Adverse Yaw, انحراف برعکس در دور زدن | هوافضای جوان

Adverse Yaw, انحراف برعکس در دور زدن

هنگامیکه هواپیما دور می زند شهپر ( Aileron) یک سمت پایین می رود تا با ایجاد نیروی برای اضافی باعث بالا رفتن بال شده و درنهایت هواپیما دور بزند اما باید دانست که این شهپر پایین رفته باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود.

بدینگونه که با مقاومت در برابر هواباعث ایجاد نیروی پسای اضافی می شود و این نیروی پسای اضافی باعث بهم خوردن تعادل هواپیما شده و دماغه هواپیما مخالف جهت دور زدن شروع به حرکت می نماید یعنی هنگامیکه دور زدن را از سمت راست آغاز می کنیم دماغه هواپیما تا حدی بسمت چپ متمایل میگردد که امری غیر معمول است . این پدیده را Adverse Yaw می نامند.

IMG_20160811_101226
این پدیده باید توسط وسیله ای تصحیح شود و آن وسیله Rudder ها هستند. در مثال فوق به راحتی میتوانیم با اعمال Rudder راست موجب حرکت دماغه به سمت راست )مسیر دور زدن ( شده و هواپیما را
مجبور به مقابله با نیروی Adverse Yaw نماییم. وRudder ها بوسیله پدال هایی در زیر پاهای چپ و راست خلبان تعبیه شده اند . (همانند پدال های گاز و ترمز در اتومبیل)..

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.