معکوس کردن نیروی رانش موتور (Reverse Thrust) | هوافضای جوان

معکوس کردن نیروی رانش موتور (Reverse Thrust)

از نیروی رانش موتور در شرایط معکوس هنگام نشستن و پس از تماس کامل چرخ ها با زمین جهت تولید نیروی Drag و کمک در کم کردن سرعت هواپیمای جت استفاده می شود همانطوری که می دانید خروج گازها از دهانه ی اگزوز موتور جت باعث تولید نیروی می شود که عکس العمل آن باعث حرکت هواپیما به سمت جلو می شود در این شرایط اگر جهت گاز های خروجی از موتور جت را تغییر دهیم نیروی رانشی در جهت مخالف حرکت هواپیما ایجاد می شود که باعث کم شدن سرعت جلو روندگی و متوقف شدن تدریجی و سریع هواپیما می گردد.
File Aug 19, 3 08 59 AM

Buckets Type.


بنابراین واضح است که هواپیما های مجهز به موتور جت به واسطه داشتن توانایی حرکت در سرعت های بسیار بالا در زمان فرود با شرایط حساس رو به رو می شوند زیرا سرعت فرود آنها در مقایسه با هواپیماهای غیرجت زیاد می باشد در موتور جت به واسطه عدم وجود ملخ نمی توان پسای قابل توجهی را انتظار داشت که در این صورت هواپیمای جت جهت فرود به باند طولانی تری احتیاج خواهد داشت برای حل مشکل و متوقف نمودن هواپیما در فاصله کوتاهتری از باند همانگونه که اشاره گردید جریان گازهای خروجی در قسمت اگزوز هواپیما به کمک دریچه هایی از حرکت به سمت عقب منحرف می شود که این امر باعث افت قابل توجه سرعت هواپیما میگردد.

File Aug 19, 3 08 45 AM

Clamshells Type.


File Aug 19, 3 08 31 AM

Cold Stream Type.


با توجه به این که نصب مکانیزم فوق بر روی موتورهای جت با افزایش و وزن و هزینه همراه است ولی امروزه شاهد هستیم که این مکانیزم بر روی جت های کوچک نیز نصب گردیده و باعث شده است که هواپیما های جت بتوانند در مسیر کوتاهتری از باند متوقف شوند، علاوه بر این امتیاز قابلیت مانور هواپیما نیز بر روی زمین بیشتر شده است.

 


یک دیدگاه در ”معکوس کردن نیروی رانش موتور (Reverse Thrust)

  • ۲ شهریور ۱۳۹۵ در ۲:۵۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    این فیلم آخر نوشته , بی نهایت حرف داره.
    انتخاب به جا و درستی بودش

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.