نسبت مخروطی یا باریک شوندگی (Taper Ratio یا λ) | هوافضای جوان

نسبت مخروطی یا باریک شوندگی (Taper Ratio یا λ)

نسبت مخروطی، نسبت وتر نوک بال به وتر ریشه بال است.
λ=Ctip/Croot

به طور کلی مقدار نسبت باریک شوندگی بین ١(بال مستطیلی) تا صفر (بال مثلثی) تغییر میکند.
image
نسبت مخروطی بر دیگر پارامتر ها چه تاثیری میگذارد ؟

١- توزیع برآ روی بال را تغییر می دهد. هنگامی که توزیع برآ بیضوی باشد پسا حداقل است. بال بدون پیچش و بدون عقبگرد، باید به صورت بیضی باشد (مانند هواپیماهای قدیمی از جمله Spitfire). ولی بال با پیچش نیازی به آن شکل ندارد بلکه نسبت مخروطی این مسئله را حل می کند.

در این صورت مقدار برآ روی نوک بال کم می شود که مطلوب است یعنی گشتاور کمتری دارد و همچنین مسائل سازه ای کمتری خواهد داشت. از طرف دیگر عقب گرد اثر λ را کم کرده و باعث افزایش برآ در نوک بال میشود. پس یک بال با زاویه عقب گرد، باید نسبت مخروطی بیشتری نسبت به یک بال بدون عقب گرد داشته باشد. به هر حال مقدار λ مقداری باشد که بال توزیع برآی بیضوی بدهد.
image
٢- کاهش این پارامتر ساخت را مشکل تر کرده و هزینه ساخت را بالا می برد، زیرا در این صورت تیغه های بال (Ribs) بایکدیگر فرق کرده و روش ساخت هر یک با دیگری اختلاف دارد.
image
٣- کاهش نسبت مخروطی وزن را کاهش میدهد. بنابراین اصلی ترین معیار تعیین نسبت مخروطی، توزیع برآ روی بال به شکل بیضوی می باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.