مانورهای خاص | هوافضای جوان

۱۱.مانورهای خاص

مانور herbst :

یکی از روشهای دور زدن در جنگنده ها این مانور است. این نوع دور زدن برای مناطقی که فضای کمی وجود دارد مانند مناطق کوهستانی می تونه به کار بیاد و این که در درگیری های هوایی تغییر جهت سریع نیاز باشه. هر هواپیمایی نمی تونه این مانور رو اجرا کنه هواپیماهایی که بردار تراست قابل کنترل و سیستم های کنترل پرواز پیشرفته دارند می تونند چنین مانورهایی رو داشته باشند. اسم دیگه این مانور J-turn است.

این مانور در زاویه حمله های خیلی زیاد انجام می شه و این یعنی افتادن در استال (واماندگی). وقتی که یه هواپیما در استال می افته تقریبا می شه گفت مرگ حتمیه اما این جنگنده ها می تونند خودشون رو کنترل کنند. در حالت استال سطوح کنترلی هواپیما مثل ایلرون کار نمی کنند و کنترل جنگنده با تغییر جهت موتور انجام می شه. تو عکس زیر مراحل انجام مانور رو توضیح داده :

NASA_DFRC_Herbst_manuever_diagram

مطابق عکس بالا مراحل انجام این مانور به ترتیب زیره :

  • خلبان سرعت جنگنده رو به ۰.۵ ماخ یا بیشتر می رسونه
  • شروع به افزایش زاویه حمله می کنه و سرعتش رو کم می کنه
  • با تغییر جهت گاز خروجی موتور جنگنده رو کنترل می کنه (چون سطوح کنترلی از کار افتاده اند)
  • زاویه حمله به حداکثر خود در ۷۰ درجه می رسه
  • جنگنده شبیه به یک مخروط جهت خودش رو عوض می کنه
  • زاویه حمله کم می شه و سرعت زیاد می شه
  • جنگنده در جهت مخالف به حرکتش ادامه می ده

مانور Pugachev’s Cobra :

این مانور که به مانور کبری معروفه اولین بار توسط یه خلبان روسی سال ۱۳۶۸ در یک نمایش هوایی انجام شد. مثل مانور قبل این مانور هم در ناحیه استال می افته چون زاویه حمله ای که می گیره خیلی زیاده. از جمله اتفاقاتی که ممکنه تو این مانور بیفته خاموش شدن موتوره به دلیل این که چرخش سریع جنگنده ممکنه باعث نرسیدن هوا به موتور بشه بنابراین برای که این اتفاق نیفته باید دهانه ورودی هوا طراحی خاصی داشته باشه.

اسم این مانور به دلیل شباهت حرکتش با حرکت مار کبری مانور کبری قرار داده شده. تو این مانور جنگنده از حالت افقی به زاویه حمله های بالا و حتی تا ۱۲۰ درجه می رسه و دوباره به حالت افقی بر می گرده.

800px-Pugachev_Cobra

این مانور هم به توسط هر جنگنده ای قابل انجام نیست. از جمله جنگنده هایی که قابلیت انجام مانور کبری را دارند می شه به سوخو ۲۷ ، اف ۱۶ ، اف ۲۲ ، میگ ۲۹ و … اشاره کرد. فیلم زیر این مانور رو به خوبی نشون می ده.

مانور Kulbit :

این مانور هم توسط یه خلبان روسی برای اولین بار انجام شد. این مانور شگفت انگیز یه دور کامل رو در بر می گیره و جنگنده در فاصله خیلی کمی ۳۶۰ درجه می چرخد. این مانور شبیه به مانور کبری است با این تفاوت که حرکت چرخشی جنگنده در زاویه حمله ۱۲۰ در متوقف نمی شه و دور به صورت کامل زده می شه.

در مجموع جنگنده هایی که قابلیت تغییر جهت گازهای خروجی رو دارند می تونند چنین مانوری رو بزنند. از جمله جنگنده هایی که چنین قابلیتی رو دارند می شه به اف ۲۲ ، سوخو ۳۷ ، سوخو ۳۰ و میگ ۲۹ اشاره کرد.

800px-Su-37_Kulbit

مانو bell  :

مانور بل مانوری است که در اون جنگنده به سرعت صفر می رسه و از عقب به سمت زمین می یاد به دلیل این که سرعت صفر می شه دیگه نیروهایی آیرودینامیکی اثری نداره و خلبان به وسیله تغییر جهت موتور می تونه خودش رو کنترل کنه. بعد از سقوط از پشت به که توسط موتور انجام می شه جنگنده یه چرخش می کنه و به سمت زمین حرکت می کنه تا سرعت بگیره و به حالت عادی خودش برگرده. آخرین مانور فیلم زیر همین مانوره.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.