اسپار یا تیرک | هوافضای جوان

اسپار یا تیرک

همه سازه های مهندسی از یک اسکلت داخلی استفاده می کنن که گاهی ما ممکنه اونها رو نبینیم. مثلا شاسی در خودروها و ستون و اسکلت در ساختمان ها مثال هایی از این قبیل هستند. همونطور که می دونید در هواپیما هم سازه داخلی وجود داره اما مثل خودروها اسمش شاسی نیست بلکه نامگذاری های مخصوص خودش رو داره که در ادامه قصد داریم در مورد مهمترینش صحبت کنیم. اسپار یا تیرک اصلی؛ اگه به درس های بخش سازه مراجعه کرده باشید حتما در این مورد اطلاعاتی بدست آوردید، اطلاعاتی در مورد اینکه سازه بال و بدنه هواپیما از چه قسمت هایی تشکیل شده و هر کدوم چه وظیفه ای رو برعهده داره. شماتیک ساده سازه بال در شکل زیر آورده شده، در هواپیماهای پیشرفته و بزرگ شکل این اجزا ممکنه کمی متفاوت باشه اما معمولا چیدمان کلی اجزا به همین شکل هست.

اجزاء داخلی سازه بال هواپیما

اجزاء داخلی سازه بال هواپیما

سازه بال ایرباس A-350 در حال تست

سازه بال ایرباس A-350 در حال تست

سازه بال وظیفه تحمل نیروی برآ رو برعهده داره همچنین ممکنه محل نصب موتورها، مخزن های سوخت و … باشه. تصور کنید که بال باید نیروی بیشتر از وزن کل هواپیما تولید کنه و فقط هم از یک سمت به بدنه متصل شده، بنابراین تحت تاثیر نیرو های متعدد و بزرگی قرار داره. اسپار یا اسپارها وظیفه تحمل همه این نیروها رو برعهده دارن و مانند یک تیرک در طول بال قرار داده میشن. اگر نیروها به بخش های دیگر بال هم وارد میشه اما در نهایت همه این نیروها به اسپار منتقل خواهد شد.

اسپار باید در برابر خمش بسیار مقاوم باشه چون مهمترین بار وارد شده بر آن، ممان خمشی هست که بخاطر نیروی گسترده برآ که در سراسر بال توزیع شده، ایجاد میشه. شکل اسپارها تا حد زیادی شبیه تیرهای ساختمانی هست، چون اغلب تیرهای ساختمانی که صورت افقی در اسکلت ساختمان قرار داده میشن همین وظیفه یعنی تحمل نیروهای خمشی رو برعهده دارن. اسپارها ممکنه شکل های مختلفی داشته باشن اما در نهایت یک وظیفه مشترکی رو برعهده داشته و در جعبه بال قرار خواهند گرفت. جعبه بال یک اصطلاح در مهندسی سازه هست که اجزا مختلف بال در اون قرار گرفتند. صحبت از شکل های مختلف اسپار کردیم، جالبه بدونید در بعضی از پهپاد های نسبتا کوچک، اسپار معمولا بشکل لوله ای و از جنس آلومینیوم یا کربن هست.

اسپار یک هواپیمای مسافربری در حال تست های سازه های

اسپار یک هواپیمای مسافربری در حال تست های سازه ای


3 دیدگاه در ”اسپار یا تیرک

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ در ۵:۲۲ ب.ظ
    پیوند یکتا

    محل نصب اسپار جای مشخصی باید باشه؟
    چون برای مسابقات استادمون گفت اسپار رو در جای باید بزاریم که بیشترین نیرو بر اونجا وارد میشه

    پاسخ
    • ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ در ۴:۲۳ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سوال خوبیه، بله تا حدی جای مشخصی داره؛ همونطور که میدونید وظیفه اصلی اسپار تحمل نیروی خمشی ناشی از تولید نیروی برآست و به همین خاطر چون برآیند نیروی برآ معمولا در یک چهارم بال یا همونجایی که ریب (ایرفویل) بیشترین ضخامت رو داره وارد میشه، بنابراین اسپار یا تیرک هم لازمه در این محل قرار بگیره یعنی جایی که استاد راهنمایی کرده. این قسمت محل قرار گیری تیرک اصلی هست اما شما میتونید برای بالا رفتن استحکام بیشتر، اسپارهای کوچکتر دیگری هم در سازه بال قرار دهید، اما باید حواستون به افزایش وزن سازه هم باشه!
      موفق باشید

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.