نیروی بالابر در بالگرد | هوافضای جوان

نیروی بالابر در بالگرد

کارتون میگ میگ رو که حتما دیدین. صحنه هاییش رو یادتون می یاد که روباهه تو هوا می دوید و تا وقتی که داشت می دوید مشکلی نبود اما وقتی متوجه می شد که چیزی زیر پاش نیست و یه لحظه تو هوا می ایستاد، سقوط می کرد؟ این دقیقا همون اتفاقیِ که برای هواپیما می یفته. هوا پیما نمی تونه رو هوا شناور باشه یا اصطلاحا روی هوا بایسته!  یعنی همونطوری که تو قسمت قبل گفته شد، حتما باید هوا روی بال هاش جریان داشته باشه تا بتونه لیفت تولید کنه، دقیقا به همین دلیلِ که باید ابتدا مدتی رو روی زمین حرکت کنه و بعد می تونه لیفت لازم برای بلند شدن رو تولید کنه. اما مواردی وجود داره که ما نیاز داریم در حالی که حرکت نداریم، نیروی رو به بالایی تولید کنیم و روی هوا بایستیم یا در مکان هایی(مثل کوهستان ها) امکان ایجاد باند وجود نداره و ما باید بتونیم نشست و برخاست رو به صورت عمودی، اجرا کنیم. راه حل در این مواقع چیه؟

جواب سوال هلی کوپتره. هلی کوپتر وسیله ایه که می شه با کمکش به صورت عمودی نشست و برخاست کرد، می شه به سمت چپ، راست و یا هر جهت دیگه ای حرکت کرد( برعکس هواپیما) و می شه با کمک اون تو هوا شناور بود. دلیل این تفاوت اینه که مکانیزم تولید نیروی بالابر هلی کوپتر و هواپیما کاملا متفاوته. شکل های زیر رو با هم مقایسه کنید:

helicopter airplane

باید بگم دلیل اصلی این تفاوت، پره ایه که روی هلی کوپتر قرار داره. ایرفویل های این پره طوری طراحی شدن که با چرخش پره، هوا رو به سمت پایین می کشن و باعث افزایش سرعت هوا می شن و در واقع به هوا نیرویی وارد کرده و به اون شتاب می دن. طبق قوانین نیوتن هر عملی، عکس العملی داره پس وقتی پره به هوا نیرویی به سمت پایین وارد می کنه، هوا هم به پره نیرویی به سمت بالا وارد می کنه و این همون نیروی بالابره. هلی کوپتر هم مثل هواپیما موتور داره، اما موتور اون به جای تولید نیروی تراست، وظیفه ی چرخوندن پره رو برعهده داره.

تا الان سه مدل نیروی بالابر رو یاد گرفتیم، اما فکر می کنید نیروی دیگه ای هم وجود داره که در حین حرکت به هواپیما وارد بشه؟ اگه جوابتون مثبته، راستاش چیه و به خاطر چی به وجود می یاد؟


یک دیدگاه در ”نیروی بالابر در بالگرد

  • ۳ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۲۴ ب.ظ
    پیوند یکتا

    می تونستی یکم زیبا تر بنویسی آخرشو.
    ما دو نوع نیرو برای رانش بیشتر نداریم :
    ۱- تراست (Thrust)
    ۲- گشتاور (Torque)
    چیزی هم که به قول شما “وظیفه ی چرخوندن پره رو برعهده داره” بهش میگن Torque
    و نیرو در موتور های توربو شفت(که در هلیکوپترها استفاده می شن) به جای خارج شدن از نازل و ایجاد تراست، صرف چرخاندن یک شفت میشه که اصطلاحا میگن :
    “تو موتورهای توربو شفت و توربوپراب، ما گشتاور می خوایم، نه تراست”

    (یک دانشجوی ارشد هوافضا-جلوبرندگی)

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.