اجزای موتور: محفظه احتراق (مقدمه) | هوافضای جوان

اجزای موتور: محفظه احتراق (مقدمه)

در این بخش از طرح درس پیشرانش، تصمیم داریم با یکی از مهم ترین بخش های یک موتور جت هواتنفسی، یعنی محفظه احتراق آشنا بشیم.

در درس اول پیشرانش متوجه شدیم که وظیفه اصلی هر موتور هوایی، به عقب پرتاب کردن هواست تا مثل شناوری که برای پیش رفتن در آب، آب رو به سمت عقب خودش هل میده و جلو میره، هواپیما هم بتونه همین کار رو با کمک موتورش انجام بده و به سمت جلو پیش بره.

همونطور که در درس اول توضیح داده شد و لازم نیست دلایلش رو تکرار کنیم، برای این هدف لازمه همونطور که شناگر با نیروی عضلات دست و پا به آب انرژی میده، در هواپیما هم باید به هوای عبوری از موتور انرژی داده بشه. وظیفه ی محفظه احتراق در یک کلام همینه: “افزایش انرژی جریان هوایی که از داخل موتور میگذره” این افزایش انرژی به وسیله ی سوزاندن سوخت در این جریان هوا انجام میشه و به صورت افزایش دما و سرعت جریان هوا بروز پیدا میکنه.

خب، تمام وظیفه ی محفظه احتراق رو در نیم خط بیان کردیم و کار سختی نبود، اما ببینیم انجام این وظیفه همینقدر ساده است؟ در ادامه بعضی از تکنولوژی های استفاده شده در محفظه احتراق رو مرور می کنیم تا هم با دشواری های انجام این وظیفه آشنا بشیم و هم با زیبایی هاش.

برای ساخت یک محفظه احتراق کارآمد، موانع و چالش هایی وجود دارند که مهندسین طراح باید برای آنها چاره اندیشی کنند. شاید عجیب باشه، اما بخشی از مهمترین این چالش ها، موارد زیر هستند:

  1. مخلوط شدن سوخت و هوا
  2. روشن نگه داشتن شعله در جریان هوا
  3. خنک کاری دیواره

خب، مطمئناً عناوین این چالش ها کمی طنز هستند، و شاید باورتون نشه شرکت های بزرگ تولید کننده ی موتورهای جت، با چنین موضوعاتی دست و پنجه نرم می کنند. اما، در صنعت موتورهای توربینی، غلبه بر این مشکلات به ظاهر پیش پا افتاده موجب توسعه ی بخش مهمی از فن آوری های فوق پیشرفته و بعضاً هیجان انگیز پیشرانش بوده است.

در ۳ درس آتی پیشرانش، به بررسی هر یک از موارد بالا در محفظ احتراق میپردازیم.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.