تعطیلی؛سرنوشت فرودگاه ۸۰ ساله | هوافضای جوان

تعطیلی؛سرنوشت فرودگاه ۸۰ ساله

توقف و تعطیلی یکی در میان پروازهای فرودگاه همدان در سال‌های اخیر سرانجام کار این فرودگاه را که عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد به تعطیلی کشاند، به طوری که بعد از پروازهای نوروزی، در ۴ ماه گذشته دیگر هیچ پروازی در این فرودگاه انجام نشده است.

IMG_20160811_102123

از میان ۵۴ فرودگاه که زیرنظر شرکت فرودگاه‌ها فعالیت می‌کنند، تنها یک فرودگاه، یعنی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) سوددهی دارد؛ این سخنی است که مسئولان صنعت هوانوردی نیز بر آن تاکید دارند و همواره از تلاش برای افزایش سوددهی فرودگاه‌ها سخن گفته‌اند.

فرودگاه همدان یکی از فرودگاه‌های زیانده و نیمه‌فعال کشور است که آمار رسمی شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد در ۴ ماه گذشته هیچ نشست و برخاستی در آن انجام نشده و در وضعیت تعطیلی به سر برده است. به گفته علی کیخایی، مدیر این فرودگاه، پیش از این پرواز در مسیرهای همدان ـ کیش، همدان ـ تهران و همدان ـ مشهد به طور نامنظم و مقطعی در این فرودگاه انجام می‌شد اما به دلیل استقبال نکردن مسافران و به‌صرفه نبودن پروازها برای شرکت متولی، این پروازها لغو شد.

حالا خبر می‌رسد که قرار است بار دیگر پرواز همدان ـ کیش در این فرودگاه برقرار شود اما آنطور که مدیرعامل شرکت متولی این پروازها می‌گوید، برای به‌صرفه بودن این پرواز باید دستکم ۱۳۵ صندلی هواپیما در هر پرواز این مسیر پر باشد در غیراین صورت بار دیگر این پروازها تعطیل خواهد شد.

در چند سال گذشته مسئولان این فرودگاه تلاش کردند با برقرار کردن پروازهای حج تمتع و حج عمره به کار این فرودگاه رونق بخشند اما این پروازها نیز تنها در سال گذشته برقرار و دوباره تعطیل شد.

فرودگاه همدان با وسعتی حدود ۲۵۰ هکتار در شمال غربی همدان قرار دارد. وجود فرودگاه در استان همدان قدمتی حدود ۸ دهه دارد و فرودگاه جدید این استان نیز از سال ۵۱ در کنار همان فرودگاه قدیم راه‌اندازی شد. یکی از مشکلاتی که از ابتدا کار فرودگاه جدید همدان را دشوار کرده بود، پهنای نامناسب باند این فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای بزرگی مانند ایرباس ۳۰۰ بود. این مشکل در سال ۸۸ با اجرای طرح توسعه این فرودگاه رفع شد اما همچنان مشکلاتی در کار است که نه تنها پروزهای بین‌المللی، که پروازهای داخلی این فرودگاه را به تعطیلی کشانده است. به نظر می‌رسد بخش اصلی این مشکلات، نبود برنامه بازرگانی برای جذب مسافر است.

در حالی که هنوز برنامه دقیقی برای راه‌اندازی و توسعه پروازهای داخلی در فرودگاه همدان وجود ندارد، پایانه زیارتی با صرف هزینه‌ای بیش از ۲۳۵ میلیارد ریال در این فرودگاه در دست ساخت است؛ این نکته قابل‌تامل مسئله‌ای است که اعتراض نماینده مردم همدان در مجلس دهم را به دنبال داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.