آذرخش،افول یا اوج؟ | هوافضای جوان

آذرخش،افول یا اوج؟

شاید در بین مردم عامه با حداقل اطلاعات هم کم تر کسی پیدا شود که اسم جنگنده فوق پیشرفته F_35 را نشنیده باشد. به جرات می توان گفت قدرت جنگ روانی این جنگنده بسیار مخرب تر از قابلیت هایآن است!(البته منظورمان از این سخن ناتوانی این جنگنده نیست.)در این مقاله سعی می کنیم دید و بررسی متفاوت تری به این نماد فناوری صنعت هوافضا در چند دهه گذشته داشته باشیم و سعی براین باشد تا از ارائه مطالب تکراری به شما عزیزان خود داری شود.

هزینه توسعه این جنگنده تا کنون در منابع مختلف ۲۷۳ میلیارد دلار تا یک تریلیون دلار تخمین زده شده و لقب بزرگترین پروژه نظامی تاریخ را با خود به یدک می کشد.
در تولید این جنگنده فناوری های جدیدی استفاده شده که به چند مورد آن اشاره می شود.
*سطح مقطع راداری بسیار پایین این جنگنده که قابلیت دید اول و شلیک اول را به این جنگنده می دهد.و در نوع خود کم نظیر است(سطح مقطع راداری اف ۳۵ یک ده هزارم سوخو ۳۵ است) .

*بدنه خاص:بدنه این جنگنده از بی ام ای ومواد پلاستیکی کامپوزیتی تشکیل شده و اولین جنگنده ای به شمار می رود که با استفاده نانو لوله های کربنی و کامپوزیتی در بدنه آن به تولید انبوه رسیده است.

*استفاده از محرک های الکتروهیدرو استاتیکی به جای محرک های هیدرولیکی که موجب افزایش ایمنی وکاهش نقص فنی کنترلر های جنگنده  می شود.

*نمایشگر کلاه خلبان که اطلاعات را به جای نمایشگر بالای سرخلبان ،جلوی چشمان وی می آورد.

*زاویه حمله بالا ی ۵۰ درجه ای در سرعت ۱.۶ ماخ که  باعث افزایش مانور پذیر و عدم واماندگی می شود(در اف ۱۸ و ۱۶ این زاویه به ۳۰ درجه می رسید).

*سامانه فرامین صوتی که بعضی از دستورات با گفتار خلبان اجرا می شود.

*نمایشگر یک پارچه  و قابلیت سفارشی سازی توسط خلبان

*برنامه کامپیوتری با هشت میلیون لاین کد(چهار برابر اف۲۲)

*سامانه ALIS که اطلاعات جنگنده را درحین عملیات و پرواز  گرداوری می کند وباعث کمک به نیروهای پشتیانی جهت تعمیر و نگهداری بهتر و کاهش هزینه چشمگیر هر ساعت پرواز این جنگنده می شود.

*وجود کانوپی اتاقک مقاوم که در سورت رویارویی با شرایط بد آب وهوایی و پرندگان می تواند به خوبی دوام آورد.

*تنوع تسلیحاتی که این جنگنده را تبدیل به یک جنگنده بسیار انعطاف پذیر می کند.
هنوز بیشتر سامانه های این جنگنده مانند F_22(در صورت وجود)محرمانه باقی مانده.
HDAKS.COM16833_f
پیشرانه اف_۳۵

اف-۳۵ از یک موتور توربوفن به نام پرت اند ویتنی اف۱۳۵ ساخته شرکت پرت اند ویتنی بهره می‌برد. این موتور توربوفن توسعه یافته موتور قدرتمند اف ۱۱۹ جنگنده اف ۲۲ می‌باشد.
و در واقع پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین موتور توربوفن ساخته شده برای یک هواپیمای جنگنده است که توان تولید ۱۲۵ کیلونیوتن رانش خشک و ۱۹۱ کیلو نیوتون رانش به همراه پس سوز را دارد.موتور اف ۳۵ دارای سه نمونه است.F135_pw_100 که برای نمونه ای این پرنده است.F135_pw_600 دارای سامانه تغییر بردار رانش بوده  و برای مدل بی است.وF135_pw_400هم برای نمونه سی.
توانایی ابرکروز از اهداف طراحی جنگنده اف-۳۵ نبوده ولی این موتور قدرتمند توانایی ابر کروز را برای اف-۳۵ با سرعت ۱٫۲ ماخ برای طی مسافت ۱۵۰ مایل فراهم کرده است.همانگونه که گفته شد این موتور نسبت به سایر نمونه‌های هم رده خود، دارای بخش‌های کمتری می‌باشد که نیازمند بهسازی و افزایش اطمینان بیشتر نسبت به کارایی آن است. تمام بخش‌های موتورهای اف ۱۳۵ تنها با استفاده از ۶ ابزار دستی، قابل تعویض و ترمیم می‌باشند. علاوه بر این موارد، سامانه مدیریت سلامت موتور(Health Management System) به گونه‌ای طراحی شده است تا تکنسین‌های تعمیر و نگهداری زمینی بتوانند از تاریخ دقیق سرویس‌ها و تعمیرهای دوره‌ای و همچنین بازیابی اشکال‌های موتور آگاه گردند.
با این حال کمپانی پرت اند ویتنی بر این باور است که با استفاده از این گونه داده‌ها می‌توان زمان مورد نیاز و صرف شده جهت عیب یابی را تا ۹۴٪ نسبت به سایر نمونه‌های قدیمی کاهش داد.این سامانه پیشرانه مخصوص مدلی بی اف-۳۵ است و بخشی از سامانه مورد نیاز برای برخاست کوتاه و نشست عمودی اف-۳۵ بی است. فن بالابرنده پشت کابین خلبان قرار گرفته هنگام عملیات برخاست کوتاه یا نشست عمودی هوا را از بالا مکیده و با قدرت از خروجی پایین به بیرون می‌فرستد.

