بالگرد AH-1Z | هوافضای جوان

بالگرد AH-1Z

بعد از ساخت بالگرد AH-1 که به کبری معروف بود، تفنگداران نیروی دریایی آمریکا از این بالگرد تهاجمی در جنگ ویتنام استفاده کردند. کارایی مناسب این بالگرد باعث شد تا شرکت بل دست به ارتقاء اون بزنه و سری­‌های مختلفی مانند مدل سوپرکبرا (AH-1W) و آخرین مدل AH-1Z معروف به Zulu یا Viper رو تولید کنه. وایپر کمی هم از مشخصات بالگرد Bell-249 رو داره که یه مدل دو موتوره و چهار ملخه بود اما تولیدش ادامه پیدا نکرد. نیروی تفنگداران دریایی که به اهمیت یه بالگرد تهاجمی در جنگ ویتنام پی برده بودند ترجیح دادند تا سفارش ارتقاء کبری رو بدهند و از آپاچی­‌های تولید شده شرکت بویینگ استفاده نکنند.

بالگرد AH-1Z

بالگرد AH-1Z

ظاهر این بالگرد نسبت به مدل­‌های قبلی تفاوت زیادی نکرده اما نکته­­‌ی مهم در برنامه‌­های ارتقای این بالگرد تقویت استحکام سازه‌­های بالگرد بود، بنابراین بدنه و کابین از کامپوزیت ساخته شدند. سازه کامپوزیتی به دلیل ماهیت چند لایه­‌ای و استفاده از الیاف می‌تونه بار بیشتری رو تحمل کنه و در عین حال وزن کمتری داره و در واقع نسبت استحکام به وزنش بالاست. نیروی تفنگداران دریایی آمریکا ۱۸۹ بالگرد از این نوع رو سفارش داد که به دلیل صرفه جویی در هزینه فقط ۵۸ بالگرد کاملا نوساز بود و بقیه بالگردهای سوپر کبری بودند که به مدل زولو ارتقا پیدا کردند. تفاوت هزینه بین یک نمونه نوساز با یک نمونه ارتقا یافته چیزی حدود ۵ میلیون دلاره. پاکستان ۱۵ فروند از این بالگرد سفارش داده که با این سفارش موافقت شده و تا سال ۲۰۱۸ تمام سفارش رو تحویل می‌گیره. خبرهایی وجود داره که رومانی هم به خرید این بالگرد نزدیک شده.

کابین خلبان بالگرد AH-1Z

کابین خلبان بالگرد AH-1Z

بالگرد برای مقابله با موشک­‌های حرارتی در دهانه خروجی موتور از مواد سرامیکی استفاده کرده در نتیجه حرارت کمتری به بیرون انتشار پیدا می‌کنه همچنین دهانه  کمی انحراف به خارج پیدا کرده تا حرارت در پشت بالگرد متمرکز نشه و دما بالا نره. همچنین این بالگرد به سیستم خودکار چف و فلیر مجهزه تا وقتی لنزهای مجهز به سنسور فروسرخ که دورتادور بالگرد نصب شده هشدار داد فعال بشه و موشک شلیک شده به سمت بالگرد رو منحرف کنه.

دهانه خروجی موتور بالگرد AH-1Z

دهانه خروجی موتور بالگرد AH-1Z

موتور نصب شده روی این بالگرد از نوع توربوشفت و مدل T700-GE-401C ساخته شرکت جنرال الکتریکه.  قدرتی این مدل موتور تولید می‌کنه از مدل نصب شده روی سوپر کبری بیشتره یعنی حدود ۱۸۰۰ اسب بخار، در نتیجه این بالگرد  در مناطق کوهستانی افغانستان عملکرد خوبی رو از خودش در انجام مانورها نشون داد.

از تغییرات دیگه صورت گرفته روی بالگرد میشه به ملخ اصلی اشاره کرد. ملخ اصلی در مدل­‌های قبلی دو تیغه داشت که باعث می‌شد لرزش زیاد بشه. در زولو چهار تیغه وجود داره که در نتیجه هم ارتعاشات و لرزش‌­های بیهوده کاهش پیدا می‌کنه و هم صدایی که از چرخش ملخ بوجود میاد کم می‌شه که صدای کم برای یک بالگرد تهاجمی مزیت بزرگی حساب میشه تا بهتر بتونه کمین کنه. سیستم انتقال قدرت در این بالگرد تا حدود ۷۰ درصد تغییر داشته.

