سانحه ی پرواز 277 تهران-ارومیه/ هواپیمایی ایران ایر | هوافضای جوان

سانحه ی پرواز ۲۷۷ تهران-ارومیه/ هواپیمایی ایران ایر

شرایط اتمسفر و آب و هوا تو هوانوردی بسیار مقوله ی مهمیه و میتونه خیلی تاثیرگذار باشه. خشم و التهاب اتمسفر میتونه برای صنعت هوایی خیلی گرون تموم شه. مثل خیلی از سوانح هوایی…

سوانح زیادی توی تاریخ به خاطر شرایط بد جوی رقم خوردن، برای مثال سانحه ی سقوط بوئینگ ۷۲۷ ایرلاین ایران ایر (هما) تو ۱۹ دی ماه ۱۳۸۹ تو نزدیکی ارومیه، از این دست سوانح بوده.

پرواز ۲۷۷ ایران ایر از تهران به مقصد ارومیه اول قرار بود با فوکر ۱۰۰ انجام بگیره، اما به خاطر نقص فنی اون هواپیما و همینطور به خاطر شرایط جوی نامساعد با سه ساعت تاخیر، ساعت ۱۸:۴۵ با بوئینگ ۷۲۷ انجام شد. تاخیری که خودش نقش نسبتاً مهمی تو سانحه ایفا کرد.

پرواز انجام میشه، هواپیما به مقصد نزدیک میشه، خلبان برای فرود ارتفاع هواپیما رو کاهش میده، اما به خاطر مه شدید و عدم وجود دید کافی موفق به فرود نمیشه. تصمیم میگیره دوباره اوج بگیره و به سمت تهران برگرده، این موضوع از آخرین گفت گوی خلبان با برج که تو جعبه سیاه هواپیما ثبت شده بود به دست اومده. خلبان به برج اعلام میکنه که به خاطر دید ناکافی تصمیم به برگشت داره. اما خب تو تاریکی هوای دی ماه، با مه غلیظ و برف و کولاک شدید، فرسودگی هواپیما و ناکارآمدیش کار دست خلبان میده و تلاشش برای اوج گیری رو ناموفق میکنه و هواپیما، ساعت ۱۹:۴۵ تو یه باغ گردو تو ۷ کیلومتری ارومیه به زمین میخوره.

80407_847

تلفات سانحه کم نبوده، از ۹۴ سرنشین هواپیما (مسافر و خدمه)، ۷۷ نفر جونشون رو از دست دادن. اما با این وجود وزیر راه وقت، چند ساعت بعد تو بازدید از محل سانحه، تو یه اقدام بی سابقه، به جای قبول مسئولیت سانحه و تسلیت به بازماندگان، اعلام میکنه: ” چیزی که در این حادثه مطرح نبوده بحث مدیریتی است.” در مورد تلفات سانحه هم عنوان میکنه: ” الحمدالله تلفات در این سانحه کم است! با توجه به اینکه هیچگونه آتش‌سوزی برای این هواپیما رخ نداده، تلفات در این حادثه کم است. در این سانحه تعدادی از مسافران سالم هستند که می‌توانند بگویند چه مشکلی پیش آمده‌است.” که این موضوع باعث جریحه دار شدن احساسات مردم میشه. ایشون تو همین حرفا “فشار آوردن مردم” رو دلیل پرواز هواپیما علی رغم شرایط نامساعد جوی دونسته بود که توجیه مناسبی برای به خطر انداختن جون انسانها نبود!

EP-IRP-4

با وجود تمام حرف ها و حدیث ها، سازمان بازرسی کل کشور برای این سانحه، بعد از ۱۸ ماه بررسی سه علت اعلام کرد: خطای انسانی، شرایط نامساعد جوی، ضعف کارایی عملیاتی هواپیمای بوئینگ۷۲۷

یکی از مهم ترین عوامل این سانحه شرایط جوی بود. اون روز دو تا پرواز تهران اورمیه به خاطر شرایط نامناسب هوای مقصد کنسل شده بودن، اما این پرواز با اظهار هواشناسی ارومیه که اعلام کرده بود وضعیت بهبود پیدا کرده و دید به ۸۰۰ متر رسیده (که این مقدار حداقل دید لازم برای استفاده از سیستم ILsه) انجام شد. ILS یه سیستم تو فرودگاه هاست که تو شرایط نامساعد جوی و کم بودن دید افقی خلبان، با راهنمایی دقیق، به هواپیما کمک میکنه تا یه فرود ایمن داشته باشه. اما وضعیت جوی واقعا بد بوده، هواپیما تو تلاش برای اوج گیری با یه توده هوای نامناسب روبرو میشه که باعث میشه روی سطوح بال و بدنه یخ بزنه! همین عملکرد هواپیما رو به شدت کاهش میده و باعث از کار افتادن دو تا از موتورهای هواپیما میشه.