فن بالابرنده

این فن ساخته کمپانی بریتانیایی رولز-رویس است. فن بالابرنده نیروی لازم برای چرخش را از میله محرک متصل به موتور اصلی تأمین می‌کند و خود به تنهایی سامانه تولید نیرو ندارد. نیروی خروجی از فن بالابرنده بالغ بر ۸۹ کیلونیتون است.

فن بالابرنده اف_35

فن بالابرنده اف_۳۵

از مشخصات این پرنده که بگذریم می رسیم به بحث اصلی “شکست یا پیروزی برای امریکا؟”
شروع اصلی تردید ها در مورد این جنکنده از یک برنامه تلوزیونی که توسط یکی از شبکه های استرالیا در انتقاد از سرمایه گذاری این کشور در پروژه آذرخش بود،رقم خورد.یکی از منتقدان اصلی این برنامه طراح ارشد F_16 (جنگنده ای که یک چهارم ناوگان جنگنده های جهان را تشکیل می دهد) بود.از مهم ترین اظهارات وی می توان به نکات زیر اشاره کرد:
*نداشتن توانایی تغییر جهت سریع برای فرار از موشک ها وجنگنده ها
*نداشتن قدرت تحمل تمامی وزن توسط موتور!
*مافوق صوت نبودن
وی پیش بینی کرد که این جنگنده بیش تر از پانصد دستگاه تولید نخواهد شدوF_16 برتری خود بر این جنگنده را اثبات کرده و باعث شرمساری امریکا می شود!(برنامه نیروی هوایی امریکا خرید بیش از هزار فروند از این جنگنده و جایگزینی آن به جایF_16 که بدنه اصلی نیروی هوایی امریکا را تشکیل می دهد بود)
پیترگون بنیانگذار نیروی هوایی استرالیا هم ادعا کرد”این جنگنده توانایی رقابت ودرگیری با دشمنان خود در حوزه ما را ندارد”.
لی کلوس خلبان آزمایش جنگنده هم ضمن ابراز این احساس که اف۳۵ سریعتر وبزرگتر از اف ۱۶ است و موقع پرواز به خلبان احساس قدرت می دهد وهمچنین دارای بخش های فوق سری است که فعلا اجازه فاش شدن ندارد در نهایت به این نکته اشاره کرد که این پرنده در مقایسه با با اف ۱۶ دارای ضعف های اساسی است!
چند نقطه ضعف دیگر که در این جنگنده می توان به آن اشاره کرد قادر نبودن به ارسال تصاویر باوضوح بالا برای سربازان در میدان نبرد است.همچنین به دلیل کوچک بودن دماغه از برخی سنسور های قدیمی در این قسمت استفاده شده که یکی از موارد آن نداشتن توانایی تشخیص اهداف نشانه گذاری شده توسط سربازان در میدان نبرد است که در  نوع خود شاید فاجعه ای باشد!

f35b_c_line

f35b_c_line

اما چندین نکته حائز اهمیت است.وقتی چنین نقاط ضعف ساده که پی بردن به آن به هوش وتوانایی وعلم خاصی نیاز ندارد ویدایش آنان حاصل سهل انگاری طراحان نبوده بلکه حاصل انتخاب طراحان این پرنده بوده،این بحث را تداعی می کند که دراین بین انتخابی بین چند گزینه شکل گرفته واین به اصطلاح نقاط ضعف حاصل فدا کردن برخی امکانات برای رسیدن به امکانات بهتر بوده وحال این ابزار که تاکنون در مورد آن اطلاعاتی ذکر نشده باید در میدان نبرد احتمالی (امیدواریم هیچ جنگی در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتد) آزمایش خود را پس دهند.
در مورد مافوق صوت بودن هم این نکته قابل اشاره است که سرعت موشک های هوابه هوای امروزی وپدافندی ۳_۸ ماخ می باشد و فرار از آن ها کاری بسیار مشکل!حال برای جنگنده ای که ماهیتش ضربتی و ارزان قیمت است عاقلانه ترین روش تاکید بر قدرت جنگ الکترونیک و رادار گریزی می باشد.
جالب است بدانید که در اظهار اخیر توسط یکی از طراحان اف_۳۵ این ادعا مطرح شد که این جنگنده طوری طراحی شده که بتواند به راحتی از سامانه اس_۳۰۰ عبور کند.البته در آخرین حاثه سقوط که برای اف_۲۲ در اردن اتفاق افتاد برخی ادعا ها براین بود که این جنگنده پس از خروج از آسمان سوریه توسط سامانه اس ۳۰۰ مورد اصابت قرار گرفته ودر حین پرواز هم مورد شناسایی قرار گرفته شده بود.(سطح مقطع راداری اف ۲۲ یک دهم اف ۳۵است!)


یک دیدگاه در ”آذرخش،افول یا اوج؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.