پیاگیو پی.180 آوانتی | هوافضای جوان

پیاگیو پی.۱۸۰ آوانتی

پیاگیو پی ۱۸۰ آوانتی هواپیمایی با ظاهر بسیار جذاب و مدرن است و اگر آشنایی چندانی با آن نداشته باشید، در ابتدا اینطور بنظر می‌رسد که طراحی آن مربوط به سال‌های اخیر است ولی در حقیقت اینطور نیست و بلکه مطالعات این هواپیما به سال ۱۹۷۹ بر می‌گردد یعنی حدود ۳۸ سال پیش. چهار سال پس از انجام اولین پرواز این هواپیما یعنی در سال ۱۹۹۰،  به طور رسمی از آن رونمایی شد. این هواپیما یکی از محصولات شرکت ایتالیایی پیاگیو است، شرکتی که از اولین‌های ساخت هواپیما در دنیا بشمار می‌رود. این شرکت در سال ۱۸۸۴ تاسیس شده، بنابراین در آن سال‌ها ارائه محصولی جدید از این شرکت با این پیکربندی خلاقانه، دور از انتظار نبوده.

آوانتی هواپیمایی با دو موتور هل دهنده (pusher) و با ظرفیت ۹ مسافر و وزن برخاست ۵۴۸۸ کیلوگرم از معدود هواپیماهای مسافربری است که در آن از سه سطح برآزا استفاده شده، یعنی علاوه بر بال و دم، یک کانارد یا بال دوم هم در دماغه آن کارگذاشته شده است. این موضوع باعث شد تحقیقات و تست‌های فراوانی در مورد کارایی این پیکربندی در تونل بادهای آمریکا و ایتالیا انجام شود، تست‌هایی که بیش از دو سال طول کشید و پس از آن نیز شرکت Learjet در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ در این تحقیقات مشارکت کرد و نتیجه آن اضافه شدن دو سطح با اثر پایدارکننده در قسمت انتهایی و پایین بدنه (ventral strake) بود. این هواپیما در نهایت  پس از ۱۰ سال تحقیق و توسعه توانست در سال ۱۹۹۰ گواهینامه خود را دریافت کند.

1210972

آوانتی۲ با رنگ آمیزی جذاب

تولید این هواپیما با ساخت ۱۲ فروند بدنه آغاز شد اما به دلیل مشکلات مالی موجود، ادامه تولید و مونتاژ چند سالی با مشکل همراه شد اما با حمایت گروهی از سرمایه گذاران خصوصی در سال ۱۹۹۸ به سرپرستی پیرو فراری که از سهامداران شرکت خودروسازی فراری بود، تولید آن از سر گرفته شد و همچنان نیز ادامه دارد. طبق اعلام شرکت سازنده، تا اواسط سال ۲۰۱۱، ۲۱۶ فروند از این هواپیمای ۷.۴ میلیون دلاری به مشتریان تحویل داده شده است. نمونه دوم آوانتی با تجربیاتی که از نمونه قبلی بدست آمده بود در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت گواهینامه‌های بین المللی شد.

piaggio_p-180_avanti_ii_at_limj

آوانتی های خارج شده از خط مونتاژ

این نمونه دارای تغییراتی در موتور بود که سرعت آن را ۱۸ کیلومتر بر ساعت افزایش داد. مصرف سوخت کمتر، سیستم‌های اویونیکی و ناوبری مدرن، نمایشگرهای اطلاعات پروازی و هواشناسی و … تغییرات دیگری بودند که در نمونه دوم لحاظ شدند و آوانتی ۲ را تبدیل به یک هواپیمای مدرن‌تر کردند. ویژگی‌های عملکردی و آیرودینامیکی آوانتی ۲ باعث شده مصرف سوختش ۴۰% کمتر از هواپیماهای جت هم رده‌اش باشد که در نوع خودش یک رکورد محسوب می‌شود؛ اگرچه نمونه اول هم به علت آیرودینامیک بهینه، عملکرد مناسبی در مصرف سوخت داشت.