در مورد دو علت دیگه هم به طور خلاصه میشه گفت در مورد خطای انسانی منظور ضعف تکنیکی خلبان برای اجرای ILS شماره ۱ برای فرود در فرودگاه اورمیه بوده. در مورد مشکل هواپیما هم باید بدونیم هواپیمای ساقط شده سال ۱۹۷۴ تحویل کشور شد، موتورهای ۱ و ۳ که چند دقیقه قبل از سقوط خاموش شده بودن، در سال ۲۰۰۷ به صورت دست دوم خریداری شده بودن! با توجه به تکنولوژی قدیمی بوئینگ ۷۲۷ و عدم تولید این هواپیما و از رده خارج شدن سه چهارم نمونه های موجود توی بازار، استفاده از این هواپیما برای مسافربری کار درستی به نظر نمی رسیده.

اما حتی با وجود این دو علت هم میتونیم ادعا کنیم اتمسفر نقش پررنگی تو این حادثه داشته و اگه اتمسفر شرایط نامناسبی نداشت این سانحه اتفاق نمی افتاد.

yourfile

بالا تر گفتم تاخیر هم نقش مهمی تو این سانحه داشته، این به خاطر این بوده که پرواز برای حدود ساعت ۱۶ برنامه ریزی شده بوده، اما نزدیک ساعت ۷ شب انجام شده، خب طبیعتاً دید در شب کمتره و احتمال سانحه ی این چنینی بیشتر…

تو این سانحه خوب میفهمیم که فرسودگی هواپیما چقدر تاثیر شگرفی رو امنیت پرواز داره، شاید جالب باشه دونستن این نکته که همین هواپیما ده سال قبل از سانحه، تو فرودگاه شیراز به خاطر باز نشدن چرخ جلو با دماغه فرود اومده بود و دچار سانحه شده بود! کارشناسان فنی هم از حدود یک سال قبل معتقد بودن باید این هواپیما از ناوگان حمل و نقل هوایی کشور خارج شه، اما باز هم بعد تعمیر به خط پروازی برگشته. بدون شک استفاده از همچین هواپیمایی تو شرایط جوی نامناسب به عنوان هواپیمای جایگزین و مهم تر از اون ساقط نکردن این هواپیما در حالی کارشناسان اینطور معتقد بودن، یک اشتباه فاحش مدیریتی بوده که برای کشور و ملت ایران گرون تموم شده…

به هر جهت تو بررسی سانحه ی پرواز ۲۷۷ به خوبی میتونیم ببینیم چطور عوامل مختلف از تصمیمات بزرگ و کوچیک گرفته تا شرایط آب و هوایی دست به دست هم میدن تا یه سانحه رقم بخوره… مسئولیت پذیری، شرایط بد آب و هوایی، اصرار به لغو نشدن پرواز و … میتونه به نوبه ی خودش دلیل وقوع یه فاجعه باشه…

دست آخر کل اطلاعات سانحه رو یه بار دیگه تو جدول زیر مرور میکنیم:

تاریخ سانحه ۱۹ دی ۱۳۸۹
نوع هواپیما بوئینگ ۷۲۷
ایرلاین درگیر در سانحه ایران ایر
مسیر هواپیما تهران به ارومیه
تعداد حاضرین در هواپیما ۹۴ نفر
تعداد تلفات ۷۷ نفر

 


5 دیدگاه در ”سانحه ی پرواز ۲۷۷ تهران-ارومیه/ هواپیمایی ایران ایر

  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۷:۳۳ ق.ظ
    پیوند یکتا

    گه تنها نیم در صد این احتمال رو بپذیریم که هر هواپیمایی غیر از بوئینگ ۷۲۷ جایگزین این پرواز می‌شد ممکن بود براحتی باند فرودگاه ارومیه رو پیدا می‌کرد. حال این پرسش پیش می‌آید.. مسئول این گونه تصمیمات کارشناسی و حساس با کیست..!؟ به عنوان مثال هواپیماهای «ا تی آر – ۷۲» یا همان «فوکر – ۱۰۰» و حتی ایرباس‌ها کارایی بهتری در پیدا کردن باند در شرایط جوی نامساعد داشتند؟

    پاسخ
    • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۷:۳۶ ق.ظ
      پیوند یکتا

