مخازن تحت فشار | هوافضای جوان

مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار از سازه‌های مهم در دنیای مهندسی مکانیک هستند. مهمترین کاربرد این مخزن‌ها در هوافضا، مربوط به مخازن ذخیره سوخت در موشک‌های سوخت جامد و سوخت مایع است. همونطور که از اسم این سازه‌های مهم پیداست، وظیفه تحمل فشارهای بسیار زیاد رو برعهده دارند و تحت تنش‌های اصطلاحا حلقه‌ای و طولی بزرگی قرار دارند. یعنی در همه جهت به آنها نیرو وارد می‌شه، هم در طول مخزن و هم در حلقه یا محیط مخزن. اگرچه مخازن موشک‌های سوخت مایع نسبت به سوخت جامدها تحت فشارهای بالا قرار ندارند اما قسمت محفظه احتراقشون که سوخت و اکسید کننده در اونجا باهم محترق می‌شوند تحت فشارهای خیلی بالا قرار دارند. بنابراین مهندس‌های سازه باید با دقت خیلی زیادی این مخزن‌ها رو طراحی کنند چون هرگونه اشکال هر چند کوچک می‌تونه باعث انفجار مخزن بشه و حادثه‌های زیادی هم به همین دلیل برای موشک‌های نظامی و غیر نظامی در هنگام تست‌ها و حتی در حین پرتاب‌های عملیاتی پیش اومده.

تست راکت شرکت آرمادیلو

تست راکت شرکت آرمادیلو

مخزن تحت فشار یک موتور موشک که در قسمت ابتدایی نازل قرار دارد

مخزن تحت فشار یک موتور موشک که در قسمت ابتدایی نازل قرار دارد

موضوع دیگری که در مخازن پرفشار خیلی اهمیت داره نوع مواد به کار رفته در ساختشونه. این موضوع از جنبه‌های مختلفی مثل استحکام بالا و همچنین عدم واکنش با مواد شیمیایی و سوخت موشک مورد توجه مهندس‌های سازه ست. البته نوع فلز یا ماده بکار رفته ارتباط مستقیمی با کاربردشون داره. معمولا مخزن‌های فلزی جنسشون از فولادهای مستحکمه و مخزن‌های غیر فلزی یا کامپوزیتی هم از نخ‌های کربن و به روش رشته پیچی ساخته می‌شوند.

مخزن کامپوزیتی در حال رشته پیچی با نخ های کربن

مخزن کامپوزیتی در حال رشته پیچی با نخ های کربن


4 دیدگاه در ”مخازن تحت فشار

  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در ۴:۴۲ ب.ظ
    پیوند یکتا

    مخازنی که با الیاف کربن یا کامپوزیت درست می شوندچطور اتش نمیگیرند

    پاسخ
    • ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ در ۵:۵۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      کامپوزیت های کربن به دلیل ویژگی های ذاتی خود ماده کربن در مقابل حرارت مقاومت خوبی دارند اما این مقاومت هم حد مشخصی دارد. البته رزین بکار رفته در آنها هم بدلیل اینکه یک ماده پلیمری است، در حرارت های بالا و خیلی مداوم، موجب کاهش استحکام مخزن خواهد شد. البته این مخازن دارای یک هسته نازک فلزی هستند و بعلاوه اینکه اگر برای مخزن احتراق بکار برده شوند حتما در آنها از یک لایه عایق داخلی استفاده خواهد شد.

      پاسخ
    • ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ در ۳:۲۶ ب.ظ
      پیوند یکتا

      موفق باشید

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.