1024px-piaggioavanti_ii_flightdeck

پنل کنترلی خلبان

همانطور که در شکل می‌بینید، یک سطح برآزا در جلو دماغه این هواپیما خودنمایی می‌کند. در حقیقت این قسمت بال دوم هواپیما محسوب می‌شود و به دلیل موقعیتش زودتر در وضعیت واماندگی قرار می‌گیرد و با ایجاد گشتاور معکوس از ورود بال به این وضعیت نامطلوب جلوگیری می‌کند. نکته جالب دیگر در پیکربندی این هواپیما، فرم بدنه آن است. فرمی که در سایر هواپیماها کمتر دیده می‌شود. شکل بدنه شبیه ایرفویل‌هایی است که در بال استفاده می‌شوند و جالب‌تر آنکه ۲۰% از نیروی برآی این هواپیما توسط بدنه آن تولید می‌شود. این شکل اگرچه باعث کوچک شدن کابین هدایت شده اما دید خوبی را برای خلبان فراهم می‌کند. همچنین این شکل، کابین میانی با فضای بسیار مناسب را برای مسافران فراهم کرده است. ایرفویل‌های سطوح برآزا به طور ویژه در یکی از مراکز تحقیقاتی طراحی شده که نتیجه آن کاهش قابل توجه پسا در پرواز کروز بوده است. این موضوع باعث شد که بال آوانتی ۲، تا ۳۴% درصد کوچکتر از بال‌های هواپیماهایی با پیکربندی معمولی شود. موقعیت قرارگیری موتورها موجب شده تا نویزهای کابین تا حد زیادی کاهش یابد و کابینی بسیار آرامی را برای مسافران مهیا کند. نویزهای خارجی این هواپیما نسبتا بالا است، اما در محدوده مجاز استانداردها قرار دارد.

2792044

موقعیت قرارگیری موتورها

3d_gallery_78

کابین وی آی پی آوانتی ۲

این هواپیما در نمونه‌های مختلفی تولید شده که علاوه بر ارتقاهای انجام شده در نمونه‌های جدیدتر، کاربردهای جدیدی هم برای آن تعریف شده که به شرح زیر هستند:

پی.۱۸۰ آوانتی:

اولین نمونه تولید شده

پی.۱۸۰ اِم:

نمونه نظامی با ترکیب یک پیکره مسافربری-جنگنده برای استفاده‌های همچون حمل شخصیت و حمل و نقل سبک

پی.۱۸۰ آر اِم:

نمونه مورد استفاده برای کالیبراسیون رادیویی

پی.۱۸۰ اِی اِم بی:

نمونه آمبولانس هوایی

پی.۱۸۰ آوانتی اِی پی اچ:

نمونه نقشه برداری هوایی

پی.۱۸۰ آوانتی ۲:

نمونه ارتقا یافته در بخش‌های اویونیک و موتور

ای وی اُ:

نمونه ارتقا یافته در سرعت و میزان لود فکتور

مارتیمه پترول:

نمونه ارتقا یافته آوانتی ۲ با بال بزرگتر

پیاگیو-سلکس پی.یک اچ اچ همرهِد:

نمونه بدون سرنشین که براساس نمونه آوانتی ۲ ساخته شده، در این نمونه دهانه بال افزایش پیدا کرده و توانایی حمل ۵۰۰ کیلوگرم محموله بیشتر به آن افزوده شده و سیستم مدیریت ماموریت از دیگر ویژگی‌های آن است. این نمونه قرار است در ارتش ایتالیا بکار گرفته شود و از سال ۲۰۱۶ وارد خدمت شده است. در حال حاضر ۴ کشور بلغارستان، کانادا، امارات و هلند از کاربران خارجی این هواپیمای ایتالیایی می‌باشند.

sp-mxi-polish-medical-air-rescue-lotnicze-pogotowie-ratunkowe-piaggio-p-180-avanti-ii_planespottersnet_183759

پی.۱۸۰ اِی اِم بی به عنوان آمبولانس هوایی

2853481

آوانتی ۲ نیروی هوایی بلغارستان

hammerheadcopy

پیاگیو-سلکس پی.یک اچ اچ همرهِد (نمونه بدون سرنشین)

مشخصات فنی:

تعداد خدمه پرواز: ۱-۲ نفر
تعداد مسافر: ۷-۹ نفر
طول بدنه: ۱۴.۴ متر
طول دهانه بال: ۱۴ متر
ارتفاع: ۳.۹۶ متر
وزن خالی: ۳۷۹۹ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۵۴۸۸ کیلوگرم
قدرت هر موتور: ۸۵۰ اسب بخار

 

مشخصات عملکردی:

حداکثر سرعت در ارتفاع: ۷۴۱ کیلومتر بر ساعت
برد: ۲۷۹۷ کیلومتر
سقف پروازی: ۱۲۰۰۰ پا
مصرف سوخت: ۰.۲۲ کیلوگرم بر کیلومتر

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_P.180_Avanti

http://www.piaggioaerospace.it/

http://www.flyingmag.com/aircraft/turboprops/piaggio-p180-avanti-ii


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.