جت آموزشی کوثر 88 | هوافضای جوان

جت آموزشی کوثر ۸۸

وظیفه اصلی جت‌های آموزشی آموزش خلبان‌های جوانی است که در آینده قرار است با هواپیماهای اصلی خود پرواز کنند. نمونه‌های مختلفی از این جت‌ها در تمامی نیروهای هوایی دنیا وجود دارد و تشخیص آنها از سایر هواپیماها ممکن است کمی مشکل باشد اما اگر کمی به پیکربندی آنها دقت کنید، مشخصاتی می‌بینید که می‌تواند در تشخیص وظیفه آن‌ها به شما کمک کند. جت‌های آموزشی معمولا جثه کوچکی داشته و دو نفره هستند و همچنین بال‌هایی با عقب روندگی (سوئیپ) کم از دیگر ویژگی‌های آنهاست.

در کشورمان از آغاز شکل گیری نیروی هوایی در سال‌های دور، هواپیماهای مختلفی وظیفه آموزش خلبان‌ها را بر عهده داشتند. آموزش اولیه بعضی از خلبان‌های نیروی هوایی نیز در خارج کشور انجام می‌شد. سال‌ها پس از انقلاب، تجربه جنگ تحمیلی و وجود تحریم‌های بین المللی مانع تامین و خرید هواپیمای مورد نیاز برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی از خارج بود، از این رو ضرورت داشتن جت‌های آموزشی و خودکفایی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت. تغییراتی بروی جنگنده اف-۵ به منظور راهکاری موقت و توسعه طرح‌های جدیدی مانند جت‌های درنا، تندر، تذرو۱ و ۲ و شفق در دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ شمسی در دستور کار قرار گرفته بود. متاسفانه این طرح‌ها به دلیل مشکلات فنی، توسعه‌ای و مدیریتی متعدد در ارائه یک محصول موفق، عملا شکست خوردند. اما تجربیات بدست آمده از آنها سرآغاز پروژه جدیدی به نام کوثر ۸۸ در اواخر دهه هشتاد شد. پروژه‌ای که به دلیل نوع اجرای آن، امیدهای زیادی در به ثمر نشستن آن وجود داشت و همچنان نیز وجود دارد.

1843612

جت های تذرو و جت درنا در نمایشگاه هوایی

خبر شروع پروژه‌ای به نام کوثر ۸۸ در سال‌های ابتدایی دهه جاری در رسانه‌ها منتشر شد و شمارش معکوس برای معرفی و رونمایی از آن آغاز شد. این شمارش در فروردین ۹۶ پایان یافت و کوثر پس از گذر هفت سال توانست آسمان آبی را از روی زمین ببیند و برای پر گشودن در آن لحظه شماری کند. کوثر طی مراسمی از آشیانه ساخت بیرون آمد. هواپیمایی با ویژگی‌های مثبت که در نگاه اول جلب نظر می‌کرد. اما کوثر همانند سایر هواپیماهای دنیا ابتدا لازم است در فرایند تست‌های مختلفی قرار گیرد. تست‌های زمینی سامانه‌ها، موتور و در پایان تست‌های پروازی مختلف، بخشی از مراحل طراحی خواهد بود که طی یک برنامه ریزی به انجام می‌رسد و سپس اصلاحات لازم انجام می‌شود. بنابراین حداقل چند سال تا عملیاتی شدن کوثر زمان نیاز است.

1396012610471769010533594

کوثر ۸۸ هنگام رونمایی و خروج از آشیانه ساخت

بنا به اعلام رسانه‌ها، طراحی این جت در یکی از مراکز تخصصی سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع انجام گرفته است. مرکزی تخصصی که کارشناسان آن به طور کامل به دانش روز و چرخه طراحی تا ساخت هواپیما مسلط هستند. موضوعی که در برخی از پروژه‌های مشابه در سایر مراکز تا حدی کمتر دیده شده است. به گفته مدیران این پروژه، حدود ۵۰۰ نفر در طی این بازه زمانی در پروژه کوثر ۸۸ مشارکت داشته و شرکت‌های خصوصی نقش قابل توجهی در آن ایفا کرده‌اند. این موضوع نشانه‌های خوبی از شکل گیری کاربردی دانش علمی و فنی طراحی با بکارگیری همه پتانسیل‌های موجود در کشور است.

photo_2017-04-19_18-08-12

مدل کوچک جت کوثر روی دستگاه پیشرفته تست و اندازه گیری توزیع جرم

%da%a9

تست های پروازی نمونه کوچک جت کوثر و پرواز به کمک پرتابگر

در تصاویر پخش شده از رسانه ها، کابین عقب و جلو کوثر دارای نمایشگرهای پیشرفته ای هستند که در هواپیماهای بروز دنیا از آنها استفاده می شود این امر نشان دهنده قابیلت های ویژه این جت آمورشی در هدایت و کنترل یکپارچه مدیریت پرواز توسط خلبانان است.

%da%a9-2

سامانه های اویونیک پیشرفته در کابین عقب و جلو جت کوثر

وزن برخاست کوثر در حدود ۸۵۰۰-۷۵۰۰ کیلوگرم تخمین زده می شود. احتمالا موتور این جت نخستین موتور توربوجت ملی (اوج) است که نمونه بومی سازی شده یک موتور خارجی می‌باشد. بردی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر و رسیدن به حداکثر سرعت ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر ویژگی‌های قابل تخمین این هواپیما است. این جت بومی علاوه بر آموزش می‌تواند به صورت یک جنگنده رزمی سبک یا پشتیبانی هم ایفای نقش کند و مطمئنا با مدیریت کارآمد، مقدمه‌ای برای ورود کشورمان به عرصه طراحی و ساخت جنگنده های سنگین‌تر خواهد بود.

1395053110333015184384910

موتور توربوجت ملی اوج

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.