DC-10 | هوافضای جوان

DC-10

دومین هواپیمای پهن پیکر جهان بعد از بوئینگ۷۴۷

dc-10

دهه ی ۱۹۶۰ شرکت هواپیمایی American به دو شرکت هواپیماسازی داگلاس و لاکهید یه هواپیمای کوچکتر از بوئینگ ۷۴۷ اما کماکان با گنجایش بالا و برای بردهای کوتاه تر سفارش داد. اولین پاسخ به این درخواست از جانب شرکت آمریکایی داگلاس، با یه هواپیمای سه موتوره به اسم DC-10 بود.

سال ۱۹۷۰ دی سی تن، برای اولین بار پرواز کرد. تا سال ۱۹۸۸ که تولید این هواپیما متوقف بشه، ۴۴۶ فروند ازش ساخته شد، ۶۰ فروند از این تعداد به عنوان تانکر سوخت رسان نیروی هوایی استفاده شد.

Fe-dc10-N357FE-071008-02-16

این رقیب سرسخت هواپیمای L1011 لاکهید، در حالی تونست فروش بهتری نسبت به رقیب قدر خودش داشته باشه که سوانح مرگباری رو تو کارنامه اش ثبت کرد.

حوادثی مثل سانحه ی پرواز ۲۳۲ هواپیمایی یونایتد که باعث مرگ ۱۱۱ نفر شد. یا سانحه ی سال ۱۹۷۴ هواپیمایی ترکیش که به علت بسته نشدن در بخش بار هواپیما و افزایش فشار داخلی و قطع کابل های لازم راه اندازی هواپیما، در حوالی پاریس سقوط کرد و باعث مرگ ۳۴۶ نفر شد… و یا سانحه ی پرواز ۱۹۱ ایرلاین امریکنز در سال ۱۹۷۹ که جون تمام ۲۷۱ سرنشین به علاوه دو خدمه ی زمینی رو گرفت.

banner-900x409

جالبه بدونین طرح ارتقای دی سی تن، به خاطر مشکلات مالی شرکت داگلاس عملی نشد، اما بعد از ادغام این شرکت با شرکت مک دانل، تونست این هواپیمای پهن پیکرو ارتقا بده و MD-10 رو روونه ی بازار کنه.

بهتره سری هم به خصوصیات عملکردی و طراحی این هواپیما بزنیم، این اطلاعات در مورد اولین نسخه ی این هواپیماست، یعنی اون نسخه ای که به عنوان سفارش ایرلاین امریکنز تحویل بازار شد.

بیشینه برد

۶۱۱۶ کیلومتر

بیشینه سقف پرواز ۱۲۸۰۲ متر
بیشینه سرعت در پرواز کروز ۹۸۲ کیلومتر بر ساعت
بیشینه وزن برخاست ۱۹۵۰۴۵ کیلوگرم
وزن خالی

۱۰۸۹۴۰ کیلوگرم

ظرفیت سوخت ۸۲۱۳۴ لیتر

dc10-ibiza-1


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.