Airbus A400M Atlas - | هوافضای جوان

Airbus A400M Atlas

حمایت های لجستیکی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در عملیات های نظامی است. هواپیمای A400M Atlas که توسط ایرباس طراحی و تولید شده برای ماموریت های حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیره. جا به جایی سربازان و تجهیزات در ماموریت های مختلف نظامی توسط این پرنده صورت می گیره.

شرکت ایرباس علاوه بر طراحی و تولید هواپیماهای غیرنظامی هواپیماهای نظامی نیز طراحی و به بازار عرضه می کنه. این پرنده در سال ۲۰۰۹ اولین پرواز خودش رو انجام داده و در سال ۲۰۱۳ هم از اون رونمایی شد. هدف اصلی از تولید این پرنده جایگزین کردن به جای هواپیماهای قدیمی در این حوزه است. برای مثال هواپیمای Lockheed C-130 Hercules تا مدت های بسیار زیاد تک هواپیمایی بود که برای حمل و نقل نظامی مورد استفاده قرار می گرفت.

Airbus A400M Atlas

Airbus A400M Atlas

تولید هواپیمای A400M Atlas از همان سال ۲۰۰۹ که اولین پرواز انجام شد شروع شد و تا کنون ادامه پیدا کرده. در مجموع تا سال ۲۰۱۶ ، ۳۱ فروند از این هواپیما تولید شده که قیمت هر کدوم از اون تقریبا ۱۵۲ میلیون یورو است. با این که مدت زیادی نیست که از تولید این هواپیما می گذره اما کشورهای مختلفی از این هواپیما استفاده می کنند از جمله این کشورها می شه به آلمان، فرانسه ، اسپانیا ، انگلیس ، ترکیه ، مالزی و بلژیک اشاره کرد. همچنان صادرات این پرنده ادامه داره و کشورهایی مثل آفریقای جنوبی و چین خواهان خریداری این هواپیما شده اند.

علاوه بر ماموریت حمل و نقل برای هواپیمای A400M Atlas ماموریت های دیگه ای هم تعریف شده مثلا سوخت رسانی هوایی و کمک به جا به جایی مصدومین از ماموریت های دیگه ایست که با تغییراتی در این پرنده قابل انجام است. سوخت رسانی در این پرنده تنها به هواپیما محدود می شه و توانایی سوخت رسانی به هلیکوپتر وجود نداره. در آینده ممکن است که مدل هایی از این هواپیما تولید بشه که چنین توانایی ای داشته باشه.

سوخت رسانی Airbus A400M Atlas

سوخت رسانی Airbus A400M Atlas

ماموریتی که برای این هواپیما تعریف شده باعث شده که طراحی اون ویژگی های خاصی داشته باشه. جا به جایی تجهیزات سنگین توسط این پرنده باعث شده که بال هواپیما به بالای بدنه انتقال داده بشه. شاید سوال پیش بیاد که این موضوع بر روی بال چه تاثیری داره. برای این که پرنده بتونه بارهای سنگین رو در خودش جا بده باید از روی رمپی رد بشه تا به داخل هواپیما برسه اگه بال های هواپیما پایین باشه ارابه های فرود بلندتر می شه و همین موضوع باعث می شه که رمپ شیب بیشتری داشته باشه و ورود بارهای سنگین دشوار می شه.

بارگیری Airbus A400M Atlas

بارگیری Airbus A400M Atlas

موتورهای این پرنده از نوع توروفن هستند که توسط شرکت جنرال الکتریک تامین می شوند. هر موتور این پرنده به ملخ هایی با ۸ پره متصل شده که وظیفه تولید نیروی تراست رو بر عهده دارند. سیستم های جدید کنترلی مانند سیستم “پرواز با سیم” در این هواپیما به کار گرفته شده و کابین خلبان از نوع کابین های شیشه ایست که باعث می شه خلبان بار کاری کمتری داشته باشه. بسیاری از سیستمی هایی که در این هواپیما به کار گرفته شده از هواپیمای A380 گرفته شده. دو سیستم هیدرولیک در هواپیما وجود داره که قابلیت اطمینان پرنده رو زیاد می کنه.

Airbus A400M Atlas

Airbus A400M Atlas

با این که مدت زیادی از وارد شدن هواپیمای A400M Atlas در ناوگان فرانسه نمی گذره در عملیات های واقعی شرکت کرده. در سال ۲۰۱۳ فرانسه نیروهای خودش رو با این هواپیما به مالی فرستاد. جالبه که بدونید این پرنده دچار سانحه هم شده. در سال ۲۰۱۵ در موقع تست های پروازی بعد از انجام عملیات تیکاف دچار سانحه شد که ۴ سرنشین های اسپانیایی اون کشته شدند و دو نفر هم به شدت آسیب دیدند. این سانحه در فرودگاه سائوپائولو اتفاق افتاده است.

Airbus A400M Atlas

Airbus A400M Atlas

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۲ نفر
ظرفیت : ۳۷۰۰۰ کیلوگرم
طول : ۴۵.۱ متر
دهانه بال : ۴۲.۴ متر
ارتفاع : ۱۴.۷ متر
وزن خالی : ۷۶,۵۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۴۱,۰۰۰ کیلوگرم
توان هر موتور : ۱۱,۰۰۰ اسب بخار

 

مشخصات عملکردی :

سرعت کروز : ۷۸۱ کیلومتر بر ساعت
برد با حداکثر بار : ۳,۳۰۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۴۰,۰۲۶ پا
طول باند برخاست : ۳,۲۱۵ پا
طول باند نشست : ۲,۵۳۰ پا
سه نمای Airbus A400M Atlas

سه نمای Airbus A400M Atlas

منابع :

http://www.raf.mod.uk/equipment/atlas.cfm

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=820

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A400M_Atlas

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.