Beriev Be-200 | هوافضای جوان

Beriev Be-200

یکی دیگه از هواپیماهای روسی که توسط شرکت Beriev Aircraft تولید شده است Beriev Be-200 نام داره. این هواپیما که برای ماموریت های مختلف طراحی و ساخته شده و چند منظوره محسوب می شه جزء هواپیماهای دوزیست است. این نوع هواپیماها قابلیت نشست و برخاست بر روی آب و زمین را دارند و به همین دلیل به اونها دوزیست گفته می شه.

ماموریت هایی که برای این پرنده تعریف شده حمل و نقل بار و مسافر، آتش نشانی، امداد و نجات و … است. این پرنده می تونه با خودش ۱۲ تن بار جا به جا کنه و ۱۲۰۰۰ لیتر ظرفیت داره.

اولین پرواز هواپیمای Be-200 که به Altair مشهور است در سال ۱۹۹۸ صورت گرفته و تولید اون از همون زمان شروع شده است. به دلیل این که پرنده مصرف خاص داره و ماموریتش با هواپیماهای تجاری فرق می کنه زیاد از اون تولید نشده و تنها ۹ فروند از این هواپیما در حال عملیات است. این تعداد کم نشون می ده که کشورهای زیادی از این پرنده استفاده نمی کنند و به غیر از روسیه، آذربایجان کاربر این هواپیماست.

Altair

Altair

توسعه این هواپیمای دوزیست از یک مسابقه شروع شد. بعد از این که درخواست این هواپیما مطرح شد دو شرکت Beriev و Irkutsk که در زمینه تولید هواپیما سرشناس بودند طرح های خودشون رو ارائه دادند که در نهایت Beriev برنده شد و تونست طرح خودش رو توجیه کنه.

همون طور که بیان شد طراحی این پرنده به گونه است که می تونه برای ماموریت های مختلف تجهیز بشه یعنی می تونه به راحتی از هواپیمای آتش نشان تبدیل به هواپیمای آمبولانس بشه. در مواردی که از این هواپیما به عنوان آمبولانس استفاده می شه می تونه ۳۰ مصدوم را به همراه گروه پزشکی جا به جا کنه. برای ماموریت های امداد و نجات سنسورهای مختلفی روی اون نصب می شه.

Altair

Altair

یکی از ماموریت های مهمی که برای این پرنده تعریف شده ماموریت مقابله با زیردریایی هاست. با نصب سنسورها و تجهیزات مختلف روی این پرنده می تونه کار مقابله با زیردریایی رو انجام بده. گشت زنی طولانی مدت بر روی دریاها و اقیانوس ها اون رو تبدیل به کابوس برای زیردریایی ها می کنه.

به دلیل این که شرایط محیطی این پرنده با هواپیماهای دیگه متفاوته بنابراین باید انتظار هم داشت که از لحاظ ظاهری هم با بقیه هواپیماها فرق می کنه. مانند اکثر هواپیماهای روسی بال این پرنده بالای بدنه قرار داره و همچنین دم اون از نوع T شکله. موتورهای هواپیما روی بال قرار دارند که این نوع طراحی متعارف نیست. دلیل قرار دادن موتور روی بدنه اینه که از رفتن آب به درون موتور جلوگیری بشه.

Altair

Altair

بدنه این هواپیما از جنس آلومینیومه ولی به دلیل این که پرنده در مقابل خوردگی آب مقاومت داشته باشه با موادی پوششی سطح بدنه رنگ شده است. سیستم کنترلی هواپیمای Altair مطابق با سیستم های جدید و به روز است. پرواز با سیم روشی است که در سیستم های کنترلی این پرنده نیز پیاده شده است.

کابین Altair

کابین Altair

هواپیمای Altair در عملیات های مختلفی تا حالا شرکت کرده یکی از عملیات های موفق این پرنده در سال ۲۰۰۷ بود که به کمک پرتغالی ها برای خاموش کردن آتش آمد. در اون ماموریت این پرنده ۵۸ پرواز کرد و در مجموع ۱۶۷ ساعت پرواز داشت و تونست ۲,۵۶۰ تن آب منطقه آتش سوزی منتقل کنه. این عملیات موفق باعث شد که دولتمردان پرتغالی با شرکت Beriev همکاری کنند و سرمایه گذاری بزرگی در اون شرکت انجام بدهند.

مدل آتش نشان Altair

مدل آتش نشان Altair

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۲ نفر
طول : ۳۲ متر
طول دهانه بال : ۳۲.۸ متر
ارتفاع : ۸.۹ متر
وزن خالی : ۲۷,۶۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست روی زمین : ۴۱,۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست در آب : ۳۷,۹۰۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۷,۵۰۰ کیلوگرم نیرو

 

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت
برد : ۲,۱۰۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۲۶,۲۴۶ پا
سه نمای Altair

سه نمای Altair

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-200

http://www.beriev.com/eng/Be-200_e/Be-200_e.html


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.