اثر زمین، Ground Effect | هوافضای جوان

اثر زمین، Ground Effect

Ground Effect و یا همان “اثر زمین” پدیده ای هوافضایی است که بر مقدار نیروی برآی وسیله ی پرنده هنگام پرواز در نزدیکی زمین اثر می‌گذارد. این پدیده کاربردهای بسیار مختلفی در صنعت هوافضا دارد، که در اینجا به چند کاربرد آن با نمایش دادن عکس اشاره می‌کنیم.

اثر زمین باعث کاهش مصرف سوخت در بعضی وسایل پرنده، کاهش نیروی پسا و افزایش بازده آیرودینامیکی پرنده می‌شود، اما در هواپیماهای عادی، اثر زمین می‌تواند خطرناک هم باشد. هنگام برخواست هواپیما از باند پرواز، با فاصله گرفتن از زمین، اثر زمین کاهش می‌یابد و نیروی برا به طور ناگهانی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. اگر خلبان هنگام برخواستن هواپیما این اثر را لحاظ نکند، ممکن است این پدیده باعث بروز حوادث شود.

همانطور که در تصویر مشخص است، با فاصله گرفتن از زمین، اثر زمین کاهش می یابد.( تصویر سمت راست جریان هوای اطراف هواپیما در اثر زمین و سمت راست بدون اثر زمین را نشان می دهد.)

همانطور که در تصویر مشخص است، با فاصله گرفتن از زمین، اثر زمین کاهش می‌یابد.( تصویر سمت راست جریان هوای اطراف هواپیما در اثر زمین و سمت چپ بدون اثر زمین را نشان می‌دهد.)

حتی بعضی از پرنده ها مانند پلیکان هم از اثر زمین برای لذت بردن از پروازی راحت تر استفاده می کنند. تصویری از پرواز دست جمعی پلیکان ها در نزدیکی آب

بعضی از پرند‌ه‌ها مانند پلیکان هم از اثر زمین برای لذت بردن از پروازی راحت‌تر استفاده می‌کنند.

بعضی از هواپیما ها مانند Lun-class ekranoplan، از پدیده ی اثر زمین برای پرواز استفاده می کنند. این هواپیما ساخته کشور شوروی سابق است و فقط در نزدیکی آب می تواند پرواز کند.

بعضی از هواپیما ها مانند Lun-Class Ekranoplan، از پدیده اثر زمین برای پرواز استفاده می‌کنند. این هواپیما ساخته کشور شوروی سابق است و فقط در نزدیکی آب می‌تواند پرواز کند.

نمونه ی دیگری از هواپیما های طراحی شده برای پرواز در نزدیکی زمین با استفاده از اثر زمین. نام این پرنده Airfish8 می باشد.

نمونه‌ی دیگری از هواپیما های طراحی شده برای پرواز در نزدیکی زمین با استفاده از اثر زمین. نام این پرنده Airfish8 می‌باشد.

در مسابقات فرمول 1، طراحان این وسایل دنبال راهکار هایی هستند که از اثر زمین برای چسپاندن ماشین به زمین استفاده کنند. با دیدن شکل این ماشین ها واضح است که از اجسام آیرودینامیکی در جلو و عقب ماسین برای تغییر مسیر هوای عبوری استفاده شده است.

در مسابقات فرمول ۱، طراحان این نوع اتومبیل‌ها از قوانین آیرودینامیکی برای کاهش نیروی برا و ایجاد نیروی اضافی بیشتر به سمت زمین استفاده می‌کنند. دلیل این امر ایجاد تعادل دینامیکی بیشتر در وسیله با افزایش وزن القا شده بر جاده می‌باشد. هرچه نیروی به سمت پایین بیشتر باشد، اصطکاک لاستیک‌ها با جاده بیشتر و در نتیجه تعادل هنگام رانندگی بیشتر می‌شود. به همین دلیل دنبال راهکارهایی هستند که از اثر زمین برای چسپاندن ماشین به زمین استفاده کنند. این کار با هدایت هوای عبوری در زیر اتومبیل و تغییر فشار هوای عبوری در نفاط مختلف ایجاد می‌شود. با این کار اثر زمین کمک می‌کند تا بدنه اتومبیل به سطح جاده بچسپد.

هاورکرافت وسیله ای است که از اثر زمین برای حرکت در نزدیکی آب استفاده می کند.

هاورکرافت وسیله دیگری است که از اثر زمین برای حرکت در نزدیکی آب استفاده می‌کند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.