پروتئوس | هوافضای جوان

پروتئوس

پروتئوس هواپیمایی با پیکربندی بسیار منحصر به فرد و جالب است که زیر نظر شرکت Scaled Composites و به منظور بررسی و انجام آزمایش‌های ارتباطی و مخابراتی هواپیماهایی با برد و ارتفاع بالا در سال ۱۹۸۸ طراحی و ساخته شده. پروتئوس یا خدای دریا یکی دیگر از شاهکارهای طراحی برت روتان است، همان کسی که توانست با طراحی هواپیمای روتان ویجر رکورد دور زدن زمین را در طی ۹ روز ثبت کند. پروتئوس آنقدر جذابیت‌های ظاهری دارد که تک تک اجزایش خاص و دیدنی است و زمانی که اولین پروازش را در سال ۱۹۸۹ انجام داد بسیار مورد توجه علاقه مندان به پرواز و در در لیست طراحی‌های برتر همان سال‌ها قرار گرفت.

334256main_ec03-0085-3_full

پروئوس در حال انجام مانور بنک (دور زدن)

یک هواپیمای چند ماموریتی با دو موتور توربوفن که می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۱۹ کیلومتری بالا برود و بدون هیچ گونه سوخت‌گیری مجددی ۱۸ ساعت پرواز داشته باشد. این دو ویژگی پروازی باعث می‌شود که پروتئوس بسیار توانمند باشد. پروتئوس طوری طراحی شده که بتواند بدون خلبان و با استفاده از خلبان زمینی که در اتاق کنترل قرار می‌گیرد، پرواز کند. بعد ناسا به کمک آمد و با استفاده از سامانه‌های نوین ارتباط ماهواره‌ای هواپیما را بصورت خلبان خودکار به پرواز درآورد.

334220main_ec03-0085-10_full

پیکربندی جالب پروتئوس از نمای روبرو

نورثروپ گرومن و ناسا پروژه‌های تحقیقاتی مهمی را روی این هواپیما آزمایش کردند که اکثر آنها با موفقیت روی طرح‌های آینده آن‌ها بکار گرفته شد. این پروژه‌ها مربوط به سامانه‌های ارتباطی و راداری، سامانه‌های مربوط به ماهواره‌های علمی، سامانه‌های مطالعات هواشناسی، سامانه لیزرهای هوایی و حتی تست بمب بودند.

1443943

پروتئوس در حال حمل سامانه راداری که بعدها برای پهپاد گلوبال هاوک استفاده شد

جالب است بدانید پروتئوس رکوردهای مختلفی را از خود به جای گذاشته است. این رکوردها مربوط به یک کلاس پروازی خاص می‌شود که وزن هواپیماها در این کلاس بین ۳ تا ۶ هزار کیلوگرم بوده. پروتئوس موفق شده که رکورد حداکثر ارتفاع که بیش از ۱۹ کیلومتر است را از آن خود کند.

scaled_composites_proteus_in_flight_1

طراحی خلاقانه پروتئوس

پروتئوس ویژگی‌های جالب دیگری هم دارد، به عنوان مثال طول بالش که در حالت عادی ۲۳.۶۵ متر است با اضافه شدن دو قسمت دیگر به ۲۸ متر قابل افزایش است، یعنی  افزایشی حدود ۴.۳۵ متر! این بال برای هواپیمای دیگری با نام White Knight که وظیفه‌اش حمل فضاپیماهای  SpaceShipOne برت روتان و X-37  سازمان تحقیقات پیشرفته دارپا بود، انطباق داده شد و مورد استفاده قرار گرفت.

4634-1-f

White Knight در حال حمل فضاپیما

پروتئوس با نام مدل ۲۸۱ شناخته می‌شود. شرکت نورثروپ گرومن که بعدها مالکیت آن را بر عهده گرفت تغییراتی بروی هدایت و ناوبری آن انجام داد. البته این تغییرات بخشی از یک پروژه تحقیقاتی بود که پروتئوس وظیفه انجام آزمایش‌های آن را بر عهده گرفت و این شرکت نام آن را به مدل ۳۹۵ تغییر داد. از پروتئوس تنها یک فروند ساخته شده که همچنان در حال انجام پروازهای تحقیقاتی است.

0671183

محموله تحقیقاتی ناسا در زیر پروتئوس نمایان است

فیلمی از تست های پروتئوس:

 

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۲ نفر
طول بدنه : ۱۷.۱۷ متر
طول بال : ۲۳.۶۵ متر، قابل افزایش تا ۲۸ متر
ارتفاع : ۵.۳۸ متر
وزن خالی : ۲۶۵۸ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۵۶۷۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۲۰.۴۰ کیلو نیوتن

 

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۵۰۴ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱۸۵۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۱۹ کیلومتر

 

سه نمای پروتئوس و برخی اطلاعات هندسی آن:

dfrc-proteus-3wire

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_Proteus

http://www.scaled.com/projects/proteus

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-069-DFRC.html


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.