پیچش | هوافضای جوان

پیچش (Twist)

در صورتی که زاویه حمله نوک بال با زاویه حمله ریشه بال تفاوت داشته باشد می گویند بال دارای پیچش است. در صورتی که زاویه حمله نوک بال بیشتر باشد این پیچش را مثبت (washin) و در صورتی که کمتر باشد، منفی (Washout) گویند. معمولاً در هواپیما پیچش منفی بوده و بین صفر تا ٣- درجه است.
IMG_0131
دو علت اصلی استفاده از پیچش عبارتند از :
١-جلوگیری از واماندگی نوک بال قبل از ریشه.
٢-تغییر توزیع برآ در عرض بال به یک توزیع بیضوی که حالت بهینه ی توزیع برآ است.
البته وجود پیچش منفی باعث کاهش برآ میشود ولی در عوض از نظر ایمنی مشکل واماندگی حل شده است. هرچه پیچش یک بال بیشتر شود نوک بال قبل از ریشه بال وامانده می شود.
IMG_0130
به طور کلی بال میتواند دو نوع پیچش داشته باشد :
١- پیچش آئرودینامیکی (وقتی ایرفویل ریشه و نوک فرق داشته باشند)
٢- پیچش هندسی (وقتی ایرفویل ریشه و نوک فرق داشته باشند)
از نظر ساخت پیچش آئرودینامیکی مشکل تر است.
تعیین مقدار پیچش میتواند با ملاک بیضوی بودن توزیع برآ بدست آید.


2 دیدگاه در ”پیچش (Twist)

  • ۲۸ مهر ۱۳۹۵ در ۹:۳۹ ق.ظ
    پیوند یکتا

    در عکس اول دیدم که بال سمت چپ washout است و بال سمت راست washin است.

    میخواستم بدونم که در ایجاد نیروی لیفت اختلال ایجاد نمیکند یعنی تولید نیروی لیفت سمت ها با هم متفاوت نمیشوند؟

    پاسخ
    • ۳۰ مهر ۱۳۹۵ در ۶:۱۳ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      دقیقا کار پیچش این هستش که توزیع برآ رو تغییر بده و به یک توزیع برآی بیضوی تبدیل کنه،، قبلاً از بال بیضوی استفاده میشده ولی چون خیلی هزینه زیاد میشده دیگه از این نوع بال استفاده نمیکنن و سعی میکنن با انجام کارهابی مانند Twist,Taper و… توزیع برآ رو شبیه بال بیضوی شکل کنن.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.