ویکیپدیا دانشنامه آزاد

محمدعلی رهنما


2 دیدگاه در ”جرم : پرواز ، مقصد : بهشت

  • ۱۲ تیر ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۰ ق.ظ
    پیوند یکتا

    لعنت به امریکای مردم فریب وجنایتکار که هموطنامو به خاک و خون کشید .
    دست شما درد نکنه بابت این مقاله جامع و فنی تون

    پاسخ
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۵ در ۱۰:۵۷ ب.ظ
    پیوند یکتا

    واقعا مقاله ی قشنگ و کاملی بود.خیلی لذت بردم.آقای رهنما خیلی خیلی ممنونم

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.