هواناو SR.N6 | هوافضای جوان

هواناو SR.N6

هواناو SR.N6 یک هواناو انگلیسی ساخت “شرکت هواناو بریتانیا” BHC)British Hovercraft Corporation) است. کلاس SR.N یکی از معروف‌ترین کلاس هواناوهای انگلیسی است که با نام کلاس وینچستر (با اسلحه وینچستر اشتباه نکنید) هم شناحته می‌شه. SR.N مخفف کلمه Saunders-Roe که نام یک کمپانی بزرگ محصولات هوایی و دریایی در انگلیس است بدست آمده. “شرکت هواناو بریتانیا” یکی از شرکت‌های زیرمجموعه کمپانی ساندرز-رو است و وظیفه ساخت هواناوهای این کمپانی رو برعهده داره. هواناوهای این شرکت با نام‌های SR.N1 تا SR.N6 موجود می‌باشند البته درحال حاضر این کلاس با نام BH تولید می‌شه و سری SR.N6 آخرین سری با نام SR.N  است و مدل بعدی با نام BH7 شناخته می‌شه. هواناو SR.N6 یکی از موفق‌ترین مدل‌های کلاس خودشه به طوری که یکی از تجاری‌ترین و پرتولیدترین هواناوها در سطح جهان است. SR.N6 نسبت به مدل قبلی SR.N5 در طول کشیده‌تر شده و همچنین ظرفیت حمل مسافر اون تقریبا به دوبرابر رسیده. تجربه‌های حین ساخت در این هواناو بعدها باعث ساخت بزرگترین هواناو غیرنظامی جهان (SR.N4) شد و باعت شد بسیاری از ویژگی‌های طراحی این دوتا شناور با هم یکی باشه.

در اواخر ۱۹۶۴ همزمان با برنامه طراحی بزرگترین هواناو غیرنظامی جهان، بحث طراحی یک هواناو بزرگتر از مدل‌های قبلی که صرفه اقتصادی برای حمل مسافر داشته باشه مطرح شد. خریدارهای هواناوهای مدل‌های قبل می‌گفتند که SR.N5 با ظرفیت حمل ۱۸ مسافر صرفه اقتصادی برای حمل مسافر نداره و این صحبت اونها باعث شد که مدل SR.N5 کلا به یک مدل نظامی تغییر کاربری بده و هواناو بزرگتر دیگه‌ای برای حمل مسافر طراحی بشه که SR.N6 اون هواناو بود. در شکل زیر می‌تونید نمونه‌ای از این دو هواناو رو ببنید.

هواناو SR.N6 سمت راست و مدل قبلی و کوچکتر هواناو SR.N5 سمت چپ

هواناو SR.N6 سمت راست و مدل قبلی و کوچکتر SR.N5 ذر سمت چپ

کار طراحی این هواناو رو “رِی ویلِر” (Ray Wheeler) رئیس طراحی شرکت هواناو بریتانیا انجام داده. یکی از نکات جالب در طراحی این هواناو اینه که طوری طراحی  شده که می‌شه تعداد صندلی‌های اون برای مسافرها رو از ۳۶ صندلی به ۵۸ صندلی افزایش داد بدون اینکه نیاز به ایجاد تغییر خاصی باشه. نکته جالب دیگر این هواناو ورودی مسافرانه که در جلوی هواناو در نظر گرفته شده و هنگام باز شدن درب بالشتک جمع شده تا مسافران و خدمه بتونن سوار هواناو بشن.

