بالگرد Mi-24 Hind | هوافضای جوان

بالگرد Mi-24 Hind

این بالگرد توسط شرکت میل در زمان اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شده. این بالگرد هم یک بالگرد تهاجمی به حساب میاد و هم یک بالگرد ترابری و این باعث متمایز شدن این بالگرد شده و بهش لقب تانک پرنده داده شده. در سپتامبر ۱۹۶۹ اولین نمونه از این بالگرد پرواز آزمایشی داشت و نمونه اصلی در سال ۱۹۷۲ به عنوان اولین بالگرد تهاجمی ارتش شوروی خدمتش رو آغاز کرد.

نمونه‌­ها و پیشرفت

Mi-24A

نمونه اولیه این بالگرد v-24 نام داشت و میخائیل میل سرگروه طراحی شرکت میل اون رو طراحی کرده بود. این مدل از موتور میل ۸ استفاده می‌کرده که بعد از اون اسم mi-24A رو براش انتخاب می‌کنند.

موتور این نمونه اولیه تغییرات زیادی داشت. در طراحی اولیه همون موتور TV-2 رو داشت اما این موتور توان لازم رو برای حرکت بدنه سنگین این بالگرد در مانورهای مختلف نداشت و کارایی ضعیفی رو از خودش نشون می‌داد. با توجه به زره مستحکم و سنگین این بالگرد این موتور با مدل TV-3-117 جایگزین می‌شه. یک نمونه بالگرد تک موتوره و یک نمونه دو موتوره با همین نوع موتور برای آزمایش ساخته شد. این موتور ۱۷۰۰ اسب بخار توان داشت و نمونه تک موتوره ۷ تن و نمونه دو موتوره ۱۰.۵ وزن داشت.

دهانه خروجی موتور

دهانه خروجی موتور

همزمان با این تغییر موتور ملخ عقبی بالگرد از سمت راست دم به سمت چپ منتقل می‌شه. این ملخ سه تیغه داره. ملخ اصلی بالگرد ۵ تیغه داره. کابین این بالگرد بسار بزرگ و فضای زیادی داشت اما در ردیف اول سه خدمه یعنی خلبان بالگرد و مسئول تسلیحات و مسئول ناوبر کنار هم بودند این باعث می‌شد خلبان دید مناسبی نداشته باشه. در ردیف عقب فضایی برای ترابری سربازان وجود داشت که میتونست ۸ سرباز رو حمل کنه یا بجای اون یک محموله یک و نیم تنی رو منتقل کنه.

ارابه فرود این بالگرد با توجه به سنگینی اون از نوع جمع شونده است که این خودش باعث افزایش وزن بالگرد به دلیل وجود سیستم‌­های جمع شونده می‌شه اما برای بالگرد ترابری این نوع بالگرد لازمه و چون استفاده تهاجمی داره بهتره که بجای استفاده از یک ارابه ثابت در دل بالگرد جمع بشه.

برای افزایش کارایی بالگرد دو بالچه به اون اضافه شد که زوایه زیادی رو به پایین داره و به پایداری بالگرد در پرواز افقی کمک زیادی می‌کنه. این بالچه‌ها ۲۲ تا ۲۸ درصد از سهم لیفت لازم برای پرواز بالگرد رو تامین می‌کنند؛ همچنین  از این بالچه‌ها استفاده دیگه‌ای به منظور نصب پایلون‌ها برای تجهیز بالگرد به راکت و موشک­ استفاده می‌شه. زیر هر بالچه سه پایلون قرار داره که دوتا برای راکت و سومی که خودش یک پایلون دوتایی و معمولا نوک بالچه قرار داره برای حمل موشک ضد تانک استفاده می‌شه. این بالگرد دم افقی هم داره.

بالچه و نحوه قرارگیری تسلیحات

بالچه و نحوه قرارگیری تسلیحات

در دماغه یک مسلسل با کارایی پایین قرار داده شده که تک لول بود و در نتیجه سرعت آتش کمی داشت و هم زاویه چرخش زیادی نداشت و خلبان مجبور بود برای استفاده از اون کل بالگرد رو در جهت مناسب برای هدفگیری قرار بده. زیر دماغه سامانه هدایت موشک ضد تانک از نوع رادیویی نصب شده بود. از این بالگرد تعداد زیادی ساخته و حتی صادر هم شد.

