Antonov An-124 Ruslan - | هوافضای جوان

Antonov An-124 Ruslan

هواپیماهای مختلفی در دنیا به منظور ترابری و جا به جایی بار طراحی و ساخته شده اند اما فقط تعداد انگشت شماری از اون ها هستند که استراتژیک هستند. یکی از این گونه هواپیماها، هواپیمای آنتونوف ۱۲۴ است که توسط شرکت آنتونوف تولید می شه.

تولید این هواپیما مربوط به قبل از فروپاشی شوروری می شه و اولین پرواز اون در سال ۱۹۸۲ انجام شده. بعد از انجام اولین پرواز این هواپیما عملیات تولید اون در اوکراین شروع شد و تا حالا هم ادامه پیدا کرده. تا سال ۲۰۱۶، ۵۵ فروند از این هواپیما تولید شده که قیمت اون بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاره. البته در سال ۲۰۱۴ به دلیل اختلافات سیاسی بین اوکراین و روسیه تولید اون متوقف شده.

آنتونوف 124

آنتونوف ۱۲۴

به نظر میاد که تعداد کمی از اون تولید شده باشه ولی این طور نیست به دلیل این که این گونه هواپیماها استراتژیک هستند و زیاد زیادی از اون ها تولید نمی شه. با وجود این که ۵۵ فروند از این هواپیما تولید شده کشورهای دیگه به غیر از روسیه و اوکراین هم از اون استفاده می کنند برای مثال لیبی ، امارات و انگلستان از این هواپیما خریداری کرده اند.

قبل از این که هواپیمای باربری Boeing 747-8F تولید بشه آنتونوف ۱۲۴ برای سی سال بیشترین وزن برخاست رو در میان هواپیماهای باری و مقام دوم هواپیماها از لحاظ سنگینی رو داشت. این هواپیما در میان هواپیماهای نظامی همچنان جزء بزرگترین هاست.

آنتونوف ۱۲۴ هم برای ماموریت های نظامی استفاده می شه و هم غیرنظامی. تقریبا ۱۰ فروند از اون به منظور جا به جایی بارهای تجاری به کار گرفته می شوند.

آنتونوف 124 در حال بارگیری تجهیزات نظامی

آنتونوف ۱۲۴ در حال بارگیری تجهیزات نظامی

برای این که این هواپیما بتونه عملیات بارگیری راحتی داشته باشه بال های اون رو بالای بدنه قرار داده اند. با این کار طول ارابه های فرود کوتاه تر می شه و بدنه هواپیما به زمین نزدیک تر می شه. هواپیماهای باری باید علاوه بر این که بتونند بارهای سنگین رو جا به جا کنند باید توانایی جا به جایی بارهای حجیم رو هم داشته باشند. برای همین منظور باید درب های بزرگی داشته باشند که بارها به راحتی درون اون ها جا بگیرند.

آنتونوف 124 هواپیمای بال بالا

آنتونوف ۱۲۴ هواپیمای بال بالا

در آنتونوف ۱۲۴ برای بارهای حجیم دو راه حل پیش بینی شده. یکی باز شدن کامل دماغه است و یکی هم باز شدن انتهای بدنه هواپیماست. با این دو روش درب های بزرگی در ابتدا و انتهای هواپیما قرار داده شده که عملیات بارگیری رو آسون می کنه. تصویر زیر دربی که در جلوی هواپیما تعبیه شده نشون داده شده. روس ها این نحوه بارگیری از دماغه رو از هواپیمای آمریکایی C-5 Galaxy یاد گرفتند.

بارگیری از دماغه

بارگیری از دماغه

آنتونوف ۱۲۴ با این که کوچکتر از هواپیمای C-5 Galaxy است ولی توانایی اون در حمل بار ۲۵% بیشتره. ارابه های فرودی که برای این هواپیما در نظر گرفته می شوند باید طوری باشند که وزن هواپیما رو بتونند تحمل کنند. برای همین به صورت متوالی چرخ هایی رو در زیر بدنه قرار داده اند.

ارابه فرود آنتونوف 124

ارابه فرود آنتونوف ۱۲۴

مدل های مختلفی از این پرنده ساخته شده که بعضی از اون ها مصارفشون با هم فرق می کنه برای مثال مدل An-124-100 برای بارهای تجاری مورد استفاده قرار می گیره. در مدل An-124-150 وزن محموله ای که حمل می کنه افزایش پیدا کرده. و در مدل An-124-200 از موتور های جنرال الکتریک استفاده شده.

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۴-۶ نفر
وزن محموله : ۱۵۰,۰۰۰ کیلوگرم
طول : ۶۸.۹۶ متر
دهانه بال : ۷۳.۳ متر
ارتفاع : ۲۰.۷۸ متر
وزن خالی : ۱۷۵,۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۴۰۵,۰۰۰ کیلوگرم

 

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۸۶۵ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۸۰۰ تا ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت
برد : ۵,۲۰۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۳۹,۳۷۰ پا

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-124_Ruslan

http://www.airforce-technology.com/projects/an124/

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.