هواناو SR.N6 در حال جابجایی مسافر

هواناو SR.N6 در حال جابجایی مسافر

موتور این شناور، موتور “رولز-رویس گنوم”، یک موتور توربوشفت گرون قیمت با توان ۷۸۰ کیلووات، ساخت شرکت رولز-رویس است. این موتور هم پروانه این شناور که یک پروانه چهارپره، ساخت شرکت دواتی روتول (Dowty Rotol) است رو می‌چرخونه و هم فن دمنده هوای ۲.۱۳ متری وسط شناور رو. مدل اصلی این هواناو در قسمت انتهایی یک پروانه داره ولی به تعداد محدود نمونه‌های دو پروانه‌ای نیز طراحی شده که در شکل زیر پروانه انتهایی این شناور رو در مدل دو پروانه‌ای مشاهده می‌کنید.

srn6-propellers-from-side-47

یکی از مشکلات این هواناو گرون بودن تجهیزات موتور و هزینه نگه داری این هواناو است. علاوه بر تجهیزات گرون قیمت موتور، بالشتک این هواناو باید هر ۵۰۰ ساعت عوض بشه که هزینه این کار تقریبا با هزینه سوخت این هواناو برابره. اخیرا بالشتک این هواناو به شکل جدید و به صورت چین دار بازطراحی شد که باعث مانور بهتر و پایداری طولی بیشتر و کاهش سطح بالشتک شده. شکل زیر جزئیات طراحی و قسمت‌های مختلف این هواناو مثل جانمایی موتور، پروانه، فن و مسافران رو نشون می‌ده.

hover_23

همونطور که گفته شد این هواناو یک هواناو مسافربری با قابلیت حمل ۵۸ مسافر است، اما به دلیل محبوبیت عملکرد این هواناو چه در خشکی چه در اّب، مدل‌های محدود نظامی هم از این هواناو تولید شده که توانایی حمل ۵۵ سرباز مجهز و یا حمل ۶ تن تجهیزات نظامی رو داره. کشور خودمون هم در بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ اقدام به خرید ۸ فروند از این هواناو در مدل نظامی کرد که هنوز هم این هشت فروند در خدمت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند.

مدل نظامی هواناو SR.N6 در خدمت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

مدل نظامی هواناو SR.N6 در خدمت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

اولین استفاده از این شناور در سال ۱۹۶۵ در مسیر ۱۲۰ مایلی در نروژ بود و در سال‌های بعد در دانمارک، انگلیس و سوئد مورد استفاده قرارگرفت. عملکرد مثبت این شناور در هوای سرد کشور سوئد در سال ۱۹۶۶بود که توجه‌ها را به سمت این شناور جلب کرد و باعث محبوبیت جهانی این شناور شد و بعدها در امریکای جنوبی و کانادا و … مورداستفاده قرارگرفت.

هواناو SR.N6 مخصوص عملیات نجات متعلق به گارد ساحلی کانادا

هواناو SR.N6 مخصوص عملیات نجات متعلق به گارد ساحلی کانادا

مدل‌های نظامی این هواناو هم در کشورهای ایتالیا، مصر، عراق، عربستان و کشور خودمون هم مورد استفاده قرارگرفت. حتی در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ما هم شرکت داشته و عراق از ۶ فروند اون تو جنگ استفاده کرد. همچنین این هواناو رکورد گسترده‌ترین استفاده در بین هواناوها رو داره.

سه نمونه هواناو نظامی- به ترتیب از بالا به پایین ( هواناو VT2 – هواناو BH7 – هواناو SR.N6 )

سه نمونه هواناو نظامی- به ترتیب از بالا به پایین ( هواناو VT2 – هواناو BH7 – هواناو SR.N6 )

 

ویژگی

مقدار

طول

۱۷.۷۸ متر

عرض

۷.۹۷ متر

ارتفاع

۶.۳۲ متر

وزن فول لود

۱۰.۹ تن

پیشرانش

موتور توربوشفت گنوم با ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت

سرعت

۵۰ نات (۹۳ کیلومتربرساعت)

رنج عملکردی

۱۷۰ مایل با سرعت ۳۰ نات

ظرفیت مسافر

۵۸ نفر

خدمه

۳ نفر

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/SR.N6

http://www.hovercraft-museum.org/srn6-tech.html

https://weaponsandwarfare.com/2015/10/22/sr-n6-winchester-class-air-cushion-vehicle/


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.