ملخ های بالگرد که وظیفه اصلی رو در تامین نیروی برآ به عهده داند دائما تحت بارگزاری کششی-فشاری قرار دارند بنابراین برای استحکام آنها ساختشون با مواد کامپوزیتی صورت گرفته. همچنین این قابلیت برای ملخ در نظر گرفته شده تا روی ناو جمع بشه و جای کمتری بگیره.

تیغه های ملخ بالگرد AH-Z

تیغه های ملخ بالگرد AH-Z

کابین خلبان و کمک خلبان اینبار با مانیتورهای دیجیتال و سیستم‌های هدایت ماهواره‌ه­ا مجهز شده. اصطلاحا بالگرد کابین شیشه ای دارد یعنی تعداد مانیتورهای دیجیتال استفاده شده زیاده. این بالگرد دو مانتیور ۶*۸ اینچ داره و یک مانیتور کوچکتر ۴*۴ اینچ که زیر مانیتورهای بزرگتر قرار گرفته. کابین عقب بیشتر برای شلیک اسلحه استفاده میشه. خلبان و کمک خلبان کلاهی دارند که علاوه بر اینکه اطلاعات پرواز روی اون مشاهده می‌کنند کنترل مسلسل رو هم در اختیار می‌گیرند و با نگاه کردن به هدف می‌توانند هدفگیری و شلیک کنند. کلاه به سامانه دید حرارتی جلوی دماغه بالگرد هم متصله. نمایشگر روی این کلاه رنگیه و در تمام شرایط نوری ( روز و شب) قابل استفادست.

سیستم هدفگیری بالگرد تغییرات زیادی داشته اگه یه دماغه بالگرد توجه کنید یک سیستم گوی شکل میبینید. درون این گوی یک دوربین دید حرارتی یک دوربین دید مدار بسته، سیستم نشانه گذاری لیزری و وتعقیب خودکار هدف قرار گرفته. وقتی بالگرد درحالت تهاجمی قرار داره این گوی به سمت بیرون میچرخه و میشه لنزهای این سیستم‌ها رو دید و در صورت عدم نیاز گوی میچرخه تا به لنزها آسیب نرسه.

نمایشگرهای دیجیتال داخل کاکپیت

نمایشگرهای دیجیتال داخل کاکپیت

تسلیحات

این بالگرد دیگه از راکت ضد تانک تاو استفاده نمیکنه و به جای اون از موشک هدایت پذیر هلفایر و راکت هایدرا استفاده می‌کنه.

همچنین یک توپ گتلینگ ۲۰ میلیمتری M197 سه لول در جلوی بالگرد نصب شده. دو عدد موشک هوا به هوای AIM-9 نیز در نوک بالچه‌های بالگرد نصب می‌شه.

راکت‌ها در دو لانچر زیر بالچه‌ها نصب می‌شوند. بالگرد می‌تونه آرایش‌های مختلفی از راکت‌ها رو با خودش حمل کنه. مثلا بالگرد می‌تونه دو لانچر داشته باشه که هرکدومشون چهارتا راکت هدایت لیزری رو حمل می‌کنه، اما بالگرد اگه بخواد راکت‌های غیر هدایت شونده از نوع هایدرا رو حمل کنه تعداد بیشتری رو می‌تونه همراه خودش ببره چیزی حدود دو تا چهار لانچر با ظرفیت ۱۹ راکت. اگر فقط هلفایر رو انتخاب کنه می‌تونه ۱۶تا از این نوع سلاح رو با خودش حمل کنه.

محل قرارگیری موشک هوا به هوا

محل قرارگیری موشک هوا به هوا

مشخصات

تعداد خدمه

۲ وزن خالی ۵۵۸۰kg برد ۴۲۵km

طول

۱۷.۸m بیشترین وزن برخاست ۸۴۰۰kg ارتفاع خدمت

۶km

عرض

۱۴.۶m موتور T700-GE-401c نرخ صعود

۸۵۰m/min

ارتفاع ۴.۳۷m بیشترین سرعت ۲۲۵mph شروع خدمت

۲۰۱۰

برای آشنایی بیشتر با این بالگرد ویدئو زیر رو تماشا کنید:

 

 

منابع:

 

http://www.military-today.com/helicopters/ah1z_viper.htm

http://www.bellhelicopter.com/military/bell-ah-1z

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1Z_Viper

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.