Mi-24D

کمپانی بل تصمیم گرفت تا نقاط ضعف مدل قبلی رو از بین ببره. نقطه ضعف اصلی مربوط به دید خلبان بود بنابراین تغییراتی در کابین خلبان به وجود اومد. تعداد خدمه به دو نفر کاهش پیدا کرد که یک نفر افسر تسلیحات بود. برخلاف بالگردای آمریکایی مثل کبری که خلبان در جلو می‌شینه در هایند خلبان عقب و افسر تسلیحات در جلو قرار داره اما خلبان بالاتر از افسر خلبان قرار داره در نتیجه زاویه دید زیادی پیدا می‌کنه.

mi-24D

mi-24D

مسلسل قبلی تک لول بود و زاویه دید کمی داشت بنابراین یک گتلینگ چهار لول با زاویه حرکت بیشتر حدود ۷۰ درجه به طرفین و ۶۰ درجه پایین جایگزین شد و دیگه از یک حالت فانتزی در اومد و خلبان می‌تونست ازش استفاده کنه.

سیستم‌­های هدایت موشک ارتقا یافت و به حالت نیمه خودکار در اومد تا امکان استفاده از موشک ضد تانک AT-2C فراهم بشه و فقط هدفگیری توسط افسر تسلیحات صورت می‌گرفت و موشک توسط سیستم جدید به سمت هدف حرکت می‌کرد در نتیجه احتمال برخورد به هدف نسبت به حالت قبل چیزی حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد.

این نمونه مجهز به سیستمی شد تا بتونه موشک­‌های حرارتی رو دفع کنه و چف و فلیر هم به اون اضافه شد این بالگردها در ارتش شوروی جایگزین مدل قدیمی شد و در جنگ افغانستان شرکت کرد. مجاهدان افغانستان به این بالگرد لقب ارابه شیطان رو دادند. به نسخه صادراتی این مدل Mi-25 گفته می‌شه.

Mi-24V

از اینجا به بعد طراحی و تغییرات عموما بر اساس پیشرفت تسلیحات صورت می‌گرفت. به طور مثال موشک ضد تانک در این مدل برد بیشتری پیدا می‌کنه، سامانه هدفگیری تغییر می‌کنه تا افسر تسلیحات راحت­‌تر باشه؛ هچنین موتور بالگرد ارتقا پیدا می‌کنه و مصرف سوختش کم می‌شه. این مدل از سال ۱۹۷۶ وارد خدمت شد و حدود ۱۰۰۰ فروند از اون تولید شد. بعدها متوجه میشن که مسلسل نفوذ مناسبی نداره بنابراین اون رو با یک توپ ۳۰ میلی­متری جایگزین می‌کنند و اسم این مدل رو Mi-24P می‌گذارند. نام صادراتی که برای مدل V انتخاب شد.

mi-24v

mi-24v

Mi-35

این مدل از بالگرد در ۱۹۹۰ طراحی می‌شه اما تا ۲۰۰۵ وارد خط تولید نمی‌شه. تغییراتی که این مدل پیدا می‌کنه زیاده که یکی از اونها تغییرات بالچه‌هاست. اندازه بالچه­‌ها کوچکتر شد و بنابرین تعداد پایلون­‌های زیر هرکدوم به دوتا کاهش پیدا کرد. در زیر این پایلون‌­ها تا ۱۶ موشک ضد تانک AT-9 نصب می‌شه. این بالگرد از سیستم ناوبری مجهز به گلوناس علاوه بر جی پی اس بهره می‌بره. کابین این بالگرد هم شیشه‌­ای است یعنی از مانیتور استفاده می‌کنه. دوربین دید در شب و دید حرارتی به این بالگرد اضافه شد تا بتونه در شب هم مانورهای مختلفی رو انجام  بده. این بالگرد به دلیل تعمیر آسان و توانایی رزمی بالایی که داره مورد استفاده کشورهای زیادی بوده و در جنگ­های زیادی هم شرکت کرده و بالاترین ساعت حضور در جنگ رو بین بالگردهای تهاجمی دنیا داره.

mi-35

mi-35

 

مشخصات

سه نما از بالگرد mi-24

سه نما از بالگرد mi-24

 

قطر ملخ اصلی ۱۷.۳meters بیشترین وزن برخاست ۱۱,۱۰۰kg سرعت کروز ۲۹۵km/h
قطر ملخ کوچک ۳.۹meters وزن خالی ۸,۵۰۰kg برد ۴۵۰km
دهانه بال ۶.۵meters حجم سوخت داخل ۱,۸۴۰liter ارتفاع خدمت ۴,۵۰۰meters
طول بدنه ۱۷.۵m حجم سوخت خارجی ۵۰۰liters نرخ صعود ۱۵m/s
ارتفاع ۶.۵meters بیشترین سرعت ۳۳۵km/h بیشترین وزن تسلیحات ۱,۵۰۰kg

 

برای مشاهده پرواز و بارگذاری راکت‌ها روی این بالگرد ویدئو زیر رو تماشا کنید:

منابع:

http://www.military-today.com/helicopters/mil_mi24_hind.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-24

https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=70

http://www.airforce-technology.com/projects/hind

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.