فرایند دفع سوخت، Fuel Dumping | هوافضای جوان

فرایند تخلیه سوخت، Fuel Dumping

برای پرواز هواپیما قوانین و استانداردهای زیادی باید رعایت شود. یکی از این قوانین، استاندارد بیشینه وزن نشست به هنگام فرود هواپیما در باند فرودگاه می‌باشد. وزن یک هواپیما شامل وزن بدنه، تعداد مسافران، بار، سوخت و غیره می‌باشد. طبق این استاندارد، وزن هواپیما هنگام فرود نباید از حدی بیشتر باشد. هنگام فرود، ضربه محکمی به هواپیما وارد می‌شود که بیشتر آن را اهرم فرود جذب می‌کند، اما اگر وزن هواپیما از حدی بیشتر باشد، ممکن است آسیب‌های جدی به بدنه هواپیما وارد شود که حتی ممکن است منجر به وقوع حادثه شود. به همین دلیل، در بعضی از شرایط مانند فرود بلافاصله بعد از پرواز و یا مواقع اضطراری که خلبان مجبور به تغییر مسیر می‌شود، سوخت زیادی در باک هواپیما می‌ماند که مصرف نشده است. وزن این سوخت گاهی از حدی بیشتر است و باعث می‌شود وزن هواپیما از بیشینه وزن نشست بیشتر شود. به همین دلیل ساز و کاری تعبیه شده است که در این مواقع خلبان بتواند قبل از فرود مقداری از سوخت خود را در آسمان تخلیه کند. در ویدیوی زیر این فرایند را در یک هواپیمای مسافربری می‌بینیم.

 

 

در هواپیماهای نظامی نیز فرایند دفع سوخت انجام می‌شود. این فرایند در بعضی از هواپیما های نظامی مانند F111 مقداری متفاوت است. در این جنگنده، بعد از رهاسازی سوخت در انتهای هواپیما، پس سوز به مدت کوتاهی روشن می‌شود تا سوخت دفع شده در انتهای هواپیما را شعله‌ور کند. این کار شبیه روشن کردن آتش با فندک است. اگر به ویدیوی زیر دقت کنید متوجه می‌شوید که درست قبل از شعله‌ور شدن سوخت، خلبان پس سوز را به مدت کوتاهی روشن می‌کند؛ این کار بسیار هزینه‌بر است و در مواقع ماموریت باعث دیده شدن در رادار دشمن می‌شود. اما در شرایطی که جنگنده باید وزن خود را کاهش دهد و یا برای اجرای مانورهای هوایی، هواپیما مجبور به دفع و سوزاندن سوخت می‌شود. در ویدیوی زیر فرایند دفع و سوزاندن سوخت هواپیمای F111 را مشاهده می‌کنید.

 

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.