فلپ (Flap) | هوافضای جوان

فلپ (Flap)

فلپ ها را می توان امروزه بر روی بال اکثر هواپیماها مشاهده نمود اثر افزودن Flap به لبه فرار بال معادل افزایش Camber بال است، بعضی از Flap ها نیز طول وتر بال را افزایش می دهند، این امر باعث افزایش مساحت بال و در نتیجه باعث کاهش زاویه حمله مورد نیاز برای تولید Lift می شود.
image
باز نمودن Flap ها تا حدود ٢٠ درجه در سرعت های پایین باعث افزایش نیروی Lift بدون افزایش زیاد نیروی پسا Drag می شود. بسیاری از هواپیماها Flap هایشان را تا حدود ١٠ تا ٢٠ درجه به منظور کاهش طول باند خزش پایین می آورند وقتی Flap ها بیش از ٢٠ درجه پایین می آیند پسا به سرعت افزایش می یابد به طوری که با افزایش کم و یا هیچ گونه تغییری در نیروی برآ همراه است.
image
افزایش نیروی پسا باعث افزایش نرخ کاهش ارتفاع میشود که در حین تقرب برای فرود مناسب است، فلپ ها ابزار کنترل ثانویه Secondary Control Device و یا ابزار افزایش برآ High Lift Device میگویند همانطور که که اشاره گردید با توجه به شرایط پروازی نقش Flap هم افزایش نیروی برآ و هم افزایش نیروی پسا می باشد و این نقش عمدتاً در شرایط نشست و برخاست بیشتر قابل توجه خواهد بود.
image
از تاثیرات عمده Flap بر روی بال می توان به موارد زیر اشاره کرد :
١-افزایش ضریب نیروی برآ در بال
٢-کاهش زاویه واماندگی (stall)
٣-کاهش سرعت واماندگی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.