هلیکوپتر Sikorsky X2 | هوافضای جوان

هلیکوپتر Sikorsky X2

ایکس ۲ یک هلیکوپتر آزمایشی ساخت شرکت شویتزر است که می‌شه از اون به عنوان سریع‌ترین هلیکوپتر موجود یاد کرد. گفته می‌شه که مهمترین ویژگی این هلیکوپتر، سرعت بالای اون نسبت به هلیکوپترهای دیگره اما فقط با یک نگاه به ظاهر این هلیکوپتر میتوان متوجه شد که فقط سرعت بالای اون نیست که این پرنده رو منحصر به فرد کرده، بلکه با طراحی خاصی که داره، نظر بیننده متخصص و فرد عادی رو به خودش جلب می‌کنه.

از لحاظ فنی، این پرنده جزو دسته‌ای از هلیکوپترها است که دارای ملخ جدا برای ایجاد نیرو محرکه رو به جلو است. همچنین، این پرنده دارای پروانه‌های هم محور است که نیروی وزن هلیکوپتر را خنثی می‌کنه. چند مورد از مزیت‌­هایی که پروانه‌های دو محوره نسبت به پروانه‌های عادی دارند عبارتند از حمل وزن بیشتر با قدرت موتور یکسان، کاهش نویز و همچنین اثرات و اغتشاشات کمتر بر زمین که برای نشست و برخواست در مکان‌های حساس‌تر و شلوغ‌تر مناسب است. پروانه‌های هم محور قبلا هم در چندین نوع پرنده به کار برده شده بود، اما ایده‌ی استفاده از پروانه‌های هم محور به همراه یک ملخ عقبی برای ایجاد نیرو محرکه رو به جلو، امری تازه محسوب می‌شه که باعث شده این پرنده بتونه لقب سریع‌ترین هلیکوپتر دنیا رو از آن خودش بکنه.

 

1

 

دلیل اصلی که این هلیکوپتر می‌تونه سریع‌تر حرکت کنه، نبودن پدیده ای به اسم “بی قرینگی” ( Dissymetry) در این هلیکوپتره. این پدیده وقتی اتفاق می‌افته که سرعت هلیکوپتر از حدی ( حدود۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) بیشتر بشه، نیروی برآ روی پره در سمت چپ هلیکوپتر با سمت راست اون به دلیل اختلاف سرعت هوای عبوری از روی پره، ایجاد ناهماهنگی و به اصطلاح بی قرینگی می‌کنه. این اختلاف در نیروی برا باعث میشه که هلیکوپتر به سمت پهلوی خودش بپیچه و به این دلیل هلیکوپترها مجاز نیستند تا با سرعت بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز بکنند. اما هلیکوپتر ایکس ۲ این مشکل رو با استفاده از پروانه‌های هم محور رفع کرده.

3

هلیکوپتر ایکس ۲، یک مدل دستکاری شده و الکترونیکی تر از مدل XH-59A  است. این مدل سال ۱۹۷۳ به صورت آزمایشی امتحان شد اما مشکلات فراوانی مثل کنترل دشوار برای خلبان، سر و صدا، نویز و ارتعاشات زیادی داشت. هر دوی این هلیکوپترها ساخته شرکت شویتزر هستند. این شرکت به دست برادران شویتزر در سال ۱۹۳۰ بنا شد که اولین شرکت خصوصی هواپیماسازی دنیا محسوب می‌شه. در سال ۲۰۰۵، شرکت شویتزر با اختصاص بودجه ۵۰ میلیون دلاری شروع به ساخت این پرنده کرد. در تصویر زیر، نمایی از هلیکوپتر مدل XH-59A را می‌بینیم که شباهت زیادی به هلیکوپتر ایکس ۲ داره.

4

 

اولین پرواز پرنده ایکس ۲ در ۲۸ اگوست سال ۲۰۰۸ به مدت ۳۰ دقیقه بود. سرانجام، در ۱۴ جولای ۲۰۱۱، هلیکوپتر ایکس ۲ با مجموع ۲۲ ساعت پرواز در ۲۳ پرواز آزمایشی، بازنشست شد. سیستم‌های نوین و پیچیده‌­ی خاصی در ساخت این هلیکوپتر به کار برده شده که مهمترین اونها در ادامه توضیح داده شده‌اند:

سیستم کاهش ارتعاشات: این سیستم شبیه سیستم کاهش نویز در هدفون‌ها عمل می‌کنه، سیستم ارتعاشی رو پیدا می‌کنه و سپس به سیستم تولید نیرو دستور داده می‌شه که یک نیروی مخالف اون به محل ارتعاش وارد کنه. این امر باعث خنثی شدن ارتعاش در اون محل می‌شه.

سیستم کنترل سیمی: به طور عادی هلیکوپترها یک اهرم کنترل دارند که با تغییر حالت آن اهرم مستقیما به پره‌ها نیرو وارد می‌شه و حالت پرواز رو تغییر میده، اما در سیستم کنترل سیمی این هلیکوپتر، با تغییر دادن این اهرم، یک سری دستور به کامپیوتر داده میشه و کامپیوتر با ایجاد نیرو بر روی پره‌ها، وضعیت هواپیما رو تغییر میده.

سیستم پروانه‌های ثابت: هلیکوپترهای معمول، با تغییر محور پره به سمت جلو، نیروی رو به جلو تولید می‌کنند که این امر باعث ناپایداری و ایجاد نویز شدید در هلیکوپتر می‌شه، در ایکس ۲، با پره‌های هم محور ثابت، این ناپایداری‌ها حذف شده است.

سیستم پروانه هل دهنده رو به جلو: پره عقبی برای ایجاد سرعت بیشتر نصب شده و در سرعت‌های بالا، بیشتر قدرت موتور را این پره مصرف می‌کنه.

5

این هلیکوپتر ویژگی‌ها و مزیت‌های خاصی داره. همچنین استفاده از سیستم‌های پیچیده در این پرنده، ساخت و نگهداری را به کاری دشوار تبدیل کرده. اما به نظر من این هلیکوپتر طراحی و تولید هلیکوپترها رو به عصر جدید وارد کرده و با ادامه این مسیر، هلیکوپترهای بهینه‌تری برای پرواز ساخته خواهند شد.

در زیر یک ویدیو از پرواز این هلیکوپتر را میبینیم:

ویژگی‌های عملکردی این هلیکوپتر در جدول پایین آورده شده:

به دلیل به تولید انبوه نرسیدن این پرنده، تعدادی از مشخصات این پرنده نامشخص است.

تعداد خدمه

دو نفر

طول

نامشخص

عرض

نامشخص

ارتفاع

نامشخص

موتور

LHTEC T800-LHT-801 TurboShaft

قدرت موتور

۱۸۰۰ اسب بخار

قطر پروانه

۸.۰۵ متر

مساحت پروانه

۵۰.۹ متر

وزن خالی

نامشخص

بیشینه وزن هنگام برخواستن

۳۶۰۰ کیلو گرم

سرعت کروز

۴۶۰ کیلومتر بر ساعت

رنج عملیاتی

۱۳۰۰ کیلومتر

ارتفاع پرواز

نامشخص

نرخ اوج گیری

نامشخص

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_X2

http://www.propilotmag.com/archives/2012/September%2012/A3_Rotor_p1.html

http://www.popularmechanics.com/flight/a6129/inside-sikorskys-record-breaking-helicopter-tech/

http://raider.sikorsky.com/x2-basics.asp

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.