      آیا جان انسانها با ارزشتر است یا ضرورتهای مسئولین؟ آیاهواپیماهای فسیل راداخل برنامه پروازی کردن وبا جان مردم بازی کردن و صدها خانواده را داغدار کردن قابل جبران است؟آیا نمی شود این هواپیماها را از برنامه پرواز خارج کرد وبجای ان با شرکتهای معتبر خارجی قرارداد بست واز هواپیماهای مدرن صفر کیلومتر استفاده کرد؟یا سودجویی مسئولان موجب بازی با جان مردم شده است؟تاکی شاهد این بی مسئولیتی باشیم؟امروز نوبت ان هموطنان عزیز درگذشته و خانواده هایشان فردا نوبت ماست اگر بی توجهی وسهل انگاری کنیم.بیایید با تمام وجود این مشکل را تامرتفع شدن آن پیگیری نمائیم.

      پاسخ
      • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۹:۳۳ ق.ظ
        پیوند یکتا

        دوست عزیز به این راحتی نمیشه قضاوت کرد
        استفاده از هواپیماهای فرسوده تو ناوگان هوایی و عدم استفاده از هواپیماهای جدید و به قول شما مدرن صفر کیلومتر، بخش اعظمیش به خاطر تحریم و عدم توانایی ایران تو خریداری این هواپیماهای دست اوله.
        در مورد استفاده از هواپیما هم تو موارد موجود باید دید، در مورد ATR 72 که به خاطر ملخی بودن بسیار انتخاب اشتباه تری می تونست باشه برای این مسیر، در مورد بقیه ی گزینه ها هم در شرایط موجود باید تصمیم گرفت و متاسفانه شرایط دست فرد تصمیم گیرنده رو انقدر باز نمیذاره.

        پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۲:۳۱ ب.ظ
    پیوند یکتا

    ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه هوایی اخیر باید توجه داشت که تنها هواپیمای توپولوف نیست که دچار حادثه می شود بلکه باید توجه داشت که هواپیمایی که ۳۷ سال از عمر آن میگذرد ممکن است بیشتر دچار حادثه شوند .مگر یک هواپیما باید چند سال در ناوگان هوایی کشوری کارکند .متاسفانه در کشور ما تا هر روزی که حادثه ای روی ندهد فکری به حال این هواپیما ها نمی کنند . چرا برای هواپیماهای کشور های غربی ویا نزدیک خودمان کشورهای عربی این همه حادثه هوایی رخ نمی دهد .اخر علت چیست .مگر می شود مردم را از سوار شدن به هواپیما منع کرد.نه بلکه باید هر روزه ناوگان هوایی نوسازی شود …ترا خدا مسئولین مربوطه بیشتر به فکر مردم باشند و اگر می دانند شرایط جوی در منطقه ای نامساعد است باید اجازه پرواز به خلبان ندهند .،لغو کردن پرواز بهتر از این است که شاهد چنیین حوادث تلخی برای هموطنانمان باشیم .همان طوری که در اروپاو امریکا یک هفته یا بیشتر تمامی پروازها لغو گردید و میلیاردها دلار خسارت به شرکت های هوایی وارد شد ولی بینی کسی هم خون نیامد. تازه انجا که همه هواپیما هایشان به روز است و مجهز به دقیق ترین ابزارهای پروازی

    پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۳:۰۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    در دوران اقای هاشمی طرح یک هواپیمای ۵٠ نفره مطرح شد که علی رغم طرح های بالاتر غربی و شرقی، طرح انتونوف از أکراین برنده شد در حالیکه این کارخانه ابدا سابقه ساخت هواپیمای مسافری نداشت و برعکس هواپیمای أیلوشین و چند طرح اسیایی که دارای سابقه بود رد شد و علت نیز نفوذ و لابی اقای …..یود که دینفوذ در دولت اقای هاشمی بود وی بعد سفیر ایران در اکراین و رییس هواپیمایی کشوری در دولت خاتمی شد ، أیشان این طرح ﺭﺍ دامن دولت و ملت گذاشت و در دولت احمدی نژاد از کار بر کنار و سپس به دبی رفت و دلال هواپیمایی شد و هواپیماهای توپولف ﺭﺍ در ایران راه إندازی کرد ، با کساد شدن بازار توپولف و از راه ارتباط با مجموعه هوایی وی شایعه نا أمنی این طیاره ها ﺭﺍ ایجاد و از همان اکراین که کشور خواستگاه وی بود طیاره های MD ﺭﺍ به ایران أورد که بمراتب خطرانکتر از توپولف هستند ،رفتار این فرد در پروژه انتونوف ١۴٠ و توپولف و MD محل بررسی دارد که کسی بدنبال ان نیست

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.