Antonov An-225 Mriya - | هوافضای جوان

Antonov An-225 Mriya

سنگین ترین و بزرگترین هواپیمایی که در دنیا ساخته شده آنتونوف ۲۲۵ نام داره که توسط شوروی ها طراحی و تولید شده. این هواپیمای غول پیکر در سال ۱۹۸۸ اولین پرواز خودش رو انجام داده. این هواپیما که برای جا به جایی بار مورد استفاده قرار می گیره حداکثر وزن برخاست این هواپیما به بیشتر از ۶۰۰ تن هم می رسه که این نشون میده چقدر این هواپیما بزرگه.

تنها یک فروند از این هواپیما در ناوگان وجود داره که برای جا به جایی بار مورد استفاده قرار می گیره. در زمان شوروی آنتونوف ۲۲۵ برای اهداف نظامی طراحی و ساخته اما بعد از اون برای ماموریت های غیرنظامی استفاده کردند. عمده استفاده از این هواپیما جا به جایی بارهایی است که از لحاظ سایز حجیم هستند و در هواپیماهای دیگر جا نمی شوند.

آنتونوف 225

آنتونوف ۲۲۵

رکوردهای مختلفی رو این هواپیما تونسته به نام خودش ثبت کنه از جمله این که بلندترین طول دهانه بال برای این هواپیماست علاوه بر این بیشترین وزن محموله جا به جا شده در دنیا توسط حمل و نقل هوایی با این هواپیما انجام شده و همون طوری که گفته شده حداکثر وزن برخاست آنتونوف ۲۲۵ از همه هواپیماها بیشتر است.

آنتونوف 225

آنتونوف ۲۲۵

به دلیل وزن زیاد این هواپیما موتورهای قوی روی اون به کار گرفته شده. موتورهایی که همگی از نوع توربوفن هستند. در مجموع این پرنده ۶ موتور دارد که روی هر بال سه عدد قرار می گیره. ارابه های فرود این پرنده باید به گونه ای باشند تا بتونند علاوه بر این که وزن زیاد پرنده رو تحمل می کنند شوک هایی که در زمان فرود به هواپیما وارد می شه رو تحمل کنند. ۳۲ چرخ برای ارابه فرود در نظر گرفته شده که پشت سر هم قرار گرفته اند.

آنتونوف 225

آنتونوف ۲۲۵

مانند بسیاری از هواپیماهای روسی بال این پرنده در بالای بدنه قرار گرفته شده البته این نوع طراحی برای هواپیماهایی که باری هستند قصد جا به جایی بار دارند مناسبه به دلیل این که ارابه های فرود در این مدل کوتاه تر هستند و همین موضوع باعث می شه بدنه از سطح زمین ارتفاع زیادی نداشته باشه و عملیات بارگیری و بارگذاری سریع تر اتفاق بیفته.

دو عدد دم عمودی برای این پرنده در نظر گرفته شده. اگر روس ها می خواستند که یه عدد دم عمودی قرار بدهند اندازه دم خیلی بزرگ می شد اما با این کار ارتفاع هواپیما کاهش پیدا کرد.  این هواپیما هم مانند هواپیمای A380 از دو طبقه تشکیل شده. گفته شده برای طراحی آنتونوف ۲۲۵ از هواپیمای آنتونوف ۱۲۴ که بسیار موفق بود الهام گرفته شده.

آنتونوف 225

آنتونوف ۲۲۵

این پرنده ماموریت های مختلف و خاصی انجام داده مثل این که در پروژه های فضایی شوروی خیلی به کار امده و برای جا به جایی شاتل بوران مورد استفاده قرار می گرفته. چینی وقتی می خواستند پره های توربین بادی رو که ۴۲ متر طول داشت به دانمارک منتقل کنند از این هواپیما استفاده کردند.

آنتونوف 225 در حال حمل شاتل بوران

آنتونوف ۲۲۵ در حال حمل شاتل بوران

یکی از قابلیت هایی که در طراحی بدنه آنتونوف ۲۲۵ دیده شده بحث بارگیری اجسام حجیم است. همون طوری که در تصویر زیر می بینید دماغه این هواپیما به کاملا مانند در باز می شود. این نحوه باز شدن درب هواپیما باعث می شه که از تمام قطر هواپیما استفاده بشه. بعضی از بارها که بسیار حجیم هستند و به اندازه قطر هواپیما می باشند تنها از این طریق می توانند وارد هواپیما بشوند و این نشان می ده که آنچه در طراحی هواپیما بسیار موثر است ماموریت و الزاماتی است که برای هواپیما تعریف شده است.

آنتونوف 225 در حال بارگیری

آنتونوف ۲۲۵ در حال بارگیری

با توجه به این که تنها یک فروند از این هواپیما وجود داره نمی شه انتظار داشت که در کشورهای مختلفی این هواپیما کار کنه بنابراین این هواپیما تنها در کشور اوکراین مورد استفاده قرار می گیره.

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۶ نفر
طول بدنه : ۸۴ متر
طول دهانه بال : ۸۸.۴ متر
ارتفاع : ۱۸.۱ متر
وزن خالی : ۲۸۵,۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۶۴۰۰۰۰ کیلوگرم
قدرت هر موتور : ۲۲۹.۵ کیلونیوتون

 

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱۵,۴۰۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۳۶,۰۸۹ پا
 
سه نمای آنتونوف 225

سه نمای آنتونوف ۲۲۵

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225_Mriya

http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-225-mriya

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.