Boeing C-17 Globemaster III - | هوافضای جوان

Boeing C-17 Globemaster III

یکی دیگه از هواپیماهای ترابری نظامی هواپیمای C-17 Globemaster III که توسط بوئینگ و شرکت مکدانل داگلاس طراحی و ساخته شده. بعد از این که نیروی هوایی ارتش آمریکا سفارش و نیاز به چنین هواپیمایی رو در دهه ۸۰ میلادی مطرح کرد شرکت مکدانل داگلاس طرح پیشنهادی خودش رو ارائه داد و تونست نظر نیروی هوایی رو جلب کنه.

C-17

C-17

هواپیمای استراتژیک C-17 برای جا به جایی بار و نیروها در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیره. اگر چه تولید این هواپیما در سال ۲۰۱۵ تموم شد ولی همچنان از این هواپیما در ناوگان نیروی هوایی آمریکا وجود داره و مورد استفاده قرار می گیره. بعد از این که بوئینگ شرکت مکدانل داگلاس رو خریداری کرد کار تولید این هواپیما متوقف نشد و بوئینگ به تولید این هواپیما ادامه تا جایی که در مجموع ۲۷۹ فروند از این هواپیما ساخته شد. قیمتی که برای هر فروند از این هواپیما در نظر گرفته بودند ۲۱۸ میلیون دلار بود.

جا به جایی سرباز

جا به جایی سرباز

اولین پرواز هواپیما C-17 در سال ۱۹۹۱ انجام شد ولی در ۱۹۹۵ از اون رونمایی شد و وارد ناوگان ارتش آمریکا شد. علاوه بر حمل و نقل از این هواپیما برای ماموریت های دیگه هم استفاده می شه از جمله امداد رسانی و رساندن دارو به مناطق مورد نیاز و عملیات تخیله هوایی. در عملیات های تخلیه هوایی جنس و موادی رو از انتهای هواپیما به بیرون پرتاب می کنند تا در منطقه مورد نظر فرود بیاد.

رها سازی بار توسط C-17

رها سازی بار توسط C-17

علاوه بر ارتش آمریکا کشورهای زیادی از این هواپیما خریداری کرده اند و در ناوگان خودشون استفاده می کنند برای مثال کشورهایی مثل استرلیا، کانادا ، هند ، کویت ، امارات ، قطر و انگلیس هم از C-17 استفاده می کنند.

C-17 متعلق به قطر

C-17 متعلق به قطر

مانند بسیاری از هواپیماهای باربری این هواپیما هم از بال های بالای بدنه استفاده کرده دلیل چنین طراحی کوتاه شدن ارابه های فرود است. وقتی ارابه های فرود کوتاه باشند فاصله هواپیما از سطح زمین کمتر است. مزیت کم بودن فاصله هواپیما نسبت به زمین راه تر بارگیری شدن هواپیماست. ماموریت اصلی این هواپیما هم جا به جایی بار است بنابراین این نوع طراحی خیلی به عملکرد مناسب این هواپیما کمک می کنه.

چهار موتور قدرت مند از نوع توربوفن بر روی این هواپیما نصب شده است. موتورهای هواپیمای C-17 زیر بال های پرنده نصب شده اند و با توجه به این که بال های هواپیما در بالای بدنه قرار دارند اگه دم افقی از نوع معمولی بود در جریان هوای پشت موتور قرار می گرفت. طراحان برای این که دم در جریان پشت موتور قرار نگیره از دم T شکل استفاده کرده اند. البته یه دلیل مهم دیگه هم برای استفاده از این نوع دم وجود داره و اون این که برای بارگیری سریع تر و راحت تر رمپ عقب در نظر گرفته بودند.

مدل های مختلفی از این هواپیما تولید شده که هرکدوم مزایایی نسبت به مدل های دیگه دارند برای مثال در مدل C-17A “ER” در قسمت وسط بدنه مخازن سوختی اضافه کردند که این مخازن می تونند برای برد هواپیما رو افزایش بدهند. در مدل C-17B موتورهای به کار گرفته شده قدرت بیشتری دارند تا طول باند هنگام برخاست کمتر بشه. علاوه بر این برای این که طول باند رو بیشتر کوتاه بکنند از فلپ های جدیدتری استفاده کردند که بتونند در هنگام برخاست نیروی لیفت بیشتری تولید کنند.

تیکاف سی 17

تیکاف سی ۱۷

این هواپیما تا حالا در جنگ های مختلفی شرکت کرده که از جمله اون ها می شه به حمله آمریکا به افغانستان و عراق اشاره کرد. در این جنگ ها حمایت لجستیکی لازم برای نیروی های زمینی توسط این هواپیما تامین می شده. بسیاری از تجهیزات مورد نیاز نیروی های زمینی توسط این هواپیما جا به جا می شده است.

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۳ نفر
ظرفیت : ۱۳۴ سرباز
طول بدنه : ۵۳ متر
طول دهانه بال : ۵۱.۷۵ متر
ارتفاع : ۱۶.۸متر
وزن خالی : ۱۲۸,۱۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۲۶۵,۳۵۰ کیلوگرم
قدرت هر موتور : ۱۸۰ کیلونیوتون

 

مشخصات عملکردی :

سرعت کروز : ۸۲۹ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱۰,۳۹۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۴۵۰۰۰ پا
طول باند برخاست : ۲,۳۰۰ متر
طول باند نشست : ۱۱۰۰ متر
سه نمای سی17

سه نمای سی۱۷

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_C-17_Globemaster_III

http://www.airforce-technology.com/projects/c17/

http://www.boeing.com/defense/c-17-globemaster-iii/

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.