تراست معکوس، Thrust Reversal | هوافضای جوان

تراست معکوس، Thrust Reversal

همانطور که می‌دانید، موتور هواپیما مسئولیت تولید کل نیروی جلوبرنده هواپیما را به عهده دارد.

موتور هواپیما طبق قانون سوم نیوتون، هر عملی عکس العملی دارد، کار می‌کند. با مکش هوا به داخل (قسمت جلوی موتور) و باز دم آن با سرعت بالاتر (از قسمت انتهای موتور)، نیرویی خلاف جهت پرواز هواپیما به هوای عبوری وارد می‌کند، پس هوای عبوری هم در راستای پرواز به هواپیما به همان اندازه نیرو وارد می‌کند. هنگام فرود، برای کاهش سرعت، هواپیما مانند ماشین سواری ترمز ندارد و مجبور است از ساز و کارهای دیگری استفاده کند که یکی از این ساز و کار ها تراست معکوس است. در حالت عادی اصطکاک زمین با لاستیک‌های ارابه فرود برای متوقف کردن هواپیما کافی است، اما در مواقعی که اصطکاک زمین کم است، مثل روزهای بارانی و یا مواقعی که طول باند فرود کوتاه است، از روش هایی مانند استفاده از پاراشوت، باز کردن بالک های براکش (Spoiler)، تراست معکوس، و روشهای مختلف دیگر برای کاهش سرعت هواپیما استفاده می‌کنند. در هواپیماهای مسافربری که نیروی پیشران آنها از موتور جت توربینی تامین می شود، خلبان با باز کردن دریچه‌های دور موتور، مسیر هوای عبوری از موتور که در راستای پرواز است را عوض می‌کند و در نتیجه هوا منحرف شده و از اطراف موتور خارج می‌شود. با این کار، بیشتر نیروی جلوبرنده  موتور حذف می‌شود و تقریبا مانند آن است که هواپیما با موتور خاموش در باند فرود در حال حرکت است. ویدیوی زیر چندین هواپیما را نشان می‌دهد که در هوای بارانی از این ساز و کار استفاده کرده‌اند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.