انواع فلپ های هواپیماها | هوافضای جوان

انواع فلپ

فلپ ساده (Plain flap):

این نوع فلپ قسمتی ازلبه فرار را تشکیل میدهد که به بال لولا شده است و می تواند به شکل ساده سمت پایین حرکت نماید در زاویه حمله کم فلپ دارای بهره خوبی است ولی در زاویه های حمله زیاد به علت ایجاد یک منطقه نامنظم و گردابه ای که در سطح فوقانی فلپ تولید می شود ایجاد پسای زیادی می نماید که باعث کاهش بهره آیرودینامیکی می گردد.
image
فلپ جداشونده (شکسته) Split flap :

این نوع فلپ قسمتی از لبه فرار را تشکیل می دهد و ضمن پایین آمدن هیچ گونه حرکتی و یا به عبارتی جا به جائی به سمت عقب ندارد این نوع فلپ در دهه های ١٩٣٠ و ١٩۴٠ معرفی شد و یکی از انواع فلپ هایی بوده که بر روی هواپیماهای ساخته شده قرار داده میشد ، از نوع فلپ بر روی هواپیما های DC-3 و PC-7 استفاده شده است.
image
فلپ زپ (Zap flap) :

این نوع فلپ مانند نوع Split flap می باشد با این تفاوت که ضمن پایین آمدن کمی هم به سمت عقب حرکت کرده و مقداری سطح بال را افزایش می دهد و بنابراین باز خورد این عمل افزایش نیروی برآ می باشد ولی با این حال این نوع فلپ نیز مانند فلپ های نوع قبل تولید جریان نامنظم در سطح فوقانی آن می نماید که پسای هواپیما را افزایش می دهد.
image
فلپ فالر (Fowler flap) :

این نوع فلپ هم مانند Split flap می باشد با این تفاوت که ضمن پایین آمدن به شکل قابل ملاحظه ای به سمت عقب حرکت میکند و سطح بال را افزایش میدهد، همچنین شکافی بین لبه حمله فلپ و سطح زیر بال به وجود می آید، که باعث از بین رفتن جریان های نامنظم هوای سطح فوقانی فلپ و سطح زیرین بال می گردد زیرا جریان هوا با سرعت از داخل شکاف عبور نموده و جریان هوای نامنظم را با خود می برد.
image
فلپ شکافدار(Slotted flap) :

این فلپ قسمتی از لبه فرار بال را تشکیل می دهد و با فرمانی که از داخل کابین داده می شود به سمت عقب و پایین حرکت کرده و ضمن ایجاد یک تا چند شکاف برای ورود هوا از جدایش جریان هوای روی فلپ ممانعت می کند و همچنین انحنای بال را نیز در قسمت لبه فرار افزایش می دهد این نوع فلپ معمولاً در هوپیما های جت چند موتوره استفاده میگردد.
‏در فلپ های شکافدار ، شکاف های قابل ملاحظه ای بین بال و فلپ، مقداری از جریان هوا با انرژی زیاد را از زیر بال به روی فلپ می آورد بنابراین این مولکول های هوا برای زمان بیشتری به سطح فلپ می چسبند و باعث کاهش نیروی پسا و نهایتاً از واماندگی جلوگیری می نماید، به این ترتیب می توان گفت فلپ های دارای دو شکاف و یا سه شکاف در این امر نقش مهمی را ایفا میکنند، شایان ذکر است از فلپ های سه شکافه triple slotted در هواپیمای Boeing 747 استفاده شده است، این فلپ دارای سه قسمت Fore flap و Mid flap و Aft flap می باشد.
image
image


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.