پهپاد اسکای لارک | هوافضای جوان

پهپاد اسکای لارک

پهپادهای تاکتیکی سبک که قابلیت حمل و استفاده راحتی داشته باشند همیشه مورد توجه نیروهای رزمی پیاده است. نیروهای ویژه‌ای که لازمه در هر لحظه شناخت دقیقی از محیط پیرامون خود داشته و یا اطلاعات جدیدی از نیروی های دشمن بدست بیارند. اسکای لارک هم یکی از پهپادهاییه که می‌تونه تمام خواسته و نیازهایی که از یک پهپاد تاکتیکی وجود داره رو برطرف کنه و وظیفه اصلی اون شناسایی و جاسوسی است.

elbit-systems-skylark-i-le-mini-uas

نحوه پرتاب اسکای لارک ۱ با استفاده از کش

 پیکربندیه این پهپاد عجیبه و در نگاه اول جلب توجه می‌کنه، اما این پیکربندی حاصل ویژگی‌هاییه که در نوع خودش جالبه؛ در ادامه در مورد این ویژگی‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

skylark_i_le_uas

اسکای لارک ۱ آماده برای پرواز

اسکای لارک در دو نمونه مختلف ساخته شده که نمونه دوم اون دارای ابعاد متفاوتی با نمونه اول بوده و به دلیل وزن بیشتر از روی پرتابگر ریلی شروع به پرواز می‌کنه. البته اسکای لارک نمونه سوم هم داره اما شکل اون بطور کامل متفاوت با دو نمونه اول است و فقط شباهت اسمی با اونها داره که در مقاله دیگری به اون خواهیم پرداخت. البته نمونه اول دارای دو نوع مختلفه که نوع اول نوک بالهایی به شکل مستطیل داره و نوع دوم که با نام ال ای (LE) شناخته میشه نوع بهینه سازی شده بوده و نوک بالهاش انحنای بیشتری داره.

نمونه اول اسکای لارک قابلیت حمل توسط نفر رو داشته و در یک کوله پشتی قرار می‌گیره و برای انجام ماموریت نیاز به دو اپراتور یا سرباز داره. آماده‌سازی این پهپاد زمان زیادی نمی‌بره و فقط کافیه پس از سر هم بندی و قرار دادن آنتن ارسال و دریافت اطلاعات، با اتصال یک کش و سپس پرتاب اون پرواز شروع بشه. این پهپاد دارای یک موتور الکتریکی با صدای بسیار کمه که باطری‌های اون در هر بار شارژ پروازی دو الی سه ساعته رو فراهم می‌کنه و نکته جالب این موتور اینه که تقریبا از فاصله ده متری صدای اون شنیده نمی‌شه. مواردی نظیر پرواز خودکار، دوربین‌های اپتیکال، مجموعه‌ای از سنسورهای متنوع، پرواز در شب و ارسال زنده تصاویر از جمله قابلیت‌های دیگر این پهپاد هستند.

skylark_1

آماده سازی اسکای لارک ۱

یکی از ویژگی‌های جالب این پهپاد استفاده از یک روش ابتکاری برای فرود است. فرود روی باند یا با تور انجام نمی‌شه بلکه پهپاد در ارتفاع نزدیک زمین سرعتش رو به کمترین میزان می‌رسونه و در حالت واماندگی (استال) قرار می‌گیره و سرعت به صفر می‌رسه سپس یک کیسه هوا شبیه کیسه هوای خودرو سریعا از زیر بدنه بیرون میاد و پهپاد بدون هیچ آسیبی روی زمین به صورت عمودی فرود خواهد اومد. بال‌ها هم در این فرود عمودی کمک بسیاری کرده و با ایجاد مقاومت هوا، سرعت زمین خوردن را تا حد زیادی کاهش خواهند داد.

8350b8297bc887e686bdb261b947507d

کیسه هوای فرود اسکای لارک ۱ ال ای (LE)

این پهپاد ۵۰ هزار دلاری که ساخت شرکت البیت رژیم صهیونیستی است کاربران دیگری در بیش از ۱۰ کشور از جمله کانادا، استرالیا، هلند و سوئد داره.

نمونه دوم اسکای لارک نمونه بزرگ‌تر اسکای لارک یک بوده و برای ماموریت‌هایی با برد بیشتر طراحی شده و در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد. برد این پهپاد به ۶۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده و برای شروع پرواز نیازمند یک ریل پرتاب ثابت یا متحرکه. کاربر خارجی این پهپاد در حال حاضر فقط کره جنوبی است. اطلاعات زیادی از مشخصات فنی و عملکردی این نمونه منتشر نشده است.

skylark2_wolf_2

پرتابگر خودرویی اسکای لارک ۲

2-skylark-ii

پرتابگر ثابت اسکای لارک ۲

جالبه بدونید نمونه ایرانی این پهپاد هم با الگوگیری از نمونه اصلی که بسیار به اون شبیه ست، در کشورمون طراحی و ساخته شده.

در فیلم زیر می‌تونید پهپاد اسکای لارک که به دست نیروهای حماس افتاده رو ببیند.

مشخصات فنی و عملکردی اسکای لارک ۱ به شرح زیر است:

مشخصات فنی :

تعداد اپراتور: ۲ نفر
طول بدنه : ۲.۲ متر
طول بال : ۲.۴ متر
حداکثر وزن برخاست : ۵.۵ کیلوگرم
نوع موتور : الکتریکی

 

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۳۷ الی ۷۴ کیلومتر بر ساعت
برد : ۵ الی ۱۰ کیلومتر
نحوه برخاست : با دست (به همراه کش) و ریلی

 

منابع:

http://www.army-technology.com/projects/skylark-ii

https://en.wikipedia.org/wiki/Elbit_Skylark


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.